Annons

lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
alfin skrev:
Du går nu från ett "mappscenario" till en databasapplikation. Du kan inte jämföra hur Bridge, C1, RS eller andra filebrowsers hanterar filer.

Visst, men nu erbjuder iofs LR en mapp-struktur som speglar den på hårddisken, dock med den missen att den listar samtliga filer i underliggande mappar när man väljer toppmappen. Har du ens testat LR själv?

Jag tycker det känns lite oklart om det är meningen att man ska använda LR för att katalogisera alla psd, jpeg osv eller om det bara är till för RAW.

hej igen

japp,enig med det du skriver, som jag också förstått det så e man torsk på en sak som att maneullt eller i lr synka ihop flera databaser på det sätt jag önskar.

JAg skulle vilja jobba på min laptop, komma hem, lägga in det jag gjort i en central databas på ett enkelt sätt. Men det kräver ju en del, är man sen mer än en som är ute ökar ju svårigheterna med att lägga samman, behörighet osv.

Sen om mappstrukturen, jag skulle vilja, då jag inte flyttar in mina filer, de ligger ju separat hos mig, styra, per katalog, hur denna katalog skall behandlas av lr.
I en enkel textfil så vill jag tala om att den skall strunta i denna katalog, denna katalog med underkataloger, eller strunta i jsut dessa hiler med stöd för wildcards såsom *.jpg, ottto.cr2 osv.

På så sätt kan jag ju ställa mig i rooten, importera o veta att den hoppar över det jag inte vill få in. Skulle jag senare imortera om en katalog pga datbasfel så finns ju regelverket ihop med bilderna. I denna fil vore ju inte fel om man kunde överstyra vissa metataggar också o defaultsätta visst data

alfin skrev:
Om jag nu förstod vad du menar, vilket inte är alldeles säkert, så vad jag förstår kan man inte dela en Lightroom databas, vare sig på flera användare, eller via en server på ett nätverk. Om jag missförstod ditt inlägg, fortsätt på något pedagogiskt sätt att få min begränsade hjärnkapacitet att reagera...

Mvh/Lars-Erik

bjanha skrev:
Visst, men nu erbjuder iofs LR en mapp-struktur som speglar den på hårddisken, dock med den missen att den listar samtliga filer i underliggande mappar när man väljer toppmappen. Har du ens testat LR själv?

Jag tycker det känns lite oklart om det är meningen att man ska använda LR för att katalogisera alla psd, jpeg osv eller om det bara är till för RAW.

"... Har du ens testat LR själv?" -- Har vi nu övergått till Clint Eastwood syndromet?

Mvh/Lars-Erik

Bra/dåligt

Mycket i programmet är bra men vissa saker fungerar inte som man först tror.

1) Jag skulle leta efter bilder tagna en viss tidsperiod. Valde först "alla bilder" och sedan i Find kryssade jag "with capture date". Då kraschar programmet. Det gäller att vara snabb vid nästa start och kryssa bort "with capture date" innan programmet kraschar på nytt och måste avslutas. Någon som råkat ut för detta?

2) Jag skulle leta efter bilder tagna med ett visst objektiv under en resa. Misslyckades! Lite efterforskning visar att alla bilder som konverterats i Rawshooter ger korrekt brännvid i infotexten (vid Loupe view) men metadata browser placerar bilderna i gruppen "unknown lens". Tydligen försvinner en del viktig information i samband med hanteringen i Rawshooter.

/Sigge

Hej

Ser att en del rapporterar in att programmet läcker minne och efter de jobbat med ca 50-100 bilder är det läge starta om för datorn har då segat ner regält.

Roine

bjanha skrev:
En riktigt irriterande "bugg" för oss som har mappar uppdelade enligt följande:

2007-02-20_Modell_Anna_Andersson
<raw-filer här>
/Develops
/PSD
/jpgwork

Eftersom LR listar _samtliga_ filer i alla undermappar när man klickar på toppmappen ("2007-02-20_Modell_Anna_Andersson") blir det väldigt rörigt om man har några PSD-versioner av samma bild i mappen PSD samt en webbkopia i mappen jpgwork. Detta diskuteras i Adobes forum och jag hoppas verkligen detta kommer att fixas.

Tycker det är en otroligt bra funktion att kunna se innehållet i alla sub directories. Jag kan se alla versioner av samma bild och stacka dom om jag vill.

Måste erkänna att jag inte var helt såld på det först men det löstes ju enkelt med att skappa en "Originals" folder under topfoldern. Ja, jag har anpassat mig efter Lightroom och det har faktiskt gett mig en bättre struktur för mina bilder.

