Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lika bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Som relativ nybörjare så har jag en undring eller en dum fråga om två olika digitalkameror med samma inställningar ska ge två lika dana bilder.
Alltså ställ in ISO, bländare, tid, bränvidd osv. på två olika kameror och ta samma bild.

Roppan skrev:
Som relativ nybörjare så har jag en undring eller en dum fråga om två olika digitalkameror med samma inställningar ska ge två lika dana bilder.
Alltså ställ in ISO, bländare, tid, bränvidd osv. på två olika kameror och ta samma bild.

Sensorerna skiljer en del med detaljrikedom, brus osv.

Re: Re: Lika bild?

Dajo skrev:
Sensorerna skiljer en del med detaljrikedom, brus osv.

Ok. Tackar. Tänkte närmast exponeringsmässigt.

Orsaken jag frågar är att jag tittade på en kompis kamera och satt och jämnförde min och hans med varandra. Körde på A läge, ställde in samma bländare och zoom och noterade att tiden i hans kamera blev 0,3 och i min 1 sek. Vet ej vad ISO stog på så det kan väl i så fall vara det som gör skiljnaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto