Annons

Ljudnivå på Canons systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
I recensioner av Canon EOS 3 tycker folk att den är litet väl högljudd.
Är detta för att Canon-kameror generellt har mycket låga ljudnivåer, eller är EOS 3 verkligen högljudd i jämförelse med till exempel Nikon F90X?

Jag har själv ingen erfarenhet av Canon alls, så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Jag vet bara att jag tycker att den Nikon F90X jag hade förut lät lite väl mycket.

Lite petig fråga, kanske, men det vore kul att få svar från någon som lyssnat på fler märken än bara Canon.

Senast ändrad:
Hej

Det är stor skillnad på mdoellerna inom Canon.
Har haft en 300, 30, 3

- 3:an låter klart mer än 300, o 30 är mycket tyst.

Roine

Hej Fredrik

Jag har själv ägt en EOS 3 och använder nu Nikon D1H. Jag vet inte om man kan jämföra ljudet rakt av eftersom digitala D1H inte har någon motor som drar fram film eller släpljud från filmfradragningen, men en jämförelse kan jag bidra med, och det är spegelljudet/slutarljudet från bägge kamerorna. I det avseendet är EOS 3 betydligt mer högljudd än D1H. Det liksom smäller om Canons kamera medan Nikons ger ifrån sig ett mer diskret dämpat ljud.

Har vänner som fotar med EOS 1V och den är helt klart inte lika "smällig" som EOS 3. Jag säger inte att det är EOS 3 har ett dåligt ljud eller att det stör, bara att det är annorlunda. Det låter så klart lite maffigare när man matar på med 5fps med EOS 3 än med D1H.:)

Knalla in i en seriös fotobutik som har både Nikon och Canon om du är i köptagen och lyssna, så hör du skillnaden själv.

Hoppas att det hjälper.

Häls Martin

Det här med att prova i verkligheten

Skälet till att jag ställer så många frågor om kameror, och att jag läser om kameror på nätet, är att jag sällan besöker en stad där det finns seriösa, välsorterade fotobutiker.

Dessutom känns det faktiskt lite dumt att gå in i en butik och hålla och klämma på en kamera, för att sedan gå hem och beställa den billigare på nätet. Fast den känslan måste jag väl försöka jobba bort.

Hmm...jo, jag förstår dig. Men å andra sidan vill du väl inte köpa en kamera i 15000-kronors klassen som du inte har känt på? Särskillt inte när du kanske väljer mellan olika märken, i det här fallet Nikon vs Canon. Då måste du in i en butik och jämföra de olika kamerorna sida vid sida. Känna på dem, lyssna på dem etc.

Dessutom tror jag ingen fotohandlare tat illa upp om du går in och ber att få känna på kamerorna som är aktuella. Det är nog hyfsat ovanligt att någon stövlar in en butik, slänger upp 15000 kontant och säger "En Eos 3 tack" och går därifrån. Att köpa en ny kamera i den här klassen är ett litet projekt i sig. Det viktiga är att du känner att du köper rätt kamera när det väl är dags och för att göra det måste du jämföra de olika modellerna live. Visst kan man läsa sig till mycket på nätet och få mycket info i forum, men att hålla kameran i handen är en helt annan sak. Det är ungefär som att läsa filmrecensioner i tidningar och på nätet. Du får en uppfattning om vad det handlar om och får andras intryck, men att se filmen själv är en annan sak.

Hoppas du förstår vart jag vill komma...samla mod och en hög frågor och besök en seriös fotohandlare som har de kameror du är ute efter nästa gång du besöker lämplig ort.:)

Lycka till!

/Martin

Exakt, det är inte alltid man vill märkas med kameran. Sådana tillfällen är dop, bröllop, under cover-jobb och rena spionbilder.:)

Skämt åsido så håller jag med. Visst ska en riktig kamera låta lite (och det gör de också), men det är inte alltid så bra vid just dop och bröllop. Det som är lite kul med EOS 3 är att de har inte jobbat så mycket med att dämpa spegel/slutarljudet och det smäller ganska bra när man tar bilderna, men de har däremot inkluderat en extrafunktion för tyst filmåterspolning vid känsliga situationer.;)

Jag har för mig att Nikon F5 har en funktion för tyst exponering. Maximala fps är då sänkt till 3 eller nåt sånt, men det blir väsentligt mycket tystare. Vet inte om F100 begåvades med detta.

