Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar finnas vissa möjligheter i ett senare skede, följande finns på Adobe FAQ om de närmaste planerna och antyder att det kommer fler språkversioner senare:

Adobe is a leader in delivering high-quality, localized versions of its software. Initially, Photoshop Lightroom will be available in English, French, German, and Japanese versions.

/Sigge

I don't think so....

Antallet användare blir nog för lite för att vi får se en Svensk version.
Det är bara att bita i det goda äpplet; och köpa Engelsk.

mvh Erik J......som bara kör Engelska program-versioner på datorn.......

Kan vi inte bredda ämnet? Vad tycker ni är bra/dåligt i nya Lightroom 1.0?

Under rubriken Lightroom kan det mesta rymmas. Kan vi inte ha en diskussion om vad ni hittat för bra och dåliga lösningar i nya Lightroom också?

Själv var jag väldigt skeptisk till Lightroom till en början och var verkligt upprörd över att Adobe klampat in och likt en Microsoft wannabe kört över en mindre mycket framgångsrik konkurrent (Pixmantec) som lyckats med konstycket att snabbt bli många fotografers förstaval när det gäller RAW-konverterare.

För oss som köpt RS Premium har Adobe verkligen visat sig vara väldigt generösa och jag och andra har fått Lightroom 1.0 gratis via mailen. Det tycker jag var riktigt bra men jag tycker inte det var det bästa utan det är faktiskt programmet. Jag har aldrig varit nån fan av Adobes program som för mig och mina behov ofta framstått som överlastade och tungarbetade men med Lightroom tycker jag de gjort något riktigt bra till slut även om det länge såg ut som Lightroom skulle bli väldigt Adobe det med. Det har massor med funktioner och det är lastat men det fina gränssnittet gör att det inte känns överlastat.

Jag tror att Adobe lärt sig mycket av RawShooter chocken. RS hade verkligen ett smart arbetsflöde och det var det som verkligen fick riktigt många att välja produkten framför nån av Adobes eller konkurrenternas alternativ vid tiden för RS segertåg. Nu är RS historia - så vad tycker ni egentligen om nya Lightromm. Vilka bra funktioner vill ni tipsa folk om som kanske inte orkar läsa manualen?

Det står mycket i manualerna som man svårligen kommer på själv hur bra intuition man än tycker sig ha. Att läsa den är ett måste tycker i alla fall jag.

Mina favoriter: "Adjust tone curve by dragging in the photo". Att man kan jobba med både RAW, JPG och DNG med samma verktyg (det har jag längtat länge efter då jag tycker Element verkligen varit praktiskt oanvändbart). "Create virtual copy" av en bild som man sen kan redigera utan att förstöra masterbilden. För att inte glömma den lysande ändringsloggen. Sen tycker jag det var bra att man ändrade på Library-funktionen så att den fått en filstruktur som mappar mot filsystemet.

Negativt: Att hemladdningen inte funkar som den ska. Det licensnummer som ska genereras för gamla RS kunder visas inte utan ibland upprepade "Refresh"-försök i Windows-explorer. Många många har haft problem med detta. Det är verkligen dåligt. Är det ingen som testat detta hos Adobe innan släppet? Det borde ju upptäckts på första försöket!

Sen är det märkligt att man inte kan köra ett bildspel från bilden man står på utan måste köra hela spelet från bild 1 alltid.

Re: Kan vi inte bredda ämnet? Vad tycker ni är bra/dåligt i nya Lightroom 1.0?

Sten-Åke Sändh skrev:

Sen är det märkligt att man inte kan köra ett bildspel från bilden man står på utan måste köra hela spelet från bild 1 alltid.

Det funkar för mig, har testat från Library både för en katalog/folder och för Quick Collection. Bara att markera en bild och sedan klicka på knappen för Slideshow i undre verktygsraden (förutsätter att raden konfigurerats så att den knappen kommer med). Showen startar med den markerade bilden.

Edit: Såg just att om man trycker "play" i Slideshowmodulen blir det annorlunda, då startar det med första bilden.

säkerhetstänkande i lr

Hej

Höll ju till i databastråden, men bättre med en enda bred tråd.

Håller på att läsa o se videos, för som ni skriver, gissa prova är inte detta program till för. Det är för finnesrikt för att man skall kunna gissa.

Till funderingen kring urval o säkerhet.

Drar man nu in alla ens kunduppdrag, bilder osv så är det ruggit lätt man visar bilder som andra inte bör se av misstag. Urvalen o filtren sorterar ju rätt effektivt fram urvalsset som amn inte anade finns.

Har inte sett att man kan lösenordskydda bilder, collections osv.

Tror det kommer att hamna högt på listan snart.

Förutom alla olika länkar med gratisvideor, har Michael Reichmann och Jeff Schewe gjort en 4,5 timmes instruktionsvideo. Den kan köpas tom i morgon för 12 dollar (därefter 15 dollar) och de olika delarna är nedladdningsbara.

http://photoshopnews.com/2007/02/02/the-luminous-landscape-lightroom-v10-tutorial/

Mycket prat, men ganska kul att lyssna på dem. Om de övriga delarna är bra vet jag inte, men för 85 kr kan man ju chansa.

