Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljuskänslig Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

typhoon

Aktiv medlem
Skall ta med kameran till Roskilde i år. På kvällarna räcker det inte med 100 ISO, vilka ljuskännsliga diafilmer rekomenderar ni?

Fuji Provia 400F är en mycket bra diafilm, i mitt tycke, med fina korn för att vara en ISO 400 film. Den ska även gå att pressa, men det har jag däremot inte testat.

Provia 400F är väl nästan den enda diafilmen över ISO100 som är värd något. Kornet är hyffsat fint, personligen tycker jag det påminner ganska mycket om E100VS (även om E100VS verkar skarpare). Jag har provat att pressa 400F ett steg och var ganska nöjd. Ska du fota scenframträdanden med dia bör du vara noga med att undvika utfrätta områden. Jag råkade ut för ett par ganska fula utfrätta områden under strålkastare etc.

Prova filmen under liknande omständigheter innan du åker!

/Martin

Ektachrome 200 är också finkornig och helt OK. Går bra att pressa. en Provia 400 är nog ännu bättre.

RMS

Fuji RMS 100 går bra att pressa till 400. Vet inte om den finns kvar bara. Ektachrome 200 är också fin att pressa ända till ISO640 som jag provat.

ANNONS
Götaplatsens Foto