/Martin

Kollade, Nikon F100 har ett läge som kallas CS (continous silent) med dämpat ljud i 3 fps.

Så att jorå serru...

Häls Martin

Nåväl...

Tack för alla svar!
Det här börjar dock barka iväg lite...

Jag är inte ute efter en extremt tyst kamera. Blev bara påmind om det ständiga problemet med att läsa recensioner, nämligen att Canon-kameror ofta recensers av Canon-fans och Nikon-kameror av Nikon-fans.
Och aldrig mötas de två...

Jag har har/har haft båda och är därför objektiv i mina bedömningar.:)

Hur som helst, lycka till med ditt framtida köp!

Häls Martin

tysta

har provat några olika canons numera
eos300 är ganska tyst
eos 5 låter inte alls knappt (dock mer än 30)
EOS1N låter mycket (hårt effektivt säkert)
jag tror säkert att de forskar på ljuden hur kameran skall låta typ Mercedes bildörrar osv...
EOS1N låter inte helt olikt en Hasselblad m winder faktiskt. Jaja inte helt men iallafall
Den låter proffsig
det är bara att gå på ljudet..... den som låter bäst är bäst .... nej förresten det var hifiintresset som kom fram litegranna :)

EOS 1N låter inte alls mycket.. Den låter BRA!
Så det så ;)

Nikon låter skarpare än Canon enligt min uppfattning. Men det är ju olika.

EOS 3 låter högt, men bästämt. Den blir faktiskt tystare med boostern, enligt vissa (alltså frammatningen ;))

På tal om ljud.. När man tillverkar dammsugare som lägger man på extra ljud, alltså ser till att det inte dämpas så effektivt.

Varför ?

Jo, för när kunderna hör en tyst dammsugare, tänker dom. Den där kan ju inte suga bra. Precis som Marcus säger med bildörrarna. Det är en liten vetenskap om detta, hur en bildörr ska låta, för att det ska låta dyrt/billigt.

Detta kan man överföra till fotografering.. En kamera som låter lite plastigt och kanske inte så jättemycket ger inget bra intryck. Men KLICK..wheee..KLICK..wheee..Klick..wheee (läses så snabbt man kan ;)) ger ett stabilt intryck som passar kamerans övriga utseende.

Jag har både EOS 33 och gamla EOS 100. Båda är åtminstone väsentligt tystare än mina kompisars kameror (Minolta och Nikon). Vad som är mer intressant är kanske att EOS 100 enligt mig t.o.m. är aningen tystare än EOS 33! Kanske beror det på att den är lite slöare i motorn.
/Jan K

En EOS 3:a låter betydligt mer än en EOS 30 som är den tystaste SLR under produktion.

Men sedan beror ljudet helt på om du har vanliga batterier, booster utan NC-batteri och booster med NC-batteri. Jag har två EOS 3:eek:r varav den ena med boostern och både batteripack (med vanliga) och med NH batteriet. Det är helt olika ljud. Boostern gör att man egentligen bara ger motorn högre ström/spänning.

Den låter väl inte mer än en F5:a eller mycket mer än F90:a men karaktären på ljudet är annorlunda.

Jag gillar ljudet på min EOS3:a utan booster, men ljudet på min EOS3:a med booster är ganska hårt eftersom motorn ska ju dra fram 7 b/s.

Men man skulle vilja ha en "Silent Mode" så att den lät som en EOS 30:a när man behövde vara lite diskret :)

Nej Jan. Det är helt korrekt uppfattat av dina öron. EOS 100 är den tystaste EOS-modellen (hittils).

ANNONS
Götaplatsens Foto