Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd på blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

emanuelgbg

Medlem
Har fått erbjudande på att köpa en beg sb-800 i bra skick men som är 2år gammal. Ngt man skall tänka på?

Se till att alla tillbehör finns med:
Instruktionsbok
Två färgfilter, ett varmt och ett kallt
Extra batterifack för att använda ett femte batteri
Bouncer
Väska

emanuelgbg skrev:
Har fått erbjudande på att köpa en beg sb-800 i bra skick men som är 2år gammal. Ngt man skall tänka på?
Yrkesfolket verkar kunna använda sina blixtar i fyra-fem år och de används väldigt mycket i förhållande till amatörernas blixtar. Min SB 800 är snart två år och jag räknar med att den håller, kanske fem år till. Fast då har jag nog investerat i uppföljaren sedan länge.

Tackar för era kunskaper.

Hade eg inte tänkt köpa en sådan avancerad blixt då jag är amatör på låg niva men när den är billigare än en ny sb-600 är jag nyfiken. Vill helst ha en Nikon-blixt men det kanske funkar m Soligor eller Nissin oxå?

Jag har ett gäng sunkiga gamm-blixtar som verkar helt outslitliga. Går man efter det, så håller nog en SB-800 också länge.

Men med de nyaste digitalhusen skall man nog fundera två gånger innan man hoppar på piratfabrikaten. Dels är blixtstyrning rätt så kritiskt, dels gäller detför "piraterna" att reda ut och tima blixtarna alldeles rätt om de skall komma i närheten av precisionen i kombinationen kamera/blixt.

Men hur knepigt kan det vara? En "vanlig" autoblixt av gammal typ, med automatisk dosering via egen fotocell fungerar rätt bra den också.

ANNONS
Götaplatsens Foto