Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus fläckar på bilder i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

vinfoto

Medlem
Hej!

Jag fotar mycket produkter i studio och har upptäckt att jag får konstiga ljusa fläckar på bilderna, Har testat med 3 olika kameror och olika objektiv men får fortfarande dessa fläckar mer eller mindre. någon som vet vad det beror på?
 

Bilagor

  • DSC_1652_fläckar.jpg
    DSC_1652_fläckar.jpg
    6.6 KB · Visningar: 500
Jag använder 4 st blixtar, 2st med softbox framför samt 2st som belyser bakgrunden.
Just bilden jag bifogade var inte perfekt exponerad men jag får samma fläckar på alla bilder
 
Men fotar du med samma inställningar och utan blixtar så borde du få en helt svart bild...



/Stefan R. Nilsson
 
Eftersom det är på olika objektiv och hus så kanske nåt i studion reflekterar ljus?



/Stefan R. Nilsson
 
Jag tycker det ser ut som det är pga motljus nästan. är det på samma ställe på alla bilder (och isåfall har du stativ?) har du motljusskyddet på gluggarna också?
 
Fläckarna ser ut att vara inre reflexer i kamera/objektiv. Endera kan de uppstå helt och hållet inne i objektivet, eller så kan de vara en effekt av att AA-filtret reflekterar ljus mot objektivet, som sedan studsar tillbaka till sensorn.

De beror på att ditt objektiv inte har tillräckligt bra antireflexbehandling för uppsättningen du har gjort. Det går säkert att minska effekten genom att minska den ljusa ytan bakom det du fotograferar. Det betyder inte säkert att du måste dra ner ljuset, utan du kanske bara behöver skärma av en del av bakgrunden för att objetivet inte ska få in för mycket ströljus.

Det kan göras på flera sätt. Man kan sätta flaggor på blixtarna, man kan använda flaggor för att skärma av objektivet, vilket är bättre än motljusskydd, eller man kan göra en mask som skärmar av allt ovidommande ljus och som man sätter framför objektivet.

Det grundläggande problemet är alltså stora och mycket ljusa ytor, ett mörkt motiv, och mindre god AR-behandling på objektivet. Eftersom du ser samma effekt med flera olika objektiv, kan man nog anta att det är den relativa ljusheten på bakgrunden och dess stora yta som vållar problemet.

En väg att komma runt problemet är att isolera ditt motiv med chroma key, men även då är det lämpligt att skärma av så att inte onödigt mycket ströljus kommer in i kameran.
 
Jag har råkat ut för något liknande med motiv med mycket hög kontrast och liten bländare. Prova att blända upp ett par steg och minska på blixtarnas effekt och se om det hjälper.
 
Det är alla gånger reflexer som skrivits ja! skärma av blixtarna till bakgrunden på den sidan som vätter mot kameran.. Antar att har dom två blixtarna helt bara utan någon ljusformare? ljuset sprider sig för mycket ut åt sidorna och skapar motljus rakt in i linsen.

bara skaffa svart papp och fäst på sidan av blixten, behöver inte vara mer än 40-50 cm så bör du komma runt problemet.
 
Tack för alla tips! Ska testa att avskärma och se om det hjälper. Fotar med en 17-55 f2,8, Den borde ha ganska bra AR-behandling.
 
ANNONS