Annons

Ljusmätning slår fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Jag har en Nikon F65 och en Contax 159MM att jämföra med. Jag mäter mot handen och Nikon ger ett steg mindre än Contax, båda har centrumvägd mätning vid tillfället.

Hur vet jag vilken som är korrekt. Jag misstänker att min gamla Contax slår fel. Men det verkar stämma annars så jag blir inte klok på det.

Hercules skrev:
Jag har en Nikon F65 och en Contax 159MM att jämföra med. Jag mäter mot handen och Nikon ger ett steg mindre än Contax, båda har centrumvägd mätning vid tillfället.
Hur mäter du? Olika centrumvägda mätningar kan ha olika vikt. Mät därför från en enfärgad yta som täcker hela sökaren och är jämnt belyst om du inte redan gjort det. Annars är risken att ena mätaren tar lite större område och då väger in annat än handen.

Bara en dum fråga, har du ställt in filmhastigheten lika på bägge kamerorna? Lätt fel att göra annars.

Hur vet jag vilken som är korrekt.
Köp en tredje kamera att testmäta med :)

Skämt åsido, det enklaste är att hitta en annan referens som du litar på, en annan kameras ljusmätare eller handhållen mätare kan användas, fråga en kompis eller bekant. Eller varför inte bara gå till en kamerabutik och be dem kolla det åt dig? En av mina favoritbutiker brukar mäta från ett ljusbord de har. De vet hur starkt det är så då kan de snabbt kolla om en mätare visar galna värden.

ANNONS
Götaplatsens Foto