Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lite hjälp om storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Lindholm

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnade i rätt tråd!

Har tagit några bilder på en kompis, som gärna vill ha dessa på en CD. Min enkla fråga är hur ni brukar göra. Vilken storlek på bilderna brukar ni leverera? Har min kamera inställd på att ta bilder i 4752 X 3168. Låter ni dom vara så eller minskar ni ner dom?

Först och främst så är det bra att du har på största storlek, minneskort är billiga och det är enkelt att minska en bild men omöjligt att förstora utan att tappa i kvalitet.
Jag brukar tänka som så att skall bilden visas på en tv eller dataskärm så är väl ca full hd storlek lämplig, helst en dimension så att bilden inte måste minskas av tv'n eller datorn eftersom skalningar på typ 81% ofta ser konstiga ut. Skall detaljer studeras eller större utskrifter göras så vill iallafall jag ha en så stor bild som möjligt.

Hoppas detta hjälpte.

Vad vill kompisen göra med CDn, ha som underlag för att skriva ut eller är det för att visa på datorskärm / TV?

För en datorovan kompis skulle jag nog lägga bilderna i "skärmvänlig storlek" i en katalog och sen i maximal kvalitet (dock JPEG, inte RAW) i en underkatalog för utskift...

Ge en kompis det mesta han kan få, dvs full storlek om du inte vet vad han ska ha det till. Som föreg. inlägg så fixa till bilderna för 2MP om han tänker använda TV e.dyl för sitt användande.

Allmänt finns f.ö. få vinster att ställa kameran i lägre upplösning än den kan ta. Det blir alltid en kompromiss.

Jag brukar leverera bilderna på i två storlekar. När jag sorterat ut och ställt de bilder jag vill levererar så kör jag dem i ett PhotShop-macro som minskar pixelstorleken och sedan lägger dem i en mapp som heter LR med filtilägget _LR. Sen bränner jag båda mapparna. I vissa fall så gör jag även en CMYK och en RGB variant av de stora bilderna.

/m

Jag har en liknande fråga...

Jag har gjort en tjänst åt en kompis, som vill ha bilderna i specifika format (950x500 mm respektive (500x470 mm). Hur gör man, rent konkret/praktiskt för att få till sådana specifika mått på en bild, utan att den blir förvriden. Antar att man måste ställa in crop-verktyget på något sätt, men jag hittar inte hur man gör. Jobbar framför allt i LR, och tar helst hjälp där, men har tillgång till PS om det är lättare ...

Tack!

Du kan använda File>Scripts>Image Processor i Photoshop för att storleksförändra alla bilder som ligger i en mapp tex. File>Automate>Batch går också bra. Vet inte vad de heter på svenska.

Jag har en liknande fråga...

Jag har gjort en tjänst åt en kompis, som vill ha bilderna i specifika format (950x500 mm respektive (500x470 mm). Hur gör man, rent konkret/praktiskt för att få till sådana specifika mått på en bild, utan att den blir förvriden. Antar att man måste ställa in crop-verktyget på något sätt, men jag hittar inte hur man gör. Jobbar framför allt i LR, och tar helst hjälp där, men har tillgång till PS om det är lättare ...

Tack!

Hoppas jag inte missuppfattar dig nu men din kompis vill ha en utskriven bild i storleken 950 x 500 mm respektive 500 x 470 mm. Eftersom den efterfrågade storleken inte är samma som bildens sidförhållande så måste något bort från bilden. Jag vet inte om jag gör rätt men jag börjar med att förstora bilden såpass mycket att den längsta sidan täcker den önskade sidan. Därefter ställer jag crop-verktyget i den storleken som jag vill ha bilden samt i en lämplig upplösning 240 till 300 dpi. När jag sedan drar ut cropverktyget, så ser jag vad i bilden jag får offra för att få fram den önskade bilden.

Hoppas jag inte missuppfattar dig nu men din kompis vill ha en utskriven bild i storleken 950 x 500 mm respektive 500 x 470 mm.

Bilderna är till en hemsida, och jag blir själv förvirrad av min kompis måttbeställning, för mm kan väl inte ha något med saken att göra? Det är väl snarare proportionerna som är viktiga, men dem mäter man väl i pixlar? Om jag ställer in 950x500 pixlar är väl det samma sak som att ställa in t.ex. 1900x1000 pixlar, eller 3800x2000 pixlar? Sen får väl kompisen dra i ena hörnet tills önskad storlek i mm/cm räknat är uppnått?

Därefter ställer jag crop-verktyget i den storleken som jag vill ha bilden samt i en lämplig upplösning 240 till 300 dpi. När jag sedan drar ut cropverktyget, så ser jag vad i bilden jag får offra för att få fram den önskade bilden.

Det är det här jag var ute efter ursprungligen - hur ställer du in crop-verktyget till den önskade storleken?

Är bilderna till hemsida så pratar han säkert pixlar. När du väljer crop verktyget i PS så har du knappen "rensa" (svensk version) Då blir fälten för storlek blank. Fyll i dina värden med px efter siffrorna. Jag tror nu att du kan beskära bilden till önskad storlek. Jag är ingen fena på PS men jag tror att jag är någorlunda rätt ute.

Så här

Bilderna är till en hemsida, och jag blir själv förvirrad av min kompis måttbeställning, för mm kan väl inte ha något med saken att göra? Det är väl snarare proportionerna som är viktiga, men dem mäter man väl i pixlar? Om jag ställer in 950x500 pixlar är väl det samma sak som att ställa in t.ex. 1900x1000 pixlar, eller 3800x2000 pixlar? Sen får väl kompisen dra i ena hörnet tills önskad storlek i mm/cm räknat är uppnått?

Det är det här jag var ute efter ursprungligen - hur ställer du in crop-verktyget till den önskade storleken?

1. använd cropverktyget och ställ in 95 x50 i rutorna. (se bild)
2. välj image-size och skriv in 950 x 500 pixlar i dialogrutan
3 efterskärp bilden med unsharp mask
klart

Bilagor

• cropbild.jpg
    cropbild.jpg
    92.3 KB · Visningar: 166
ANNONS
Götaplatsens Foto