Annons

Lightroom - uppdatera till version 6, ej CC!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Gillar ni inte Adobes modell så byt då!
Jodå. Det blir nog så tids nog.

Än så länge fungerar Lr6 fint för mig och är nöjd med den, men om jag köper en ny kamera som det inte finns eller kommer stöd för i Lr6, så blir det ganska troligen så att jag byter.

Det finns som tur är numera ganska många kompetenta RAW-konverterare på marknaden, och inte minst C1 Pro har lockat mig länge då jag tycker att de har bättre IQ, och gillar även att alla filer i DAM-delen inte måste absolut ligga i DB.
 

martinot

Aktiv medlem
Adobe har i förra o förrförra månaden haft ute en kundundersökning som handlar om priserna för deras olika paket. Och vad folk anser är deras gräns för vad de vill betala.
Kundundersökningen har varit runt i alla möjliga länder.
Intressant.

Jag blir inte extremt förvånad om de kraftigt försämrar (tex. plockar bort Ps), eller höjer priset rejält på CC.
 

martinot

Aktiv medlem
Har du köpt dina Adobeprodukter via deras webbsida, så ska alla licensnummer finnas under Plans & Products om du loggar in på ditt Adobekonto. Jag har alla produkter där som jag köpt från 2004 till nu och har man ännu äldre produkter kan man registrera licensnummerna manuellt.
Samma här.

Skall nog faktiskt passa på att så fort som möjligt logga i och ta en kopia på alla mina Adobe-nycklar till OneDrive och Dropbox (även om jag har för mig att jag mailat de flesta via Gmail som backup redan).
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller denna aversion mot LR+PS paket för dryga hundringen.
Ni kan ju för fasen inte ens köpa och framkalla en film för de pengarna om man nu skall relatera till något lika bakåtsträvande som era resonemang.

Gillar ni inte Adobes modell så byt då!

Jag tycker det funkar förträffligt med de små uppgraderingar och buggfixar som kommer lite då och då.
Jag tycker att du avfärdar våra invändningar lite lättvindigt.
Tänk dig att du går till butiken för att handla en liter mjölk som du brukar. Men nu får du inte det längre. Plötsligt har Arla gjort en ny kombinationsförpackning som består av en liter mjölk och en halv liter grädde.
Men jag vill ju bara köpa mjölk invänder du! Men tänk så många fler saker du kan göra blir svaret. Du kan vispa grädden till efterrätten. Eller göra en god sås. För att inte tala om kaffet som blir så mycket bättre med lite grädde i.
Men jag ville ju bara köpa mjölk...


Själv började det med att jag köpte RawShooter en gång i tiden. Programmet köptes av Adobe och en del av det integrerades i det då alldeles nya LR. Jag fick licens till LR version 1 genom detta.
Det tog mig några år innan jag skaffade mig disciplinen att verkligen importera och systematiskt organisera mina bilder med LR. Har sedan uppdaterat vid ett antal tillfällen och har nu version 5.7.1.
Men är LR det viktigaste verktyget för att hantera mina bilder och det känns jobbigt att inte kunna uppdatera.

Du kan gärna kalla mig gammalmodig, mossig eller helt enkelt dum i huvet men Photoshop är en alldeles för avancerad produkt för mig. Jag har inte något behov av de möjligheter som programmet ger. Photoshop Elements räcker mer än väl. Sedan har jag ICE för mina panoramabilder och några mindre program som jag kan starta som plugins i LR.

Ok, jag kan köpa att Adobe vill gå över till en prenumerationsmodell men varför tvingas jag att betala för en produkt som jag inte vill ha? Enbart LR som ensam produkt till ett lägre pris skulle kännas mycket bättre. Nu höjs priset för programmet rejält. Istället för en dryg tusenlapp vartannat eller vart tredje år så blir det en årlig kostnad.

Just nu är behovet inte akut men som alla vet så kommer det nya kameror och då måste även LR uppdateras. Jag bidar min tid och ser vilka konkurrenter som är på gång. Tydligen finns det fler leverantörer än Capture One som ligger i startgroparna för att släppa programvaror som kan fylla tomrummet efter LR. Adobe har länge varit så dominerande. Kanske det lämnat ett utrymme för andra att ta deras trogna kunder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, då får man väl hoppas att det släpps en prenumerationstjänst på enbart LR för typ 50:-, för jag har ingen lust att supportra PS. Tidigare var det ett förhållande runt 1:8 mellan LR och PS vilket de bör beakta i prissättningen
 
Jag tycker att du avfärdar våra invändningar lite lättvindigt.
Tänk dig att du går till butiken för att handla en liter mjölk som du brukar. Men nu får du inte det längre. Plötsligt har Arla gjort en ny kombinationsförpackning som består av en liter mjölk och en halv liter grädde.
Men jag vill ju bara köpa mjölk invänder du! Men tänk så många fler saker du kan göra blir svaret. Du kan vispa grädden till efterrätten. Eller göra en god sås. För att inte tala om kaffet som blir så mycket bättre med lite grädde i.
Men jag ville ju bara köpa mjölk...
.
Det här är en knepig diskussion.

