Annons

Livestreama mobilt, måste jag ha en laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag vill kunna livestreama fotboll med videokamera. Då behöver man ju ett videocapture card och darot med tex OBS.
Det går väl inte att köra sådana program på mobilen?
Det går att livestreama direkt med mobilen, men jag vill kunna zooma bättre, på mobilen är det svårt att filma fotboll med ständiga in och utformningar. Jag testade med blåtandsgeglage men funkade inte i den app man använder (min fotboll.se)
Kommer bli lite jobbigt med strömförsörjning kanske med laptop i ryggsäck 90 minuter..
 

kingfisher

Aktiv medlem
vi använder en Magewell Ultra-Stream för att streama från en videokamera direkt till YT, krävs USB ström, och ett USB modem, men ingen PC behövs.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag håller på att bygga en Raspberry Pi för ändamålet.
Inspirerad främst av denna:
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
LiveU är väl i princip branchstandard bland alla tidningar i Sverige

23 000 för en apparat och sedan 4 000 om året för ett abonnemang. Utöver dubbla 4G vill säga. joho!

Hur viktigt är det med dubbel 4G-uppkoppling? Hur mycket bandbredd krävs?

Youtube i 1080p 30 fps verkar vilja ha uppemot 6 mbps.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
23 000 för en apparat och sedan 4 000 om året för ett abonnemang. Utöver dubbla 4G vill säga. joho!

Hur viktigt är det med dubbel 4G-uppkoppling? Hur mycket bandbredd krävs?

Youtube i 1080p 30 fps verkar vilja ha uppemot 6 mbps.
Det finns också en billligare modell för ca 11000 om man nöjer sig med en HDMI mm. Abonnemanget behöver du bara om du vill slå ihop flera nätverkskällor för max prestanda och stabilitet, duger det att köra en anslutning i taget så behövs det inte utan går fint att köra utan.

Men det är ju fortfarande inte billigt, det kan man ju inte påstå. Kanske överkomligt beroende på förutsättningar dock.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men det är ju fortfarande inte billigt, det kan man ju inte påstå. Kanske överkomligt beroende på förutsättningar dock.
Är man en verklig entusiast när det kommer till direktsänd TV, eller har det som yrke, är prislappen inte galen.
Jag reagerade nog mest för att jag själv är på instegsnivå i ämnet. Mitt hemmabygge landar på 2500 (exklusive modemet som jag haft i tio år).
 

Martin Larsen

Aktiv medlem

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, finns många andra lösningar. Intinor är en sådan, som garanterat används mer till direktsänd sport än LiveU.
Antagligen används smartphones och Facebook mest av alla alternativ för att direktsända sport världen över.

Men den där Intinor såg ju häftig ut. Stor som radioapparaterna man hade i lumpen. Bärs i sele på ryggen. Priset törs jag inte ens gissa.

Jag kanske är fel ute men har fått för mig att trådskaparen söker något lite mer modest i ambitionen att ta klivet snäppet upp från smartphone.
 

Martin Larsen

Aktiv medlem
Antagligen används smartphones och Facebook mest av alla alternativ för att direktsända sport världen över.

Men den där Intinor såg ju häftig ut. Stor som radioapparaterna man hade i lumpen. Bärs i sele på ryggen. Priset törs jag inte ens gissa.

Jag kanske är fel ute men har fått för mig att trådskaparen söker något lite mer modest i ambitionen att ta klivet snäppet upp från smartphone.
Ja, det var egentligen inte ett tips utan ett svar på att LiveU skulle vara branschstandard. Bärbart är den nog det men stationärt har intionor en stor del av den svenska marknaden när det kommer till elitidrott. På lägre nivå är säkert facebook och liknande störst, som du skriver. Intinor har förövrigt en mindre mobil variant.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu har jag nog snart fått ordning på mitt hemmabygge.
Hade med den på match i helgen för ett ”endurance test”. Den knotade på bra en hel match. Så snart kan jag nog börja på riktigt att lajva tjejernas matcher.
Videokameran stod på stativ och strömmade medan jag fotograferade som vanligt. Med lite aktivt filmande kan man nog få till skapliga sändningar.
Nedan länk ett exempel på den tekniska kvalitet jag hittills lyckats få till.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag är också intresserad av en billig behändig lösning.
Sände i helgen en match och det funkade fint men zoom är inte det bästa på mobil så man väljer allt som oftast att ha ett fast läge på den.
Har en Sony FDR-X1000 actionkamera som jag filmat matcher med länge men trotts att den har WiFi och kan sända live är man låst till en enda tjänst så den faller bort.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det jag tycker är svårast med det här är vad man jämförs med. Jag har ju gjort det lite svårare för mig, eftersom jag försöker fotografera orienteringstävlingar, och de avgörs inte på ett tunnland. Men det går ju att ta bilder av evenemanget ändå, även om man inte kan se hela samtidigt.

Tar jag stillbilder och visar dem jämförs det med när man visade diabilder, åtminstone av de som är lika gamla som jag själv. Gör jag ett bildspel är jag minst i klass med vad som krävde två projektorer med övertoningsenhet, även om ljudet är hissmusik. Lägg till lite inspelat ljud från evenemanget, zoomning i någon bild och måhända några videosnuttar och diabilderna är oåterkalleligen omkörda.

