Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd på dagens kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan väl också säga att man kan se en förskjutning vad gäller begreppet "hållbarhet" till att i dag inte endast omfatta tekniken i sig. Hur kommer det t.ex. stå till med CF-kort om 20-30 år? Eller hur lätt kommer det vara att hitta ett program som kan konvertera raw-filer från tidigt 2000-tal om 30-år? Eller kommer en 20D från i dag över huvud taget kunna kommunicera med den teknik man använder om ett antal år även om själva mekaniken i sig är helt okej.

dJb skrev:
Hur kommer det t.ex. stå till med CF-kort om 20-30 år? Eller hur lätt kommer det vara att hitta ett program som kan konvertera raw-filer från tidigt 2000-tal om 30-år?
Varför inte? Jag kan idag, precis som för 30 år sedan, köpa Tri-X och D76. Vad är det som säger att jag inte skulle kunna köpa, och läsa, CF-kort om 30 år?

Om bara viljan att köpa finns, så kommer någon att se till att produkten finns.

Öh , det är digital medie ,
Tri-x o D76 är ju fysikaliska ting som finns..
Det digitala är 2 siffror ..

Sa ju det...."Jag tycker det är ganska coolt att en Leica från 1932 går att ta svinbra bilder med , Bengt Björkbom här på FS som exempel . ."

Ha, ha. Alltid NÅGON som skall dra upp leicor från 30-talet...

Jepp :D
Men det är ett faktum :D
Men är det något fel med det ?
På samma sätt som folk skrattar åt det skrattar jag åt folk som förespråkar Dslr ..
Fast för det mesta skrattar jag inte ¨åt någon för jag respekterar folks åsikter o värderingar :D (dagens moralfjanteri)

Göran:
Ja det är ju iof sant hehe , men inte innehållet . . Papperskopian eller negativet finns ju alltid där att ta på . Sådant här sär man varje dag ; http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=54712

Trevlig helg alla.
/ Ale

Senast ändrad:
Bilbo2 skrev:
Snart dyker någon snubbe upp som svamlar något om "jag har en leica köpt på 30-talet och den går ännu"....vänta bara.

Varför måste du genomskåda mig så tidigt!!! ;)

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5548

Jag blir ändå litet undrande över gummiduksridan i den här gamla Leican från 1932...
Inga sprickor ännu...
Hur f-n bar dom sig åt??
Måste varit bättre gummi förr! ;)

Å så funkar den också!
Till gatufoto...nåja, litet svårjobbad, men! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/598981.htm

Mattias Holter skrev:
Har en relativt ny 20D, vilket jag givetvis är väldigt glad för. Men jag funderar på en sak.. Hur länge kommer kameran att funka?
Farsans gamla trotjänare AE-1 funkar lika klockrent idag som då han köpte den för väldigt många år sen.
Detta är väl knappast nåt man kan räkna med när det gäller dagens kameror?

Det finns ett helt annat produkt-tänkesätt numera.
Den snubbe på konstruktionavdelningen som gör för lång hållbarhet på en kamera, får nog se sig om efter ett annat jobb! ;)
Lite skämt, men litet nära sanningen... ;)

De systemkameror som skapades på 1930-talet,
tex Contax II och III har "livslängder" på vad vi vet nu på en 70-80 år....

Och det var en helt annan tillverkningfilosofi då.
Man använde material som mässing, stål, glas och aluminium...

Men, dom här apparaterna kostade!

En Contax III med Sonnar 1,5:an låg på c:a 7 månadslöner för en affärsanställd...

Göran Larsson skrev:
Varför inte? Jag kan idag, precis som för 30 år sedan, köpa Tri-X och D76. Vad är det som säger att jag inte skulle kunna köpa, och läsa, CF-kort om 30 år?

Om bara viljan att köpa finns, så kommer någon att se till att produkten finns.

Det är möjligt att det kommer att gå, det vet jag ingenting om. Men teknikhistorien är ju ganska full av exempel som visar på just denna problematik. Hur fungerar 2,5" disketter i dag? Eller de olika videoformaten som fanns samtidigt med VHS?

Historien borde i alla fall göra oss ödmjukt inställda till dessa problem som i högsta grad är reella. Nu börjar ju till viss del CF-kort bli standard men ingen kan säga hur det ser ut om 30 år.

Benganbus skrev:
Tack Ale!! :)

Tittar på OS,
fikar,
skruvar på en Flektogon 1:4/20 mm,
och hoppar så in mitt i den här tråden utan att kolla vad som sagts tidigare....

Ursäkta!! ;)

Haha , bara skojar . .

Flektogon 20 ? låter spännande

Mattias Holter skrev:
Har en relativt ny 20D, vilket jag givetvis är väldigt glad för. Men jag funderar på en sak.. Hur länge kommer kameran att funka?
Farsans gamla trotjänare AE-1 funkar lika klockrent idag som då han köpte den för väldigt många år sen.
Detta är väl knappast nåt man kan räkna med när det gäller dagens kameror?

Länk till en tröttsamt långlivad plåtfotoapparat! ;)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4115

-Ale skrev:
Det är pålitligheten som håller kvar iallafall mig att använda gammal utrustning , för det håller. Då värderades mekanisk perfektion högre än idag i den typ av ingenjörskonst , idag är det tvärtom , produkten får hålla tre år sedan skall det köpas nytt för att hålla igång konsumtionsamhället .
Det var ju just detta vi var inne på i början av tråden. En stor del av anledningen till att man tycker en äldre SLR "håller bättre" än en modern DSLR är ju faktiskt att den förra inte nyttjas på samma intensiva vis, eller hur? Hur stor är chansen att slutaren på en Nikon F eller F2 håller en miljon exponeringar -- särskilt om du drivit upp dessa i 5-8 fps? Jag vill påstå att (åtminstone i vissa delar, som t.ex. slutare och spegelmekanik) så är mekaniken, i både precision och hållbarhet, *överlägsen* i dagens kameror -- bara det att de används på ett sätt som gör att vi tycker de "går sönder fort".

Och att något bara "får hålla i tre år"... ja, det vet ju både du och jag att det är en grov överdrift, eller hur? Min F801 -- ett "elektroniskt under" för sin tid! -- tuffar fortfarande på efter 16-17 år, och kommer säkert att göra så i många många år till. Och som jag skrev tidigare: vissa 3-4 år gamla D1x kommer nu till Nikon med en miljon exponeringar, utan några som helst mekaniska åtgärder. *Det* kallar jag precision och hållbarhet... ;-)

jorgene skrev:
En stor del av anledningen till att man tycker en äldre SLR "håller bättre" än en modern DSLR är ju faktiskt att den förra inte nyttjas på samma intensiva vis, eller hur?
En annan anledning är att de kameror från 30-talet som nu tas fram som exempel på att gamla kameror höll bättre kvalité är de kameror som har överlevt. Alla kameror från 30-talet som inte hade bra kvalité har ju redan sorterats bort. Hur många av dagens kameror som går sönder nu ska inte jämföras med hur många 30-talskameror som går sönder idag, utan de ska jämföras med hur många kameror som gick sönder på 30-talet.

Nog finns det en skilldnad i hur du konstruerar en kamera för 50 år sedan och idag . .
Både när det gäller som vi båda säger den inre mekaniska byggkvaliteten och den yttre ,
Jämför du hur många slag i marken en Nikon F2 klarar emot en Eos 300D vill jag nog säga att skilldnaden är markaber ..

Angående de tre åren så var det en del av en mening som poängterade konsumtionsamhället ,
Men visst klarar en Dslr Längre än Tre år , Men marknaden förändras snabbt . .
Och visst är det nog skilldnad mellan affärside'n när F801 kom och nu för Ex Nikon . .
Det handlar om att producera nya produkter hela tiden . .
Jag tror att Dslr-industrin centrerar mer kraft på att vara konurrenskraftiga via att prega in så mycket funktioner och hjälpmedel ,elektronik , Vilket jag tror kostar kvalitetsutvecklingen av husen . .
Angående att mekaniken skulle vara överlägsen idag har jag mycket svårt att tro , just för den uppfattas inte som lika viktig . . Mekaniken har inte genomgått större utvecklingar , medans elektroniken utvecklas varje vecka.

Må gott Mvh Ale

-Ale skrev:
Jämför du hur många slag i marken en Nikon F2 klarar emot en Eos 300D vill jag nog säga att skilldnaden är markaber ..

Och visst är det nog skilldnad mellan affärside'n när F801 kom och nu för Ex Nikon . .
Det handlar om att producera nya produkter hela tiden . .

Angående att mekaniken skulle vara överlägsen idag har jag mycket svårt att tro , just för den uppfattas inte som lika viktig . . Mekaniken har inte genomgått större utvecklingar , medans elektroniken utvecklas varje vecka.
1. Nu gör du en helt orättvis bedömning (lite av det Göran pekade på ovan). Du måste jämföra F2:an med en nutida motsvarighet, som F6 eller D2x, och inte med en av de enklaste DSLR:er som finns. Då tror jag faktiskt, helt ärligt, att en av de två senare skulle överleva längst. Faktiskt. Skall du nödvändigtvis ha en 300D som måttstock, så får du jämföra med en Nikon EM, eller nåt liknande.

2. Detta kommer att lugna ned sig, tror jag. Det blir alltid en "rusch" med många nya modeller och intensiv teknikutveckling vid stora teknikskiften. Det är ett naturligt mönster som går igen inom de flesta teknikområden.

3. Notera att jag skrev "i vissa delar". Jämför precision och hållbarhet för slutar- och spegelmekanik i t.ex. Nikon F, respektive F6! Det är inte ens en match... ;-)

Re: Re: Re: Re: Livslängd på dagens kameror?

Niclasfoto skrev:
Klar att det finns tillfälligheter ute och går runt ibland oss...:)

EDIT:
Hur gammal var ae-1,an (nr2) när din mor köpte den,, knappast ny. Mycket händer med all teknik, också det som ligger i orört skick..

jo, den var ny, garanti från den första..

ANNONS
Götaplatsens Foto