Adobe har ändrat sin affärsmodell för att få bukt med den stora piratanvändning av företagets produkter som var ett faktum i över tio års tid. Deras lösning blev en prenumerationstjänst. Det var inte en helt okontroversiell lösning. Därför skapade man mervärden för att lättare få marknaden med på tåget.

Idag vet vi hur det gick. Adobe erbjuder fantastiska verktyg inom den kreativa sektorn och företaget går bättre än någonsin.

För fotografer är kombinationen Lightroom och Photoshop en skräddarsydd lösning. Visst, alla använder inte Photoshop, men det stora flertalet gör det. Vissa använder det mycket och andra bara lite. En del utvecklar sin kunskap om programmet och använder det allt mer.

Som tidigare kritiker mot prenumerationsvarianten ser jag idag inga problem med den. Efter massiv kritik ändrade Adobe sig när det gällde hur Lightroom skulle fungera om man slutade prenumerera. Från att programmet inte skulle fungera alls kommer det idag att fungera, om än kraftigt begränsat. Man kommer att kunna hantera sina bilder och all den arkivering man gjort är inte förstörd. Den dag man börjar prenumerera igen kan man arbeta vidare som vanligt med alla funktioner.

Tycker man inte att Lightroom är värt pengarna finns andra alternativ. Idag anser dock det stora flertalet att Adobes lösning för fotografer är prisvärd. Därför ser den ut som den gör. Så länge Adobe fortsätter utveckla sina program så tror jag inte heller att kunderna kommer att svika dem.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det här är en knepig diskussion.

Adobe har ändrat sin affärsmodell för att få bukt med den stora piratanvändning av företagets produkter som var ett faktum i över tio års tid. Deras lösning blev en prenumerationstjänst. Det var inte en helt okontroversiell lösning. Därför skapade man mervärden för att lättare få marknaden med på tåget.

Idag vet vi hur det gick. Adobe erbjuder fantastiska verktyg inom den kreativa sektorn och företaget går bättre än någonsin.

För fotografer är kombinationen Lightroom och Photoshop en skräddarsydd lösning. Visst, alla använder inte Photoshop, men det stora flertalet gör det. Vissa använder det mycket och andra bara lite. En del utvecklar sin kunskap om programmet och använder det allt mer.

Som tidigare kritiker mot prenumerationsvarianten ser jag idag inga problem med den. Efter massiv kritik ändrade Adobe sig när det gällde hur Lightroom skulle fungera om man slutade prenumerera. Från att programmet inte skulle fungera alls kommer det idag att fungera, om än kraftigt begränsat. Man kommer att kunna hantera sina bilder och all den arkivering man gjort är inte förstörd. Den dag man börjar prenumerera igen kan man arbeta vidare som vanligt med alla funktioner.

Tycker man inte att Lightroom är värt pengarna finns andra alternativ. Idag anser dock det stora flertalet att Adobes lösning för fotografer är prisvärd. Därför ser den ut som den gör. Så länge Adobe fortsätter utveckla sina program så tror jag inte heller att kunderna kommer att svika dem.
Jag förstår argumentationen och det är inte en lösning att ha programvaror som är gratis. Då är det ingen som kan utveckla dom. Jag vill ju betala för mig men det är lite oroväckande att sitta "fast" i ett abonnemang. Om Adobe höjer priset på en fristående produkt så kan jag välja att inte uppdatera. Höjs priset på abonnemanget så har jag inte mycket val om jag vill fortsätta med en användbar version av programmet.

Det är bra att det finns starka konkurrenter till Adobe. Skulle priset höjas avsevärt så lär jag i första hand titta på Capture One men det bär emot att börja om med ett program som man inte kan. Förhoppningsvis kommer det några till. On1, Luminar och kanske några till verkar ju vara på väg att skapa alternativ.

Nu fick jag lite hjälp och kunde hitta ett sätt att köpa en fristående version av LR så jag klarar mig ett tag till. Vid nästa runda så har nog Adobe tätat till alla hål som finns nu för att komma ifrån att prenumerera.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Å andra sidan får jag mjölk & grädde hemtransporterad till dörren, den surnar inte då jag hela tiden får nya fräscha leveranser. Nån enstaka gång när jag är sugen på efterrätt så kan jag t o m prova på att göra nån ny rätt och kanske t o m lära ett något nytt recept på samma gång.
Även vissa huvudrätter kan smaka bättre med lite vispgrädde ibland.

Om man inte längre gillar Arlas mjölk & gräddkombo kan man ju alltid byta till Skånemejerier.


M a o LR är jäkligt kompetent som det är idag, och jag är precis som du glad att jag för det mesta slipper in o ”rodda” i PS. Vissa bilder måste dock in en vända i PS om det är nåt speciellt som ska fixas till.

