Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten pressfotograf. Ska jag ha nikon D70 eller titta på den nya D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar på att köpa en ny kamera till mitt intresse för pressfoto till min hemsida m.m
Har inte haft system förr utan har använt Fujifilm Finepix S5000.

Jag är suger på att köpa en nikon. Ska jag köpa Deras D70 eller ska jag titta på deras nyare kamera som priset kom ut på i dag D50?

Jag vill använda ett baterigrepp (Går det) För det ger lite status att ha en stor kamera?

En fundersam liten pressfotograf.

Titta in på min hemsida vet jag. www.soderhamnarn.tk

Det finns ingen bra lösning för batterigrepp till d70.. har svårt att tänka mig att det går på d50 av den anledningen. d70s däremot kommer det nog komma något till med tanke på att den har uttag för trådutlösare, så det är lättre för tillverkare att ansluta ett vertikalgrepp.

Jag tycker dock argumentet att det ger med status med en stor kamera är lite märkligt. Visst ligger det något i det du säger, men ändå..

Jag minns när jag var 14, då kännde jag som dig tror jag. Min fotolärare fotade rätt mycket press och hans Nikon F2As med motor och Metz stavblixt var en helig ikon för mig.

Jag köpte med tiden ihop en utrustning av Ricoh XR2s med winder och en Sunpak stavblixt.
Jag tillverkade ett brett långt band av läder att bära den över axeln med. Jag skaffade en rätt stor fotoväska till det.

Och JA!
Detta gjorde att jag mådde jätte bra av min hobby. Det är helt rätt i den åldern att leva ut sina drömmar (även för oss äldre).

En rolig sak var att helt plösligt fick jag gå in gratis på hockey. Dom antog väl att ingen vanlig männsika kom bärande på såna doninger.
(eller så mindes dom att jag brukade gå omkring med riktiga pressfotografer)

Så det jag ville ha sagt med detta inlägg är:
Att få leka det man vill vara hjälper till massor. Intresset blomstrar och framförallt, man har väldigt roligt.

Köp den största kamera du hittar och köp en bärbar polisradio. Sen kan du cykla till allt som är nära och mitt vad det är så har du bilder som ingen tidning hunnit skicka ut nån fotograf på.

Lycka till!

/Patrik

Du ska ha råd med objektiv också. Sigmas 18-50/2,8 är till exempel ett utmärkt pressobjektiv med sin höga ljusstyrka.

Objektivet är viktigare än kamerahuset.

Själv körde jag en billig amatör-Canon men med rejält slitna proffsobjektiv. Och det blev bra. Tvärtom hade det blivit färre bra bilder.

Så du tycker?

Hej. Så du tycker att jag ska köpa en D70?
Det finns ett pris på Expert med ett sigma objektiv. 18-55 eller någe så. Duger det till att börja med inom pressfoto?
/Jens@

Det handlar ju helt om var man lägger sin egen nivå.

Jag tycker det är viktigt att man ska känna sig nöjd med den utrustning man har, oavsett om man i verkligheten behöver den, eller kanske till och med behöver bättre grejjer men inte har råd.

Det är synd att man som "glad amatör" ska behöva känna sig mindre värd på diverse ställen, bara för att proffssen har dyrare grejjer. Jag har själv varit i den sitsen, och det gör fakitskt att man inte tar för sig lika mycket och i värsta fall presterar sämre än man är kapabel till. Dock har ju inte vem som helst råd att lägga alla sina sparpengar på en kamerautrustning bara för att nå upp till en högre nivå. Jag skulle gärna ha en d2x för att känna mig nöjd med min hobby, men jag har inga pengar, och i verkligheten ingen som helt anledning som skulle rättfärdiga ett sådant köp. Likväl vet jag att jag skulle känna mig svinnöjd om jag hade en.

Nu har jag själv en d70, och den kameran är faktiskt jävligt bra. En del vill gärna poängtera att den brusar mer än canons motsvarigheter osv, och visst, det är ju sant. Men verkligheten ser annorlunda ut, det har aldrig hänt mig att jag fått kommentarer av någon för att mina bilder brusar för mycket. Många skillnader mellan olika kamerasystem syns inte när man börjar relatera det till verkligheten.

Det som det egentligen handlar om är att man får tänka "detta är vad jag vill ha" och "detta är vad jag har råd mig" samt även väga in "detta är vad jag behöver".

Sen får man försöka ta mod till sig och inte känna sig begränsad av prestige och sådant bara för att man inte har den fetaste kameran. Första gången jag fotade STCC så stod jag med en Minolta Dimage 7i, och kände mig som en idiot sidanom proffsfotograferna med senaste canon-systemkameran och värsta 50 000:- objektivet. Men i efterhand var jag nöjd med min insats. När jag var där i år hade jag min d70, och jag ska inte sticka under stol med att det kändes bättre. Rent tekniskt är det ingen gigantisk skillnad på bilderna, det mesta jag märkte av var att min nuvarande kamera hade bättre och snabbare autofokus, vilket underlättade för mig.

Re: Så du tycker?

Söderhamns-fotograf skrev:
Hej. Så du tycker att jag ska köpa en D70?

Nej, det betyder att jag tycker att du ska köpa D50 eftersom den är billigare - då har du råd med bättre objektiv.

Det finns ett pris på Expert med ett sigma objektiv. 18-55 eller någe så. Duger det till att börja med inom pressfoto?
/Jens@

Allt duger i och för sig, men en del saker är bättre än andra.

Sigmas 18-55/3,5-5,6 är något helt annat än deras 18-50/2,8. Sigmas 18-55 är ingen hit, om du inte har råd med 18-50/2,8 är det bättre att du satsar på Nikons 18-70/3,5-4,5

Alltsp:
D50
Nikon 18-70/3,5-4,5 eller Sigma 18-50/2,8.

Läs gärna in dig på vad ljusstyrka är. Det kommer du att ha nytta av.

jag tror nog att jag tar.

Hej i gen. Jag är nog lite mer sugen på D70. Det erbjudandet Expert har. Men köper nog mer objektiv senare när jag får råd.
Och en extern blixt.

Just nu säljs gamla D70 med Nikons 18-70:an riktigt billigt. Det är ett bra val. Nya D70s finns det ingen anledning att köpa.

D 70 är bra

Arbetar som lokalredaktör och fotograferar för tidning varje dag. Har nylien fått en D70 av min arbetsgivare och det finns flera pressfotografer som använder den. Den är smidig och enkel att använda, samtidigt som det finns stora möjligheter.

18-70 objektivet och en 600 blixt - så klarar du de flesta situationer.

Lycka till!

Hade en canon A1 och AE1 med motor och flera teleobjektiv när jag själv var 14-15 år.
Och en STOR kameraväska! Det blev tyvärr stulet!

Vart hela kameran stulen?

Jag undrar en sak. Vart väskan stulen eller hela kameran?

Ska spara lite mer så har jag en D70.
Saknas bara 4000kr. Vet du hur jag ska få tag på lite pengar :p

Jag hade också pressfoto tankar i in ålder! En kompis hade polisradio och vi cyklade runt som dårar så fort det hade hänt något, sålde visserligen aldrig en enda bild, men det var grymt kul!
Min utrustning var sådär, en eos 100 o en 650, 35-105, 50 och 75-300 och en sigma blixt, men det räckte bra, hade det varit nu skulle jag också satsa på ljusstarka objektiv, fast det är mycket pengar...

Japp. Det är grymmt kul.
När jag börjar att fota lite mer press nu.
Text. hoecky, band. Nästa år kommer även världens största orgenteringstävling till min stad. Då vill man ha ganska bra utrustning. Men tycker du att jag ska satsa på Nikon D70?

Ska försöka att få i hop dom dära 4 tusenlapparna?

Har du någe knep på att få i hop pengar??

/Jens@

ogge skrev:
Jag hade också pressfoto tankar i in ålder! En kompis hade polisradio och vi cyklade runt som dårar så fort det hade hänt något, sålde visserligen aldrig en enda bild, men det var grymt kul!
Min utrustning var sådär, en eos 100 o en 650, 35-105, 50 och 75-300 och en sigma blixt, men det räckte bra, hade det varit nu skulle jag också satsa på ljusstarka objektiv, fast det är mycket pengar...

Du va som jag är nu, räddningstjänsten skrattar när jag kommer på min cykel ibland före polisen.

2 tums skärm istället för 1,8
Trådutlösaruttag
18mm utlysning med den inbyggda blixten istället för 20mm

I övrigt identiskt efter kostnadsfri mjukvaruuppgradering.

ANNONS
Götaplatsens Foto