** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ljussättning vid gravidfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frida_Fotograf

Ny medlem
Jag ska snart göra en gravid fotografering och skulle behöva lite hjälp.. Har en studio och ett antal blixtar men skulle behöva lite tips och ider om hur jag ska ställa in ljuset och blixtarna. Den blivande mamman har uttryck att hon gärna vill ha bilder med skuggor mm..

Alla tips är varmt välkomna.
 
Jag är inget vidare på studiofoto, verkligen nybörjare. Men, något jag själv verkligen uppskattar med studioblixtar är att de har modelljus. Jag gillar verkligen att flytta runt blixtarna för att se hur ljuset faller och hur ljuset modellerar det som står framför kameran. Kombinerar med det med nån sorts standard-ljus man hittar i en fotobok/-tidning eller hittar på internet så är ju saken klar. Dock har kanske din modell inte tålamod att experimentera med den saken, men kanske någon annan kan sitta modell utan att egentligen ta några bilder. Jag tycker man kan prova att sätta blixtarna vid sidan om modellen eller rent av lite bakom. Det gäller bara att se upp så man inte får överstrålning in i kameran (vilket kan se coolt ut det med). Fast det är klart, det kan ju bli släpljus så alla celuliter syns mer då. Eller använda bara en blixt och flytta runt den tills det blir så skuggigt man vill ha det. En reflexskärm är inte dum att lätta upp lite på skuggsidan. Jag tycker man som amatör får bäst resultat om man vågar sätta blixtarna på lite otippade sätt. Det viktigaste tycker jag, är att man varierar tagningarna så man får ut nånting att visa även om man kastat 90%.
Dock kanse man bör ha nått triumf-kort i ärmen, ett säkert kort hur man får ihop en bra ljussättning. Hur det kortet skall se ut överlåter jag till någon mer erfaren att kommentera.
 
Det bästa är nog att göra det så enkelt för dig som möjligt. Sätt inte upp tre ljuskällor och krångla rundor, utan kör med ett ljus, alternativt ett bakifrån också för att skapa kantljus, eller en för bakgrunden.. men bara ett ljus på modellen så att säga.

Du kommer ha mycket annat att tänka på så ljuset bör hållas enkelt.

Sök på google efter gravidfoton, där får du massor med inspiration.Det är ganska enkelt att bryta ner bilder genom att tänka logiskt.. titta vart ljuset kommer ifrån så kan du luska ut vart blixten skall stå :)

Jag hade en sådan fotografering i helgen, min första! och det jag lärde mig var nåt jag borde ha listat ut redan innan: FÖRBEREDELSE! ta tid på dig att memorisera poser och ljussättningar så att du har några bra poser att börja med.. det kändes lite oproffsigt att inte ha full koll på detta, men som tur var för mig var familjen väldigt medgörlig och förstående och vi löste allt tillsammans! :)
 
En helt teoretisk gissning är att du vill sätta upp en key light från sidan (höger eller vänster) och montera på någon slags diffusor, (paraply, softbox eller dyl.) med ett fill light från motsatt sida för att inte skuggorna ska bli helt svarta.

Sedan så får man ju testa sig fram men som sagt, det är min teoretiska gissning. Så länge du ser till att key lighten är starkare än fill lighten så kommer du att få skuggor.
 
ANNONS