Sedan kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att ha en setting i preferences för att inte visa innehållet i sub directories.

Re: säkerhetstänkande i lr

roinek skrev:
Hej

Höll ju till i databastråden, men bättre med en enda bred tråd.

Håller på att läsa o se videos, för som ni skriver, gissa prova är inte detta program till för. Det är för finnesrikt för att man skall kunna gissa.

Till funderingen kring urval o säkerhet.

Drar man nu in alla ens kunduppdrag, bilder osv så är det ruggit lätt man visar bilder som andra inte bör se av misstag. Urvalen o filtren sorterar ju rätt effektivt fram urvalsset som amn inte anade finns.

Har inte sett att man kan lösenordskydda bilder, collections osv.

Tror det kommer att hamna högt på listan snart.

Jag skulle nog hellre använda ett separate Library för varje kund (eller tom kunduppdrag), betydligt mycket lättare att hålla reda på och komma ihåg istället för att sätta ett password som var alldeles för smart för en själv och som man glömt bort när man åter vill öppna en skyddad bild efter ett år eller två...

Och innan någon klurig person påpekar att ibland vill man kanske ha alla bilder tillgängliga så är det ju faktiskt inget som hindrar en från att ha ett övergripande Library också. Kom bara ihåg att skriva ut meta data till XMP.

Vill man sedan skydda sina bilder från stöld/upptäckt på disk och framförallt då på laptops så bör man nog kryptera sin disk istället.

can skrev:
Tycker det är en otroligt bra funktion att kunna se innehållet i alla sub directories. Jag kan se alla versioner av samma bild och stacka dom om jag vill.

Måste erkänna att jag inte var helt såld på det först men det löstes ju enkelt med att skappa en "Originals" folder under topfoldern. Ja, jag har anpassat mig efter Lightroom och det har faktiskt gett mig en bättre struktur för mina bilder.

Sedan kan man ju tycka att det inte borde vara så svårt att ha en setting i preferences för att inte visa innehållet i sub directories.

Jag ser inget positivt med att se RAW, stora TIFF:ar och små 50/150/200kB jpeg-versioner av samma bild bredvid varandra. Ännu mindre stacka dessa.

hej conny

japp, men jag tror ju det borde komma en pro version eller så.

Det som slår mig nu när jag pluggat o testat kring LR är att det inbjuder till att fuska regält.

DVS man kan skapa en "det duger bild" direkt utan PS CS2 och tom skriva ut den. DVS det ger helt ok, men inte toppenresultat. Man har alltså ett verktyg för att gena lite här o där.

Roine

Hej Björn, ql se dig annat än på mb

Jag ser ett klart behov
Senariot man ser RAW:en som förstabild o sedan varianterna ligger under, då kan man expandera o se om man redan har en nog bra redigerad bild genom att expandera.

Roine

bjanha skrev:
Jag ser inget positivt med att se RAW, stora TIFF:ar och små 50/150/200kB jpeg-versioner av samma bild bredvid varandra. Ännu mindre stacka dessa.

bjanha skrev:

Nej det kanske DU inte gör, men JAG gör det och det är viktigare för MIG än att DU är nöjd ;)

roinek skrev:
Hej Björn, ql se dig annat än på mb

Jag ser ett klart behov
Senariot man ser RAW:en som förstabild o sedan varianterna ligger under, då kan man expandera o se om man redan har en nog bra redigerad bild genom att expandera.

Roine

Ha ha, jag hade väl mina glansdagar här på fotosidan för några år sedan, innan mitt bäst-före-datum gick ut. ;)

Jag håller inte med om att stackning av olika format av samma bild är bra. Normalt listar jag RAW-filer och applicarerar samma inställningar på en hel radda på samma gång. Då stör det bara om det ligger några små jpeg-filer emellan när man ska markera RAW-filerna.

roinek skrev:
hej conny

japp, men jag tror ju det borde komma en pro version eller så.

Det som slår mig nu när jag pluggat o testat kring LR är att det inbjuder till att fuska regält.

DVS man kan skapa en "det duger bild" direkt utan PS CS2 och tom skriva ut den. DVS det ger helt ok, men inte toppenresultat. Man har alltså ett verktyg för att gena lite här o där.

Roine

Håller med till stora delar, det finns en hel del som fattas i Lightroom.

Jag använder Lightroom till att sortera , markera och allt det samt att jag använder den som RAW converter. Oftast hamnar jag i PS för att få det slutresultat jag vill ha. Bara en sådan sak som att ha kontroll över hur man skärper upp en bild vilket ju är ett skämt i LR. Sedan sitter jag sitter fast i Nikon träsket och måste rätt ofta använda Noise Ninja.

