Annons

Ljusstark och skarp optik till EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik.k

Aktiv medlem
Hej!

Jag går i tankarna att köpa en EOS 50d+15-85 IS USM på Rajala, de har vad jag förstår ett riktigt bra erbjudande på denna kombon.

Då jag inte har några ljusstarka objektiv till min nuvarande kamera så har jag kikat runt lite på ett par stycken.

De jag hittils har kikat på är:
  • Sigma 50mm f/1.4 EX HSM 3990:-
  • Canon EF 50 f/1.4 USM 3940:-
  • Canon EF 50 f/1.8 II 1499:-
*Priser från Rajala Pro Shop

Jag har som sagt inte haft något så ljusstarkt objektiv tidigare, men jag kommer nog att använda det till porträttbilder då jag vill utforska detta område.

Vad är era åsikter och erfarenheter av EF 50 f/1.8 II?
Är den optiska prestandan och byggkvaliteten såpass mycket bättre på de två andra så att det är värt att betala mer?

Stämmer "man får vad man betalar för" i detta sammanhang?

jag köpte den kombon för nån vecka sen, 50d med 15-85, riktigt bra för att vara crop. Jag skulle aldrig köpa en 50:a som komplement, då har du ju redan televerkan och kan få kort skärpedjup. Skulle jag köpa nåt, och som jag redan har, så vore det Sigmas 30/1.4, perfekt för detta, bara du testar några ex i butiken så du får en som sätter skärpan som den ska, skiljer mellan hur de passar för just den kameran av någon anledning så var noggrann. Canons 28/1.8 är ett precis lika bra alternativ, och då sätter den skärpan som den ska. Då får du ett mer användbart objektiv än 50mm om du redan har nämnda zoom. Canons 50/1.8 är det mest prisvärda glaset som finns, men byggkvaliteten är ganska dålig och billig. Bländar du ner den ett steg och mer så är den precis lika bra eller bättre än de dyrare, ljusstarkare alternativen, men som sagt, plastig och mekkig.

ANNONS