Annons

Lightroom - uppdatera till version 6, ej CC!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du har serienumret till LR6 kan du ladda ner härifrån:

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html

Att köpa den fristående versionen från Adobe Sverige verkar inte fungera. Om det blivit länkfel eller om det är det som kommer att gälla framöver får vi väl vänta och se.
Det var ju inte klockrent ens när 6:an var ny eftersom Adobe gjorde allt för att fösa in os i CC.

Sist jag var inne ville jag bara kolla min licensstatus och man kan ju tänka sig även att man vill ha tag i sin key code om man nu glömt den men då hamnar man ju i CC-träsket så idag är det nog en återvändsgränd om man inte vårdar sina key codes.

Jag tycker faktiskt det är konstigt att om jag nu betalt min avgift, att man som standalone-användare inte behandlad bättre än så. Det verkar ju faktiskt inte bättre än att Adobe faktiskt skiter i oss.
 
Det var ju inte klockrent ens när 6:an var ny eftersom Adobe gjorde allt för att fösa in os i CC.

Sist jag var inne ville jag bara kolla min licensstatus och man kan ju tänka sig även att man vill ha tag i sin key code om man nu glömt den men då hamnar man ju i CC-träsket så idag är det nog en återvändsgränd om man inte vårdar sina key codes.

Jag tycker faktiskt det är konstigt att om jag nu betalt min avgift, att man som standalone-användare inte behandlad bättre än så. Det verkar ju faktiskt inte bättre än att Adobe faktiskt skiter i oss.
Jag vill nog ändå påstå att Adobe varit rätt tydliga med vilka förutsättningar som gäller och vad som kommer att gälla. För några år sedan var de luddiga men efter den kritik som kom ändrade man så att Lightroom CC skulle fungera, om än med begränsade funktioner, om man slutade prenumerera.

När det gäller den fristående versionen så har den varit på väg bort ända sedan Lightroom CC infördes. Jag var en stark motståndare till CC-varianten inledningsvis. När Adobe ändrade sina villkor kände jag att jag kunde övergå från en fristående version till prenumerationsvarianten.

Det paket som fotografer erbjuds med Lightroom och Photoshop måste ses som väldigt prisvärt.
 

alfin

Aktiv medlem
Sist jag var inne ville jag bara kolla min licensstatus och man kan ju tänka sig även att man vill ha tag i sin key code om man nu glömt den men då hamnar man ju i CC-träsket så idag är det nog en återvändsgränd om man inte vårdar sina key codes.
Har du köpt dina Adobeprodukter via deras webbsida, så ska alla licensnummer finnas under Plans & Products om du loggar in på ditt Adobekonto. Jag har alla produkter där som jag köpt från 2004 till nu och har man ännu äldre produkter kan man registrera licensnummerna manuellt.
 

alfin

Aktiv medlem
Det paket som fotografer erbjuds med Lightroom och Photoshop måste ses som väldigt prisvärt.
Ryktet säger att Lightroom blir 120 kr/mån och LR+PS det dubbla. Då är det inte lika prisvärt längre. Kanske det som är på gång tillsammans med LR7 eftersom köplänken för den fristående versionen är borttagen i såväl USA, UK som i Sverige.
 
Ryktet säger att Lightroom blir 120 kr/mån och LR+PS det dubbla. Då är det inte lika prisvärt längre. Kanske det som är på gång tillsammans med LR7 eftersom köplänken för den fristående versionen är borttagen i såväl USA, UK som i Sverige.
Jag tycker fortfarande att det är prisvärt paket med tanke på vad man får.

Den som inte behöver Photoshop får - om ryktet stämmer - ett väldigt bra program. Om man inte tycker att Lightroom är så bra finns alternativ.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ryktet säger att Lightroom blir 120 kr/mån och LR+PS det dubbla. Då är det inte lika prisvärt längre. Kanske det som är på gång tillsammans med LR7 eftersom köplänken för den fristående versionen är borttagen i såväl USA, UK som i Sverige.
Adobe har i förra o förrförra månaden haft ute en kundundersökning som handlar om priserna för deras olika paket. Och vad folk anser är deras gräns för vad de vill betala.
Kundundersökningen har varit runt i alla möjliga länder.
 

alfin

Aktiv medlem
Adobe har i förra o förrförra månaden haft ute en kundundersökning som handlar om priserna för deras olika paket. Och vad folk anser är deras gräns för vad de vill betala.
Kundundersökningen har varit runt i alla möjliga länder.
Yup, det var det ryktet jag syftade på.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser ut som om det är dags att hitta en ersättare till Lr för mig på sikt.
Såg att Serif Affinty Photo 1.5 hade fått bra i test jämfört med LR och PS, kostade 500:-, men vet inget mer om denna

Som tur är så har jag inte bundit upp mig till LR när det gäller sortering av bilder i bildarkiv, utan allt som jag har framkallat har jag exporterat ut, så jag har inte någon ryggsäck från LR.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Såg att Serif Affinty Photo 1.5 hade fått bra i test jämfört med LR och PS, kostade 500:-, men vet inget mer om denna

Som tur är så har jag inte bundit upp mig till LR när det gäller sortering av bilder i bildarkiv, utan allt som jag har framkallat har jag exporterat ut, så jag har inte någon ryggsäck från LR.
Om programmet är seriöst så borde det kunna läsa och tolka raw+xmp.
I så fall är det inte nödvändigt att exportera ut någonting för att man kanske behöver. Dessutom så fungerar library modulen alldeles ypperligt även om slutar att prenumerera.
Så jag ser inte det behovet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Såg att Serif Affinty Photo 1.5 hade fått bra i test jämfört med LR och PS, kostade 500:-, men vet inget mer om denna


Som tur är så har jag inte bundit upp mig till LR när det gäller sortering av bilder i bildarkiv, utan allt som jag har framkallat har jag exporterat ut, så jag har inte någon ryggsäck från LR.

Jag tyckte lr3 var tillräckligt prisvärt för att köpa det för drygt 3000kr eller vad det var när det begav sig, eftersom det ändå var en engångskostnad. Med cc passerar man det beloppet på ett par år (om man inte ser någon fördel med PS då).
Jag räknar med att lr6 kommer att funka obegränsat enligt licensvillkoren om inte Adobe hittar på något som retroaktivt stänger programmet. Jag har inga planer på någon nyare kamera för närvarande och om det blir aktuellt får man väl anpassa sig efter vad som är kompatibelt med lr6. Sedan får man kanske se sig om efter vad bildkatalogen kan migreras till eller att Adobe förhoppningsvis tvingats tänka om. Men så länge tillräckligt många "sväljer betet " med cc lär det inte ske.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Här är ett kopierat engelskt svar och ha ditt gamla serienummer till hands så räknas det som uppgradering o halva priset:
1.Go to Adobe.com.
2.Click “Buy” under “Lightroom 6 – $149”.
3.Next to “I want to buy:”, change it from “Full” to “Upgrade”.
4.In “I own” pulldown, select the version of Lightroom you own.
5.Check-out at $79 and download!
Hur gammal är denna beskrivning?
Provade nyss och kommer i alla fall till att man endast kan köpa CC. Och detta på den engelska Adobe.com hemsidan.
Nr 1 går bra. Redan på nr 2 går det snett.
Det kan ju vara ganska nyligen som Adobe stängt sista möjligheten att köpa nya licenser för "evighetsversioner".

Det går att ladda ner version 6 av LR från Adobes sida men hur ska jag aktivera den utan ett licensnummer.
Och jag vill ju göra rätt för mig! :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det var jag som startade Lightroom 4 tråden hur jag skall göra för att uppgradera till 6. Slutade med en chat med Adobe support där de hänvisade mig att ringa sales support i UK! Tel: 0800 028 0148 måndag till fredag 9-5 svensk tid. Jag förstår inte heller hur Adobe tänker :-(
Tänker prova ringa deras support i morgon. Förhoppningsvis går det bra att köpa där.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja så har det varit länge.
Men det är LR6.
Även om man köper skiva så kommer man ändå att ladda ner LR från nätet.
Kom igen nu Erik! Det har gått att köpa LR6 tills alldeles nyligen via Adobe Sverige. Du har uppenbarligen inte någon länk där man kan köpa LR fristående idag och därmed sällar du dig till alla oss andra som inte heller hittar någon sådan länk.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jaha, då är det väl dags att gå över till Capture One nästa gång man skaffar ny kamera, om inte förr.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Jag förstår inte heller denna aversion mot LR+PS paket för dryga hundringen.
Ni kan ju för fasen inte ens köpa och framkalla en film för de pengarna om man nu skall relatera till något lika bakåtsträvande som era resonemang.

Gillar ni inte Adobes modell så byt då!

Jag tycker det funkar förträffligt med de små uppgraderingar och buggfixar som kommer lite då och då.


Jag tycker fortfarande att det är prisvärt paket med tanke på vad man får.

Den som inte behöver Photoshop får - om ryktet stämmer - ett väldigt bra program. Om man inte tycker att Lightroom är så bra finns alternativ.
 
ANNONS