Annons

Litteratur

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedyswede

Medlem
Har nyligen köpt en EOS 40D med ett par zoomobjektiv till. Har fotat mycket med kompaktkamera tidigare, men låtit kamera automatiken göra jobbet.
Söker därför en bra bok där jag kan läsa på lite om grunderna för exponering med systemkamera i allmännhet och digital systemkamera i synnerhet. Har ni något bra förslag?

Leta efter en gammal fotobok i stället, en som är skriven för manuella analoga kameror. Kolla loppisar och antikvariat, hellre än bokhandeln. Det handlar inte så mycket om att behärska kamerans alla inställningar, som att förstå hantverket fotografering om Du vill komma lite längre. Teknikbruset gör det bara svårare att tränga in i grunderna och sitter inte grunderna, så är det svårt att komma fram till "det lilla extra".

bra

Jag har sagt det förut men kan gärna upprepa det.Köp tidningen FOTO:s digra häfte "Digitalsystemkameraskolan" för ca 100 kr.Mycket läsvärd och förklarande.Finns att beställa .Annonser finns i deras tidning eller det går bra att ringa dit också.

F.ö har jag i min litteraturlista (saluböcker) John Hedgecoe´s "Fotografisk Handbok) i pocketformat.Billig men nyttig med analoga utgångsvärden.Maila ifall du vill köpa den.

Speedyswede skrev:
Har nyligen köpt en EOS 40D med ett par zoomobjektiv till. Har fotat mycket med kompaktkamera tidigare, men låtit kamera automatiken göra jobbet.
Söker därför en bra bok där jag kan läsa på lite om grunderna för exponering med systemkamera i allmännhet och digital systemkamera i synnerhet. Har ni något bra förslag?

Jag kan varmt rekommendera boken "Understanding Exposure" av B Peterson. Den går igenom grunderna för fotografering på ett enkelt och bra sätt utan att bli "för enkelt". Även den som kan grunderna bra kommer nog att få ut något av denna boken. Den går att hitta till ett hyfsat pris på nätet.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto