Annons

Ljusmätare till hyfsat pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Såg att det finns en Solaris eller Polaris - kommer inte ihåg namnet som mäter direkt, infallande och blixtljus, triggad via synk eller ljusimpuls och kostar 2400 ex moms. De flesta andra verkar ligga på 4-5000 ?

Är detta en bra mätare eller ska man köra på de dyrare?

Polaris. Verkar helt OK. Det är ont om billiga mätare som klarar blixtljus.

Min kompis köpte en slitter ny för 500 av en kille som aldrig kom igång med plåtandet... :)

Jag är övertygad om att mäteren fungerar tillfredsställande för de flesta. Du lär få rätt exponerade bilder, att den inte har lika informativ display som Minolta eller lika många tillbehör kan man nog stå ut med.

Jag hade flera små seconic-mätare i jobbet tidigare, men samtliga krånglade (tror modellen heter 308). Sedan bytte vi till Minolta som fungerar perfekt. Privat kör jag också med Minolta, men det är ju inte helt billigt.

Gossen har kommit med en billig ljusmätare som ska klara blixtljus. Gossen Digiflash. Har dock inte provat den eller hört några recensioner.

froderberg skrev:
Jag hade flera små seconic-mätare i jobbet tidigare, men samtliga krånglade (tror modellen heter 308). Sedan bytte vi till Minolta som fungerar perfekt. Privat kör jag också med Minolta, men det är ju inte helt billigt.

Vad var det för krångel med dina 308:eek:r? Har gått och funderat på att köpa den som heter 308BII.

Ljusmätare kan du köpa mycket billigare från ex England. Till exempel en Gossen Sixtomat Flash (som klarar att mäta blixtljus) kostar på Scandinavian Photo 3595 SEK, hos Speed Graphics kostar den £129.95 (med dagens växelkurs cirka 1666.20 SEK). Jag har handlat några gånger med Speed Graphic, och dom har alltid varit bra att göra med.

-- Nicke

Johan Okker skrev:
Vad var det för krångel med dina 308:eek:r? Har gått och funderat på att köpa den som heter 308BII.

De dog. Men troligen är de bättre nu. Detta var runt 94-97. Min kompis har precis den du funderar på och har aldrig haft problem. Den heter ju mk II så nått har de ju förbättrat.

/magnus

ljusmätare som även mäter blixtljus

Photax ( www.photax.se ) säljer en ljusmätare som heter Nissin och som "har allt" och som kostar 2495 kr just nu.

Köpte en sådan för ett halvår sedan och är mycket nöjd med den.

Svante Wahlström

Hej
Nissins exponeringsmätare som finns hos Photax fungerar bra, kostar ca 2500:-. Den har dock inte spotmätning om det känns viktigt, men den kan mäta reflekterat ljus om man vill av någon anledning. Jag har en blixt, Nissin 360, sedan 15 år som verkar vara av hög kvalitet och det gjorde valet lätt./Sten

Jag köpte en Sekonic 308B för några år sedan, och den har varit underbar. Har iofs inte använt den mycket med blixt, men funktionerna finns där. Den har varit med på en del resor, men ok jag har inte utsatt den för livsfara. Jag tycker den verkar ok robust. Kommer ej ihåg priset, men borde ligga runt det du nämnde. Att sedan Minoltas nya där man kan lägga in filmens latitud etc är läcker är helt klart. Men jag tror jag skall fokusera på att fotografera istället:))

Jag hade tidigare en Sekonic L-408 som klarade det mesta man kan önska (allt som nämns i första posten plus spot, dessutom ovanligt väderbeständig) men som ändå var relativt billig (omkring 3000 plus moms tror jag). Aldrig några problem heller. Modellen var helt ny 1998 men nu verkar den ha utgått och jag är osäker på vilken modell som har ersatt den. Svensk agent är www.madeco.se.

Ett tips kan vara att kolla begagnatmarknaden. Någon i eller kring Köpenhamn har bevisligen just en sådan ljusmätare i mycket gott skick och med tanke på hur lite han eller hon betalade för den kanske du kan göra ett riktigt klipp. Vidarebefordra gärna säljarens personuppgifter till mig sedan -- jag lovar att hålla dig utanför eventuella hälerianklagelser...

ANNONS
Götaplatsens Foto