Men om jag går på video för hela slanten, vad blir jämförelsen då? Det man ser på TV eller liknande kanaler.
Jag tog en del bilder på 10-mila 2019. Bilderna finns i ett webalbum och några av dem hamnade i sportens tidningar.
Det gjordes också en livesändning från evenemanget, på internet. Riktigt bra, tyckte jag. Det kostade 150 kronor att köpa tillgång till hela sändningen. Trots det gick den inte ihop sig, för kostnaden hamnade någonstans mellan en och en och en halv miljon.

Att ensam göra en livesändning av något som kräver att man är än här, än där i terrängen är helt omöjligt. Att klippa ihop en video i efterhand är möjligt, men den blir tråkig. Antingen kan man ha en bild av när någon går i mål, men då kan man inte se något intressant från spurtstriden längs upploppet, eftersom det inte syns från målet. Eller så kan man göra tvärtom. För att få det någorlunda intressant krävs minst två kameror, med två maskinister, och sen får man klippa ihop det efteråt. Dessutom ska man ha några lite sekvenser från folklivet, uppvärmingar, starterna, korvförsäljning och sånt, för stämningens skull. För att inte tala om något ute från skogen, där man bara kan gissa i förväg exakt var lagen kommer att ta vägen.
Den "riktiga" sändningen kompletteras av "spanare", som tar reda på vart klungorna är på väg, och mobila filmare, som springer med kameror i riggar och följer en del löpare på det sättet. Mycket av deras tid filmas bara grästuvor och grantoppar, så det vill till att någon producent kopplar in dem när de sänder något intressant.

Skulle jag försöka åstadkomma något i klass med den officiella sändningen kostar det nog också en miljon. När jag inte uppbringar de pengarna och allt det folket kommer oundvikligen det jag gör att falla platt till marken i jämförelse. Det spelar ingen roll om jag gör något på en tävling av mindre dignitet, där ingen officiell sändning förekommer. Det är ändå "de stora" som folk har i bakhuvudet och jämför med, när de suckar och tycker att det var ett patetiskt försök jag gjort.

På en fotbollsmatch lär det behövas åtminstone tre fotografer, länk till någon mjukvara som klarar livestreamning från dessa kameror till en producent, som sitter och bestämmer vad som ska läggas ut och så ska det sändas i samma ögonblick. Känns som att prylar med bra kvalité redan spräckt kvartsmiljonvallen där.

Canon gör reklam för sin nya videokamera C300 Mark III. Här är en bild på vad en användare tycker är en "lightweight run-and-gun setup".

pro-eos-c300-heritage-1.jpg

Även om man då själv säger att den ambitionsnivån har inte jag, så kommer folk lik förbaskat att ha resultatet av den sortens prylar i arbete i åtanke, när de ser vad jag åstadkommer. Gömda bakom allehanda prylar finns det på den bilden ett objektiv och en kamera, som tillsammans kostar över en halv miljon kronor. Det anses ändå vara "budget"...

Den röda tråden i detta inlägg är måhända knappt ens gammelrosa, men jag försöker få fram att det som sätts som riktmärken för videoproduktioner görs med utrustningar som får kostnader på några tiotusentals kronor att framstå som kaffepengar.
Så även om man som ensam hobbyfotograf kan få till något med livesändning, ska man inse att det blir inget som de utanför den innersta ringen av närmast sörjande kommer att ägna någon uppmärksamhet åt. Det har man inte resurser till.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att ämnet för den här tråden är just live-sändning till innersta kretsen.
I och med Corona har det varit förbjudet att vara publik på match som ens egna ungar spelar. Törsten efter åtminstone en mobilkamera-sändning via Facebook eller snäppet bättre är stor.

Är man ett gäng nördar är det inte svårt att streama lokalt till en dator där ”producenten” sitter med vMix och väljer innehåll som går vidare ut i etern.
 

HåG

Aktiv medlem
Corona har skapat en effterfrågan och även om sjukdomen förr eller senare kommer under kontroll tror jag att behovet till viss del kommer finnas kvar.
Jag är förvånad att en modern mobilkamera monterar på ett stativ ger så bra bilder som den gör,
Zoomfunktionen är det som är lite svårt att få till tycker jag.
Visst bättre kameror vill vi alla ha men tittade nyss på VM94 och det är inte fantastisk kvalite på de sändningarna direkt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det närmast sörjande har ju en tendens att överse mer med eventuella kvalitetsbrister.
Men just det där med "ett gäng nördar" är en intressant utvidgning. Kunde vara kul att prova. Gäller bara att få ihop nördarna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nördar av olika sort samlas runt idrotten.

I helgen använde jag mitt hembygge för första gången under match och strömmade via förbundets officiella tjänst.
Folket blev så till sig att man nu vill bygga ett ”tv-torn” för fotografen.
 

HåG

Aktiv medlem
Inte helt oväntat.
Folk börjar inse att det kan ta tid att få se på matcher och det finns dessutom de som inte kan vara på plats.
Att då få se hemmalaget på skärm/TV trotts att de inte spelar i högstaligan är fantastiskt.
Skall iväg ikvällk och sända en match i Div 3 med mobilen faktiskt.
Visst vore bättre kamera roligt för alla men har inte hittat någon till rimligt pris. Många dedikerade videokameror har möjligheten att livestreama men det verkar som man blir låst till en tjänst för att få det att funka.
Mobilen är ju mycket mer fri.
Får nog kolla in raspberry Pii lösningen.
Men hoppas någon kan komma med tipps på färdig lösning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Någonting liknande denna
Plus en HDMI-till-USB videograbber


Borde fungera.
 
ANNONS