I första delen argumenterar Michael Reichmann för det förträffliga i att dela upp databasen, vilket var en diskussion i någon annan tråd här.

Mvh/Lars-Erik

En riktigt irriterande "bugg" för oss som har mappar uppdelade enligt följande:

2007-02-20_Modell_Anna_Andersson
<raw-filer här>
/Develops
/PSD
/jpgwork

Eftersom LR listar _samtliga_ filer i alla undermappar när man klickar på toppmappen ("2007-02-20_Modell_Anna_Andersson") blir det väldigt rörigt om man har några PSD-versioner av samma bild i mappen PSD samt en webbkopia i mappen jpgwork. Detta diskuteras i Adobes forum och jag hoppas verkligen detta kommer att fixas.

känns som det saknas funktioner för att flagga en bild hur den skall uppträda

- tex lösenord för att visa
- skall ingå eller ej i byggandet av urvalen o filmstrippen (dvs bekämpa uppenbara dubletter, men skall med val i filmstripen mm gå att få fram), typ som då man buntar
- Processa inte denna bild alls, dvs blockera filen för fortsatt hantering o upptäckt, kan ju vara så att man tar en del testskott som man av rent teknisk natur vill ha i strukturen, men aldrig använda i LR.

sen saknar jag en funktion som fins i tumbsplus, sök liknade bilder o sen ställer man två parametrar hur olika de får vara, den funkar bra där, väljer man färg/form kan jag hitta tex en mc på gälleråsen oavsett var på banan den är

bjanha skrev:
En riktigt irriterande "bugg" för oss som har mappar uppdelade enligt följande:

2007-02-20_Modell_Anna_Andersson
<raw-filer här>
/Develops
/PSD
/jpgwork

Eftersom LR listar _samtliga_ filer i alla undermappar när man klickar på toppmappen ("2007-02-20_Modell_Anna_Andersson") blir det väldigt rörigt om man har några PSD-versioner av samma bild i mappen PSD samt en webbkopia i mappen jpgwork. Detta diskuteras i Adobes forum och jag hoppas verkligen detta kommer att fixas.

En fråga man kan ställa sig, ska Lightroom fungera fullt ut för hur varje individuell användare har byggt sin mappstruktur, eller ska användaren anpassa mappstrukturen till att fungera optimalt i Lightroom?

borde gå få till i mallar som jag skrev

sen e grågan om detta är tänkt bli en groupware, dvs addera till att man kör mot en gemensam databas men med möjlighet ta ett utsnitt med sig eller skapa en ny sektion att addera lokalt i fält.

alfin skrev:
En fråga man kan ställa sig, ska Lightroom fungera fullt ut för hur varje individuell användare har byggt sin mappstruktur, eller ska användaren anpassa mappstrukturen till att fungera optimalt i Lightroom?

Tja, scenariot jag hade som exempel är inte helt ovanligt. Alla hundratusentals användare av Capture One och RawShooter (som ju LR bygger på till viss del) är vana vid att ha undermappar med de konverterade TIFF-bilderna. Iom detta är det naturligt att man då även skapat undermappar för PSD samt "work" eller "jpg".

roinek skrev:
borde gå få till i mallar som jag skrev

sen e grågan om detta är tänkt bli en groupware, dvs addera till att man kör mot en gemensam databas men med möjlighet ta ett utsnitt med sig eller skapa en ny sektion att addera lokalt i fält.

Ledsen Roine, men jag hänger inte med här...

bjanha skrev:
Tja, scenariot jag hade som exempel är inte helt ovanligt. Alla hundratusentals användare av Capture One och RawShooter (som ju LR bygger på till viss del) är vana vid att ha undermappar med de konverterade TIFF-bilderna. Iom detta är det naturligt att man då även skapat undermappar för PSD samt "work" eller "jpg".

Du går nu från ett "mappscenario" till en databasapplikation. Du kan inte jämföra hur Bridge, C1, RS eller andra filebrowsers hanterar filer.

hej

det e två saker

1. regelverket för hur hantera strukturer, skulle vilja ha en mall som anger enligt vad jag skrev tidigare, dvs ignorera detta, där kan man säga:
Ignore *.jpg;*.psd;is5d0001.cr2 osv
man lägger den filen som .htaccess i webvärlden, dvs styr hur just denna katalog skall uträda för betraktaren

ang groupware, hänger du med där?

hej

om flera användare, eller datorer skall ha en enda källa (databas) så krävs ju att den ligger på en server.

Då uppstår ju problemet med hur varje portabel (offline) användare skall dels få ut lite info men vill ta med, kanske inte så viktigt, men även en funktion att addera sina lokalt gjorda databas in i den centrala utan att krocka med det som andra skapat under tiden.

Om jag nu förstod vad du menar, vilket inte är alldeles säkert, så vad jag förstår kan man inte dela en Lightroom databas, vare sig på flera användare, eller via en server på ett nätverk. Om jag missförstod ditt inlägg, fortsätt på något pedagogiskt sätt att få min begränsade hjärnkapacitet att reagera...

Mvh/Lars-Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto