hej igen
japp,enig med det du skriver, som jag också förstått det så e man torsk på en sak som att maneullt eller i lr synka ihop flera databaser på det sätt jag önskar.
JAg skulle vilja jobba på min laptop, komma hem, lägga in det jag gjort i en central databas på ett enkelt sätt. Men det kräver ju en del, är man sen mer än en som är ute ökar ju svårigheterna med att lägga samman, behörighet osv.
Sen om mappstrukturen, jag skulle vilja, då jag inte flyttar in mina filer, de ligger ju separat hos mig, styra, per katalog, hur denna katalog skall behandlas av lr.
I en enkel textfil så vill jag tala om att den skall strunta i denna katalog, denna katalog med underkataloger, eller strunta i jsut dessa hiler med stöd för wildcards såsom *.jpg, ottto.cr2 osv.
På så sätt kan jag ju ställa mig i rooten, importera o veta att den hoppar över det jag inte vill få in. Skulle jag senare imortera om en katalog pga datbasfel så finns ju regelverket ihop med bilderna. I denna fil vore ju inte fel om man kunde överstyra vissa metataggar också o defaultsätta visst data
alfin skrev:
Om jag nu förstod vad du menar, vilket inte är alldeles säkert, så vad jag förstår kan man inte dela en Lightroom databas, vare sig på flera användare, eller via en server på ett nätverk. Om jag missförstod ditt inlägg, fortsätt på något pedagogiskt sätt att få min begränsade hjärnkapacitet att reagera...
Mvh/Lars-Erik