Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusskador med min Canon AE1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-s

Aktiv medlem
Hallå där! Tänkte rivstarta mitt medlemsskap här på fotosidan med att direkt ställa en fråga.

Jag har börjat fotografera en del nu med min pappas gamla Canon AE-1. Har stött på lite problem nu med ljusskador på mina framkallade bilder. Det blir ibland ett ca 0.5cm tjockt rött streck över bilden. Sträcket blir på exakt samma ställe vid varje ljusskadad bild.(Ca 4cm från högra kanten) Släpper kameran in ljus när den inte borde det eller? Samma sak händer vid olika objektiv. På rullen som jag framkallade idag var det ca 10st bilder som var knas. Eller är det så att jag inte är tillräckligt försiktig när jag sätter in filmen i kameran? Tycker inte att jag har utsatt filmen med allt för mycket ljus. En annan tanke som slog mig är att det kanske kommer inte ljus genom objektivet när jag är ute och går med kameran när det är soligt? Den kanske inte sluter tillräckligt där? Säkert dumma frågor, men känner ändå att jag måste fråga.

Hur som helst tycker jag det är störande, mycket möjligt att det är jag som är felet, men isof får någon gärna säga det så jag vet vad jag ska bättra mig på.

Mvh Nils

Det låter som om din kamera har en ljusläcka. Förmodligen runt objektiv eller kanske vid sökaren. Det kan också vara eventuell belysning i sökaren som läcker in i huset.

Det kan inte vara skit bakom spakarna, då skulle det inte vara på samma ställe på varje ruta.

Ok jobbigt isof. Några tips på hur man skulle kunna testa det lite nogrannare, och skulle det vara något som man själv skulle kunna fixa på ett enkelt sätt, eller är det bara att lämna in den?

Släck rumsbelysningen, öppna bakstycket, sätt på objektivlocket och titta in i kameran bakifrån med objektivet riktat mot ett fönster eller annan ljuskälla. Då ser du säkert var det läcker.

Hej. Det är inte så att du har ett datumbakstycke på kameran. En kompis till mig hade nämligen ett liknande fel, dock med en Minolta men det kvittar väl. Han satte på originalbakstycket och sen var problemet löst.

//Uffe

ANNONS
Götaplatsens Foto