Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite Akut, Bgm-e2

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av hur bra batteri-insattsen BGM-E2 till 30D funkar, om man har ordentliga uppladdningsbara batterier instoppade, istället för alkaliska?

Hur många exponeringar?

Trevlig helg

/Henning

Jag har förvisso greppet, men har inte använt AA batterier.

Canon säger 400 exponeringar (vid 20C och utan blixt) för alkaliska. Antagligen mycket lägre vid stor LCD-användning, autofokusering, osv. Test på nätet (kan inte uttala mig om tillförlitligheten) som jag såg innan jag köpte greppet sa att NiMH batterier (1,2V & 2000mAh) bara räckte till runt en 100 exponeringar (ibland mycket mindre). Manualen säger "usage of AA batteries is recomended only for emergencies" och nämner bl a lägre fps vid användadet av AA.

Med tanke på att ett pirat BP-511(/A) kostar 200-400 kronor så kanske det är att föredra? Det går även att blanda dessa (manualen: "two charging batteries or different types of batterypacks (such as BP-511 or BP-511A) can be used without any problems").

ANNONS
Götaplatsens Foto