Annons

Ljusstyrka 10d mot 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

Larrygus

Ny medlem
Köpte en 20d i vintras. Min kommpis som har en 10d påstår att hans 10d är ljusstarkare än min 20d. När vi har provat med samma objektiv så säger han att han har ca. 2 steg snabbare tid än vad jag får. Kann detta vara möjlig? 10d har ju större öppning vid objektivfästet.Kan detta påverka att kameran får mera ljus eller är det enbart objektivet som avgör hur ljusstarkt det blir? Någon som har 10d och 20d som har jämmfört? Larry

Hmm...ni hade inte bara kamerorna inställda på olika känslighet?

Jag förstår inte vad du menar när du säger att 10d har större öppning. Det är ju samma fattning?

Öppningen innanför och spegeln är lite större på 10D jämfört med 20D, men det inverkare inte det minsta på ljusinsläppet från objektivet och det som tecknas ut på sensorn. Dock har det troligen lite inverkan på sökarbilden, även om det inte är överhängande. Det största skillnaden är att 10D inte kan användas fullt ut med EF-S objektiv då spegeln skulle ta i bakersta linsen på några av dem.

Det som skiljer kan vara ljusstyrkan på objektivet, F/5.6 mot F/2.8.

Exponeringskompensation inställd på -2ev.

ISO inställd på 2 steg högre känslighet.

Larry: Kontra med att din 20D är mycket snabbare än hans 10D. Dessutom är brushanteringen mycket bättre så att hans 2 steg tar du igen på ökat ISO-tal.....

Nä..

Seriöst.. Det är ingen skillnad. Kamerorna har t.o.m likadana ljusmätare.. så om han säger att det skiljer, så är kamerorna inte identiskt inställda.

ANNONS
Götaplatsens Foto