Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare för studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hello allihop!

Jag ska inhandla en Nikon D800 som skall användas med mina två Elinchrom 450-wattare. Jag ska även införskaffa en SB-900. Jag har ingen studio, men åker ut till företag och fotar på plats.

För mig är det alltid knepigt att "få till" blixtarna så att det blir ett perfekt ljus.

TVÅ frågor!

1. Skulle en bra ljusmätare avhjälpa det problemet, eller borde jag lära mig kamerans inbyggda ljusmätare bättre?

2. Fungerar ljusmätare "bara" vid vanligt foto, eller funkar det även vid mer kreativ ljussättning (ex perfekt ljus i modellens ansikte, och resten mörkt)?

Endast svar från er som har erfarenhet av blixt och ljusmätare tack! :)

Mvh// Robban

Ljusmätaren är en förutsättning för ett snabbt och enkelt arbete med studioblixtar. Går inte att "lita på" kamerans histogram. Handlar helt enkelt om din fråga 2. Ta en helkropp. Där kan du med ljusmätaren se om nedre delen av bilden har samma ljus som övre delen. (nedre delen blir ofta lite mörkare) Kan låta som skitsaker men i vissa fall kan t.ex. en klänning se "konstig" ut om det skiljer 1/3 till 2/3 steg i exponeringen. .

Hur hade du tänkt att använda en kommande 900? Min erfarenhet är att blanda inte studioblixtarna med kamerablixten men du har kanske en plan?

När jag plåtar analogt har jag inget val.
Då måste jag mäta varje blixt separat för att se skillnaderna.
Digitalt kan man givetvis ta en testbild o se på skärmen om man är nöjd.
Ställa om, ta en ny testbild osv tills man är nöjd.

Enda kruxet som jag ser det är att en ljusmätare kostar pengar.
Men jag håller med Michael.
Själv skulle jag gärna ha en till framförallt vinterfoto men det finns ju annat att lägga pengar på :)

Ljusmätaren är en förutsättning för ett snabbt och enkelt arbete med studioblixtar. Går inte att "lita på" kamerans histogram.

Det tycker inte jag!
Personligen slutade jag att använda mätare för 15 år sedan iom det digitala gjorde sitt intåg.
Lär dig läsa o förstå histogram o display på din kamera, det skiljer nämligen från kamera till kamera o från optik till optik. Även två identiska kameror -optik kan skilja sig åt i exponering det ser jag ofta på de kurser jag håller i just studiofoto. Att då gå efter en mätare skulle ju ge fel exponering på endera kameran....

Visst kan mätaren vara bra i början för den ovane, men absolut inte nödvändig och för mig personligen går det snabbare utan och dessutom en pryl mindre att köpa o släpa på.

Hälsn.

/Janne
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

Det tycker inte jag!
Personligen slutade jag att använda mätare för 15 år sedan iom det digitala gjorde sitt intåg.

Hur ser din arbetsprocess ut i studion? Provar du dig fram när du sätter ljuset? Är det inte svårt att få till en repeterbarhet i olika miljöer, alltså att man vill ha en förutbestämd skillnad mellan hög- och lågdagrar och bakgrund?

Jag är uppriktigt nyfiken, så läs inte mitt inlägg med andra "glasögon" :)

Själv använder jag alltid ljusmätaren som en start när jag ställer upp blixtarna, sedan blir det finjustering på datorskärmen om jag fotar direkt till datorn. Olika miljöer och olika blixtar med olika ljusformare lyckas jag inte ha i ryggmärgen vilka värden man ska ha! Och att se på histogrammet hur ett antal blixtar påverkar bilden har jag aldrig lyckats lära mig.

/ Kalle

Det tycker inte jag!
Lär dig läsa o förstå histogram o display på din kamera, det skiljer nämligen från kamera till kamera o från optik till optik. Även två identiska kameror -optik kan skilja sig åt i exponering det ser jag ofta på de kurser jag håller i just studiofoto. Att då gå efter en mätare skulle ju ge fel exponering på endera kameran....

Visst kan mätaren vara bra i början för den ovane, men absolut inte nödvändig och för mig personligen går det snabbare utan och dessutom en pryl mindre att köpa o släpa på.

Hälsn.

/Janne
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

Janne!!!!

Jag gick in och tittade på dina modellbilder!

1. Hatten av för ljussättningen! Fantastiskt!
2. Off topic! Har du ngt på modellernas hud som gör att ljuset reflekterar mer, eller löser du det i photoshop? (Dodge/burn).
3. Det skulle vara sjukt lärorikt att hänga på dig en dag och se en bild, från foto till färdig produkt!!

Ljusmätaren är en förutsättning för ett snabbt och enkelt arbete med studioblixtar. Går inte att "lita på" kamerans histogram. Handlar helt enkelt om din fråga 2. Ta en helkropp. Där kan du med ljusmätaren se om nedre delen av bilden har samma ljus som övre delen. (nedre delen blir ofta lite mörkare) Kan låta som skitsaker men i vissa fall kan t.ex. en klänning se "konstig" ut om det skiljer 1/3 till 2/3 steg i exponeringen. .

Hur hade du tänkt att använda en kommande 900? Min erfarenhet är att blanda inte studioblixtarna med kamerablixten men du har kanske en plan?

Hej och tack för ditt svar!

Jag kanske var otydlig. Sorry!

Jag tänkte köpa en eller två SB-900 för att ta med med ut på jobb. Det är för tungt att hålla på att flytta studioblixtar hit och dit. Jag tänkte testa metoden "one light" som ger häftiga bilder. :)

Om du sätter upp fler blixtar o ska gör samma uppsättning senare så är det en fördel att kunna mäta av ljuset från varje separat blixt o speciellt mycket mer att släpa på är det inte min sekonic väger ca 250 g ;-) o dom är inte speciellt stora. Det som är större är min beuaty dishen från elinchrome som är 70 cm den är som en parabol att bära runt på. Behöver du inget finlir så klarar man sig oftast med histogrammet men jag mäter oftast upp med ljusmätarn.

Om du sätter upp fler blixtar o ska gör samma uppsättning senare så är det en fördel att kunna mäta av ljuset från varje separat blixt o speciellt mycket mer att släpa på är det inte min sekonic väger ca 250 g ;-) o dom är inte speciellt stora. Det som är större är min beuaty dishen från elinchrome som är 70 cm den är som en parabol att bära runt på. Behöver du inget finlir så klarar man sig oftast med histogrammet men jag mäter oftast upp med ljusmätarn.

Hej och tack för svaret! Den manicken ska jag Googla på!

Jag har två softboxar och jag har alltid funderat på om det är bra att ha en beauty dish för porträtt. Jag tycker att boxen ger ett ganska varmt och fint ljus. Lite off topic igen. ;D Vad tycker du?

Janne!!!!

Jag gick in och tittade på dina modellbilder!

1. Hatten av för ljussättningen! Fantastiskt!

Tackar :)
Med all välmening, som med så mycket annat. Träning , träning och åter träning, våga misslyckas våga prova, det kostar bara din tid nu i den digitala eran.

Resultatet av många nya misslyckanden, många nya lärdomar ses här;
www.helikopterbild.se

Hälsn.

/Janne

Tack för tipset!

Men du! Nu slingrade du dig från photoshopfrågan! Hahaha! Vad har du gjort med exempelvis första modellbilden man fick se? :)

Mvh Robban

ANNONS
Götaplatsens Foto