En Pro version med stöd för plug-ins vore inte dumt. Kanske dom kunde göra så att import fönstret gick att förstora också, kan inte se hela fil pathen som det är nu :(

Re: Re: Kan vi inte bredda ämnet? Vad tycker ni är bra/dåligt i nya Lightroom 1.0?

skarsfjall skrev:
Det funkar för mig, har testat från Library både för en katalog/folder och för Quick Collection. Bara att markera en bild och sedan klicka på knappen för Slideshow i undre verktygsraden (förutsätter att raden konfigurerats så att den knappen kommer med). Showen startar med den markerade bilden.

Edit: Såg just att om man trycker "play" i Slideshowmodulen blir det annorlunda, då startar det med första bilden.

Ja det var just så jag gjorde. Jag gjorde också en quick collection och då funkar det smidigare men det känns ju konstigt att behöva göra så alltid och det behöver man inte heller. Nu såg jag att det finns nåt som heter "Impromptu Slideshow" i Windows-menyn när man står i "Slide Show"-modulen. Den börjar faktiskt på bilden man står.

bjanha skrev:
En riktigt irriterande "bugg" för oss som har mappar uppdelade enligt följande:

2007-02-20_Modell_Anna_Andersson
<raw-filer här>
/Develops
/PSD
/jpgwork

Eftersom LR listar _samtliga_ filer i alla undermappar när man klickar på toppmappen ("2007-02-20_Modell_Anna_Andersson") blir det väldigt rörigt om man har några PSD-versioner av samma bild i mappen PSD samt en webbkopia i mappen jpgwork. Detta diskuteras i Adobes forum och jag hoppas verkligen detta kommer att fixas.

Jag tror att de tycker man kan märka upp bilder med nåt ev de system som finns och sen filtrera.

bjanha skrev:
Ha ha, jag hade väl mina glansdagar här på fotosidan för några år sedan, innan mitt bäst-före-datum gick ut. ;)

Jag håller inte med om att stackning av olika format av samma bild är bra. Normalt listar jag RAW-filer och applicarerar samma inställningar på en hel radda på samma gång. Då stör det bara om det ligger några små jpeg-filer emellan när man ska markera RAW-filerna.

Jag hade det problemet när jag började använda Lightroom men det löste jag genom att anpassa mig efter verktyget och flytta RAW filerna till en "Originals" folder under topp foldern för fototillfället, typ:

--fototillfälle
|--Originals
|--PsProcessed
|--web

Med den strukturen så är det ju enkelt att välja om man vill se allt eller bara raw filerna genom att bara välja Originals som vy.

Ett problem jag hade innan LR 1.0 var att om jag valde att editera en bild i PS så hamnade Edit filen i samma folder som RAW filen vilket inte var vad jag ville. Nu är det ju enkelt att åtgärda då man enkelt flyttar filer i Lightroom och det reflekteras på disk också.

Jag gillar verkligen Ligthroom men det är en hel del som fattas innan man klarar sig utan PS också. Som RAW converter och Library management så är det riktigt bra. Det fattas dock en hel del settings i preferences som skulle göra det möjligt att anpassa saker som hur folderar traverseras och dylikt. Sedan är måste det ju bara komma stöd för plugs också.

bjanha skrev:

Är det så? Jag läste i manualen (tror jag) att LR bara listar de filer i en mapp som man verkligen importerat. Om man importerat en bild kan man välja att radera den både i datbas och i filsystem eller att bara radera den i datbasen. Då kan man alltså ha både importerade filer och icke importerade i samma folder. De förra syns i LR och de andra icke. Är det inte så?

roinek skrev:
hej

om flera användare, eller datorer skall ha en enda källa (databas) så krävs ju att den ligger på en server.

Då uppstår ju problemet med hur varje portabel (offline) användare skall dels få ut lite info men vill ta med, kanske inte så viktigt, men även en funktion att addera sina lokalt gjorda databas in i den centrala utan att krocka med det som andra skapat under tiden.

Det skulle kräva check in - check out förfarande och konfliktlösning (vilken version ska egentligen gälla. Annars kan man kanske koppla upp sig till en databas på en server men hur det funkar om fler jobbar mot den framgår inte av manualen vad jag vet.

Hej igen

Någon som hittat en bra sammanfattning över alla snå"iconer" som dyker upp i bilderna då LR bearbetar eller på anant sätt vill flagga bilder.

Typ den med short cuts. Det är ju en del symboler som visas i hörnen ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto