Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Har precis installerat min Pantone Huey.
Gör några rutor i PS från 6,6,6 och uppåt.

Jag ser skillnad mellan 6,6,6 och svart om jag gör bilden i sRGB.
Gör jag den istället i AdobeRGB, ser jag ingen skillnad. Då måste jag upp till 15,15,15 för att se skillnad.
Har jag någon knasig inställning i PS, eller vad beror detta på?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Jag ser skillnad mellan 6,6,6 och svart om jag gör bilden i sRGB.
Gör jag den istället i AdobeRGB, ser jag ingen skillnad. Då måste jag upp till 15,15,15 för att se skillnad.

Beror på skillnaden i kontrastkurva mellan Adobe RGB och sRGB. De flesta tror att de har samma gammavärde, men det stämmer inte riktigt. Adobe RGB har ett gamma på 2,2, mellan sRGB har en kurva som visserligen ligger nära den som svarar mot gamma 2,2, men inte helt och hållet.

Vad det innebär är att du gör inget felaktigt, utan det är som det ska vara. Det är svårare att se valörer i skuggan med Adobe RGB än med sRGB. Ännu enklare blir det om du använder gamma 1,8 färgrymder, som ProPhoto RGB eller ECI-RGB.

Stefan

Re: Re: Ljusstyrka

stefohl skrev:
Beror på skillnaden i kontrastkurva mellan Adobe RGB och sRGB. De flesta tror att de har samma gammavärde, men det stämmer inte riktigt. Adobe RGB har ett gamma på 2,2, mellan sRGB har en kurva som visserligen ligger nära den som svarar mot gamma 2,2, men inte helt och hållet.

Vad det innebär är att du gör inget felaktigt, utan det är som det ska vara. Det är svårare att se valörer i skuggan med Adobe RGB än med sRGB. Ännu enklare blir det om du använder gamma 1,8 färgrymder, som ProPhoto RGB eller ECI-RGB.

Stefan

OK.

Vad ska man dra för slutsats av min skärm då?
Är den kass?

Läste någonstans (tror det var här på FS) att man minst bör kunna se skillnad på 6,6,6 och svart. Frågan är vilken färgrymd det gällde.

/Thomas

Re: Re: Re: Ljusstyrka

jtkarlsson skrev:
OK.

Vad ska man dra för slutsats av min skärm då?
Är den kass?

Läste någonstans (tror det var här på FS) att man minst bör kunna se skillnad på 6,6,6 och svart. Frågan är vilken färgrymd det gällde.

/Thomas

Det är nog jag som har sagt det någon gång. Min testfil ligger i Adobe RGB, och jag var faktiskt inte medveten om att det var så stor skillnad som det blev. Men på en bra skärm så ser du även skillnaden i Adobe RGB.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto