Annons

Lightroom visar plötsligt fel objektivprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag upptäckte att Lightroom plötsligt visar felaktig metadata angående objektiv. Det händer väl då och då med gamla grejer men att programmet döpt om Sigmas välkända 50mm f/1.4 ART till Tokina Opera 50mm f/1.4 var väl ändå att ta i? Kan man ändra på något sätt?
 

Johan_G

Aktiv medlem
Ja, hämta ExifToolGUI (gratis) https://exiftool.org/gui/ så kan du enkelt ändra EXIF-datan. Jag använder det till att sätta rätt data på mina manuella objektiv och Sigmas 105mm macro som identifierar sig själv som ett Minolta 100-300mm objektiv.

Sigma har en ful ovana att använda andra objektivs ID för att slippa betala licensavgifter till olika tillverkare.
 

Visom

Aktiv medlem
Såg också detta ganska nyligen. Kan det vara så att Adobe ändrat policy till att visa korrekt objektiv id (enligt licens) istället för att visa 'mest sannolika' objektiv, oberoende om de har licens eller ej?
 

bach7617

Aktiv medlem
Såg också detta ganska nyligen. Kan det vara så att Adobe ändrat policy till att visa korrekt objektiv id (enligt licens) istället för att visa 'mest sannolika' objektiv, oberoende om de har licens eller ej?
Ja visst var det inte något problem (iallafall med Sigma) tidigare?
 

bach7617

Aktiv medlem
Ja, hämta ExifToolGUI (gratis) https://exiftool.org/gui/ så kan du enkelt ändra EXIF-datan. Jag använder det till att sätta rätt data på mina manuella objektiv och Sigmas 105mm macro som identifierar sig själv som ett Minolta 100-300mm objektiv.

Sigma har en ful ovana att använda andra objektivs ID för att slippa betala licensavgifter till olika tillverkare.
Tack för tips! Man måste in i terminalen och fixa alltså? ( jag har Mac)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag upptäckte att Lightroom plötsligt visar felaktig metadata angående objektiv. Det händer väl då och då med gamla grejer men att programmet döpt om Sigmas välkända 50mm f/1.4 ART till Tokina Opera 50mm f/1.4 var väl ändå att ta i? Kan man ändra på något sätt?
Köpte ett Sigma Art 70mm makro nyligen och blev lite oroad över detta. Jag känner till dessa problem sedan tidigare men jag kör ju inte längre Lightroom utan DxO Photolab Elite som huvudkonverterare. Där är det inga problem alls med Sigma-objektiven vad gäller identifiering och laddning av korrekta DxO-profiler. Verkar som om Adobe har lite att jobba på. Om DxO kan så borde väl Adobe kunna?

Kollade även bilder tagna med Sigmas 17- 70 zoom och de rapporterade rätt de också.

Tidigare då fler körde DSLR:er var det än viktigare att detta funkade. Då var ju denna identifiering viktig för den mikrojustering av fokus som nu är en ickefråga för spegellösa. Då ville man ju verkligen inte att flera olika objektivtyper ska använda samma objektivtyps-id.
 
Senast ändrad:

Johan_G

Aktiv medlem
Passade på att kolla lite på de tre Sigma A-mount objektiven jag har liggande.

Sigma 21-35mm f/3.5-4.2: Identifierar sig som Minolta AF 24mm f/2.8
(samma ID nr., värdet/objektivet fylls i i XML-delen i metadatan av kameran. Samma sak gäller objektiven nedan).

Sigma 24mm f/2.8: Identifierar sig som Minolta AF 24mm f/2.8.

Sigma 105 EX DG Macro (gen1): Identifierar sig som Minolta AF 100-300mm f/4.5-5.6.

Inga stora problem vid RAW-bilder, där är det bara ett siffervärde, men jag funderar lite på hur lite nyare kameror med inbyggd objektivkorrigering fungerar om kameran får felaktig information att arbeta med.

Jag misstänker att Adobe använder kamera- (i mitt fall Sony) tillverkarens objektiv-ID nr. och DxO jämför ID-data med bländare/fokallängd för att få fram mest sannolikt använda objektiv.

Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, det har ju varit ett känt fel sedan länge, utan bara gått in och justerat EXIF och XML för de objektiv jag vet ger fel ID innan jag läst in dem i LR.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Passade på att kolla lite på de tre Sigma A-mount objektiven jag har liggande.

Sigma 21-35mm f/3.5-4.2: Identifierar sig som Minolta AF 24mm f/2.8
(samma ID nr., värdet/objektivet fylls i i XML-delen i metadatan av kameran. Samma sak gäller objektiven nedan).

Sigma 24mm f/2.8: Identifierar sig som Minolta AF 24mm f/2.8.

Sigma 105 EX DG Macro (gen1): Identifierar sig som Minolta AF 100-300mm f/4.5-5.6.

Inga stora problem vid RAW-bilder, där är det bara ett siffervärde, men jag funderar lite på hur lite nyare kameror med inbyggd objektivkorrigering fungerar om kameran får felaktig information att arbeta med.

Jag misstänker att Adobe använder kamera- (i mitt fall Sony) tillverkarens objektiv-ID nr. och DxO jämför ID-data med bländare/fokallängd för att få fram mest sannolikt använda objektiv.

Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, det har ju varit ett känt fel sedan länge, utan bara gått in och justerat EXIF och XML för de objektiv jag vet ger fel ID innan jag läst in dem i LR.
Det är fler problem som kan uppstå med DSLR:erna. Ett är att exv. 24mm Sigma-objektivet och exv. Minoltas dito använder samma objektivtyps ID. Ett annat är att man kan ha använt två individer av samma objektivtyps ID. Det är inte heller optimalt då kamerorna vad jag vet inte kan identifiera individer av objektiv utan bara typ.

Två objektiv av samma typ kan ju ha rätt olika fokusegenskaper om man har otur och man kan bara kompensera ett i taget och i värsta fall skruvar man på ett annat objektiv av samma typ eller som använder samma ID som har helt andra egenskaper än det andra så kan ju det bli helt fel om man inte tänker på detta.

Så här i efterhand kan jag ju tycka att det är lite konstigt att man inte sett dessa problem komma, för det är faktiskt några hål i den här lösningen generellt sett. Ofta kan det fungera bra men det är inte helt att lita på. Det är verkligen inget idiotsäkert system.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inga stora problem vid RAW-bilder, där är det bara ett siffervärde, men jag funderar lite på hur lite nyare kameror med inbyggd objektivkorrigering fungerar om kameran får felaktig information att arbeta med.
Detta har varit ett problem på Canon ihop med flera Sigma där kamerans korrigering av vinjettering i jpeg fått tuppjuck. De nyaste tror jag dock att de har löst det på. Exakt orsak till problemet i det fallet känner jag dock inte till.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Två objektiv av samma typ kan ju ha rätt olika fokusegenskaper om man har otur och man kan bara kompensera ett i taget och i värsta fall skruvar man på ett annat objektiv av samma typ eller som använder samma ID som har helt andra egenskaper än det andra så kan ju det bli helt fel om man inte tänker på detta.
Mmm håller med, jag har ett par Minolta 35-70 f/4 som behöver helt olika microjustering, lite irriterande.

Kom faktiskt på att jag har ytterligare ett Sigmaobjektiv jag glömt bort...
Sigma 28-105 f/2.8-4. Identifierar sig som ett Minolta 28-135 f/4-4.5

Detta har varit ett problem på Canon ihop med flera Sigma där kamerans korrigering av vinjettering i jpeg fått tuppjuck. De nyaste tror jag dock att de har löst det på. Exakt orsak till problemet i det fallet känner jag dock inte till.
Ah det var det jag funderade lite på. Bra att det verkar vara löst.
 

Artis

Aktiv medlem
Inga stora problem vid RAW-bilder, där är det bara ett siffervärde, men jag funderar lite på hur lite nyare kameror med inbyggd objektivkorrigering fungerar om kameran får felaktig information att arbeta med.

Jag misstänker att Adobe använder kamera- (i mitt fall Sony) tillverkarens objektiv-ID nr. och DxO jämför ID-data med bländare/fokallängd för att få fram mest sannolikt använda objektiv.

Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, det har ju varit ett känt fel sedan länge, utan bara gått in och justerat EXIF och XML för de objektiv jag vet ger fel ID innan jag läst in dem i LR.
Kolla då med DxO om det visar korrekt objektiv eller det där fejk ID. Om det inte är korrekt då blir det fel vid korrigeringen av geometri.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Nu har jag inte så att jag kan kolla DxO, men jag gick igenom EXIF/XML-datan i några RAW-filer med ExifToolGUI för att se vad de olika programmen har att jobba med när det gäller Sony som jag använder, för andra tillverkare kan det se något annorlunda ut.

Observera: ID 25661 används till (minst) tre olika objektiv.

LensID:LensType:LensInfo:Kommentar:
25541Minolta AF 35-105mm F3.5-4.535-105 F3.5-4.5Sony A900 och Minolta 35-105
25621Minolta AF 50mm F1.4 or Sigma Lens50mm F1.4A900 + Minolta 50mmF1.4
25661Minolta AF 24mm F2.8 or Sigma Lens24mm F2.8A850 + Sigma 24mm F2.8
25661Minolta AF 24mm F2.8 or Sigma Lens24mm F2.8A900 + Sigma 21-35 F3.5-4.2
25Minolta AF 100-300mm F4.5-5.6 or Sigma Lens100-300mm F4.5-5.6A700 + Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag undrar om man inte bör betrakta "mikrojusteringslösningarna" som de olika tillverkarna tagit fram som "ett hack" eller en form av nödlösning. Det var ju klart mer problematiskt innan. Min KonicaMinolta D7D som ända var en entusiastmodell när den kom 2005 kunde bara grundjusteras. Jag har gjort det flera gånger på garantin och typiskt bad de att man skickade med exv. ett normalobjektiv. Sedan gällde "one size fits all".

Tyvärr upptäckte ju användarna sedan att den ju inte gjorde det. Detta gjorde förmodligen att man fick väldigt många som hörde av sig om fokusproblem, vilket belastade support och verkstäder. Jag tror att den tidigare välkända s.k. "fokustråden" var ett utslag av detta då några seniora yrkesfotografer upptäckte fokusproblem med sina Canon-kameror.

Mikrojusteringen gjorde att många slapp kontakta supporten, när de själva hjälpligt kunde åtgärda problemen. Men man kunde dock bara kompensera med ett enda värde per objektiv och det funkade alltså inte för icke linjära zoomar eller fasta objektiv som varierar beroende på vald bländare. Canons verkstäder kalibrerade enligt uppgifter från denna tid en zoom på upp till åtta olika brännvidder efter zoomspannet men det kunde alltså icke den vanlige användaren göra själv då. Idag kan dock Sigma-användarna göra även detta med hjälp av programvara och en objektivdocka som ansluts till dator, men det är de nog rätt ensamma om vad jag vet.

Det finns även andra problem med DSLR:er som kan skapa fram- och/eller bakfokus-problem. DSLR:er mäter inte fokus mot huvudsensorn (p.g.a. spegeln som är i vägen för det) utan det sker ju med en dedikerad mindre fokussensor. Detta kan skapa problem när kameran tror att den är i fokus mot fokussensorn men inte är det mot huvudsensorn.

Ytterligare en sak som jag rätt nyligen fattat är än lurigare. DSLR:er mäter alltid fokus med helt öppet objektiv, vilket vid en snabb tanke kan tyckas vara överlägset metoden som en del spegellösa använder av olika skäl men problemet med det är att en del objektiv ändrar fokusläget vid olika bländaröppningar. Skiljer dessa sig åt riskerar man också fokusproblem. Åtminstone Sonys och Fujis spegellösa mäter vid den bländare användaren ställt in eller automatiken av något skäl valt. Den tekniken leder också att man kan mäta hela tiden genom en bildtagningscykel, vilket en DSLR inte kan. Nackdelen med det är dock att man tappar ljus vilket har tvingat dessa tillverkare att kompromissa genom att bara tillåta nedbländning med mätning till F11.

Möjligen mäter Canon och Nikons spegellösa öppet som DSLR:er (jag har för mig att jag läst detta när Nikon släppte sin Z-serie) och har de ändrat detta eller jag har uppfattat detta fel så är det bara att korrigera mig. Jag ville med detta inlägg inte hamna i någon meningslös vs diskussion utan bara påpeka några av de faktorer som faktiskt har varit och fortfarande kan utgöra problem när det gäller fokussystemens funktion och begränsningar.

Många vet numera att det finns en del skäl att välja objektiv avsedda för de spegellösa istället för att använda objektiv från DSLR-system med adapter på spegellösa hus. De som någon gång försökt använda DSLR-objektiv med Sonys adapters i LA-EA-serien vet också att de adaptrarna i princip gör om era spegellösa A7:a Porschar till en minst 10 år gammal Sony A77 Volkswagen SLT med fast spegel och dedikerad fokussensor som på vilken DSLR som helst. Med det kommer även potentiella DSLR-lika fokusproblem om man har oflyt. Men som genom ett under har Sony tänkt på det och kommit med en sista livboj till de drunknande genom att väcka det gamla "mikrojusteringssystemet" till liv på nytt även i A7:eek:rna :). Halleluja!

Idag finns bara en enda intelligent Sony adapter värd att använda för de som har gamla DSLR-objektiv med A-fattning och det är LA-EA3 som bara är ett rör med lite kontakter och som saknar både fokussensor och halvgenomskinlig spegel. Med den används som med alla objektiv med den nya fattningen endast huvudsensorn som fokussensor men priset är att objektiven måste ha inbyggda fokusmotorer och det gör exv. alla gamla skruvdrivna Minolta-objektiv helt inkompatibla. Det kan möjligen vara så att även en del andra tillverkare har andra problem att förhålla sig till med äldre objektiv och adapters. Åtminstone när det gällt Sony så har inte adapters som Metabones och Sigma MC-11 givit helt full AF-funktionalitet och heller inte lika bra AF-prestanda som dedikerade nya E-mountobjektiv
 
Senast ändrad:
ANNONS