Se det som en bonus – även om det var 120 spänn bara för LR så är det billigt om man jämför med film o kopiering. PS blir ”grädde på moset”. Passa på att lära dig lite nytt i PS – du kanske
t o m kan tycka att det är lite roligt. Skaffa nån bra bok eller kolla lite online kurser. Man lär nåt nytt varje dag om man vill.


I annat fall får du byta till Skånemejerier ;-) – Vars mjölk ändå smakar lite bättre än Arlas

;-)

Jag tycker att du avfärdar våra invändningar lite lättvindigt.
Tänk dig att du går till butiken för att handla en liter mjölk som du brukar. Men nu får du inte det längre. Plötsligt har Arla gjort en ny kombinationsförpackning som består av en liter mjölk och en halv liter grädde.
Men jag vill ju bara köpa mjölk invänder du! Men tänk så många fler saker du kan göra blir svaret. Du kan vispa grädden till efterrätten. Eller göra en god sås. För att inte tala om kaffet som blir så mycket bättre med lite grädde i.
Men jag ville ju bara köpa mjölk...


Själv började det med att jag köpte RawShooter en gång i tiden. Programmet köptes av Adobe och en del av det integrerades i det då alldeles nya LR. Jag fick licens till LR version 1 genom detta.
Det tog mig några år innan jag skaffade mig disciplinen att verkligen importera och systematiskt organisera mina bilder med LR. Har sedan uppdaterat vid ett antal tillfällen och har nu version 5.7.1.
Men är LR det viktigaste verktyget för att hantera mina bilder och det känns jobbigt att inte kunna uppdatera.

Du kan gärna kalla mig gammalmodig, mossig eller helt enkelt dum i huvet men Photoshop är en alldeles för avancerad produkt för mig. Jag har inte något behov av de möjligheter som programmet ger. Photoshop Elements räcker mer än väl. Sedan har jag ICE för mina panoramabilder och några mindre program som jag kan starta som plugins i LR.

Ok, jag kan köpa att Adobe vill gå över till en prenumerationsmodell men varför tvingas jag att betala för en produkt som jag inte vill ha? Enbart LR som ensam produkt till ett lägre pris skulle kännas mycket bättre. Nu höjs priset för programmet rejält. Istället för en dryg tusenlapp vartannat eller vart tredje år så blir det en årlig kostnad.

Just nu är behovet inte akut men som alla vet så kommer det nya kameror och då måste även LR uppdateras. Jag bidar min tid och ser vilka konkurrenter som är på gång. Tydligen finns det fler leverantörer än Capture One som ligger i startgroparna för att släppa programvaror som kan fylla tomrummet efter LR. Adobe har länge varit så dominerande. Kanske det lämnat ett utrymme för andra att ta deras trogna kunder.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Å andra sidan får jag mjölk & grädde hemtransporterad till dörren, den surnar inte då jag hela tiden får nya fräscha leveranser. Nån enstaka gång när jag är sugen på efterrätt så kan jag t o m prova på att göra nån ny rätt och kanske t o m lära ett något nytt recept på samma gång.
Även vissa huvudrätter kan smaka bättre med lite vispgrädde ibland.

Om man inte längre gillar Arlas mjölk & gräddkombo kan man ju alltid byta till Skånemejerier.


M a o LR är jäkligt kompetent som det är idag, och jag är precis som du glad att jag för det mesta slipper in o ”rodda” i PS. Vissa bilder måste dock in en vända i PS om det är nåt speciellt som ska fixas till.

Se det som en bonus – även om det var 120 spänn bara för LR så är det billigt om man jämför med film o kopiering. PS blir ”grädde på moset”. Passa på att lära dig lite nytt i PS – du kanske
t o m kan tycka att det är lite roligt. Skaffa nån bra bok eller kolla lite online kurser. Man lär nåt nytt varje dag om man vill.


I annat fall får du byta till Skånemejerier ;-) – Vars mjölk ändå smakar lite bättre än Arlas

;-)
Det var ju bra att du tog det på rätt sätt!
Finns säkert bättre leverantörer än Arla. Men det gäller att bo på rätt ställe. Hittar grädde från Skånemejerierna där jag bor men inte mycket mjölk.

Jag har inte några problem med att lösningen är kompetent. Det jag mest reagerar mot är att tvingas in i en lösning som innebär en kostym som är lite för stor för mig.

Men visst, mina hårdvarukostnader överstiger vida mina mjukvarukostnader. Jag borde väl balansera kontot lite bättre.
Kommer Adobe, och andra leverantörer, tillrätta med piratkopierade programvaror så är det till gagn för alla som vill göra rätt för sig.

Jag kan hålla med om att jag borde lära mig mer om PS. Det känns ju bara som om det är en hel fabrik när jag bara behöver en enkel liten verktygslåda för det jag vill göra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Snyggt jobbat, Lars! :)

(Hur jag än försökte så lyckades jag inte själv.)
Samma här, även om jag hittade köplänkar direkt till köp (som din) så var det ändå till cc. Har du googlat fram denna länk från någonstans, eller kan man nå den i någon struktur på adobe?
 
ANNONS