Annons

Ljusa håret

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
När jag plåtar studio brukar blondiner bli brunetter - av nån konstig anliedning. Jag sätter väl ljuset fel antar jag. MEn, nu undrar jag om ni har nåt enkelt knep att ljusa upp håret i Photoshop? Vore kanon!

Oh fyfanken blev det brunetter... det var ju inte bra..
Jag tycker du skall lösa problemet på 2 sätt antingen så tar du dodge tool, gärna inställt på highlight så kommer du få läckra slingor o sånt eller mittenalternativet (som jag glömt vad det heter). o stryker längs med håret.
Skulle håret kännas färglöst så kan du ju alltid måla över hennes hår i någon lämplig färg (dock ej allt för stark färg) i ett separat lager som du sedan väljer alternativet "overlay" på, samtidigt som du drar ner opaciteten tills det ser naturligt ut. Du kan ju också trixa med andra lagereffekter än Overlay... tex colordodge men då kan det lätt bli för mycket.

Tyvärr kan jag bara engelska termer på verktyg o sånt.

Tack för svaret! Jag testade nyss Msudge tool. Körde Midtones och exposure 17%. Men, det var svårt tycker jag. Är skraj att det ska se artificiellt ut. Men, man kanske måste öva en del för att få det att se bra ut antar jag...

FredrikArvidsson skrev:
När jag plåtar studio brukar blondiner bli brunetter - av nån konstig anliedning. Jag sätter väl ljuset fel antar jag. MEn, nu undrar jag om ni har nåt enkelt knep att ljusa upp håret i Photoshop? Vore kanon!

Problemet försvinner när man istället för negativ film använder diafilm.

Helt imponerad, tänkte att du kanske fått färgstick, men hon blev verkligen brunhårig.....

Har ingen lösning, har aldrig drabbats av problemet själv

// Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto