Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lomo Lubitel 166

Produkter
(logga in för att koppla)

hoalizer

Medlem
Hej,

Läste i en tidigare tråd om Holgan och snubblade då över lite information om Lomo Lubitel 166, som tydligen skall hålla relativt bra kvalitet i förhållande till sitt mycket låga pris.

Frågan är nu bara - var kan man köpa den någonstans?

Finns den möjligen att få tag på i butik någonstans (uppsala/stockholm)?

mvh,

Henrik

Jag såg en Lubitel 166 på Tradera häromdagen. Jag har själv en gammal Lubitel som är rolig snarare än bra. Å andra sidan är den något decennium äldre än Lubitel 166 så jämförelsen är kanske inte helt rättvis.

Om de ser dig omkring så hittar du många prisvärda tvåögda kameror i prisklassen 500-1500kr.

Är helt färsk på mellanformatområdet, och 500-1500:- är ungefär vad jag har tänkt lägga ut, men vad är det jag ska leta efter, vad är bra grejer, och vad ska jag hålla mig borta från??

Dessutom kan du kolla upp någon av de gamla trådar i ämnet. Det tvåögda kamerorna går också under beteckningen Twin Lens Reflex (TLR).

Det finns hur många modeller som helst. Bestäm dig för ett pris och kolla upp några återförsäljare. Deras alternativ kommer säkert att vara likvärdiga. Jag hade nog siktat på den övre halvan av det prissegmentet som jag föreslog.

tack för all matnyttig information!!
nu vet jag lite mer vad jag skall hålla ögonen öppna efter.

Stiger priset enormt om man går ifrån TLR?

tack igen,

henrik

hmm, möjligheten att byta objektiv osv (vilket vad jag förstår är möjligt med kiev 88) lockar onekligen; men då jag mest är ute efter att känna på mellanformatet kanske det är bättre att börja med en tvåögding..?

hoalizer skrev:

Stiger priset enormt om man går ifrån TLR?

Priset stiger även om du håller dig inom "TLR" spektrat och vill ha vissa modeller. Den nyaste Rolleiflexen, FX får du punga ut över 30.000 kr för. Äldre Rolleiflex-kameror går på 1000 - 9000 kr beroende på modell och hur eftertraktade de är.

En Rolleicord med Xenar-optik ger mycket bra bilder för pengarna.

hoalizer skrev:
då jag mest är ute efter att känna på mellanformatet kanske det är bättre att börja med en tvåögding..?
Det är i alla fall min rekommendation. Du får ljusschaktsökaren, formatet och dessutom en lätt, smidig, tyst och stabil kamera.

ok, då ska jag göra efterforskningar nu i veckan och ge mig ut i affärerna i helgen.

Vart ligger kiev 88 på prismässigt om man skulle vilja ta det steget?

Generalagenten för Kiev i USA servar kamerorna innan de släpps på marknaden. Det är nämligen så att Kiev-kamerorna ofta är trasiga redan direkt från fabriken! :-D

Japp, de har inte det bästa kvalitetsryktet. Det är lite rysk roulette att köpa ukrainska kameror :)

Det är lite varierande prisläge eftersom utbudet är rätt litet i Sverige. De flesta köps från exotiska platser som Amerikat och Tyskland via ebay. Det bör gå att få ett paket för ett par tusenlappar.

ANNONS
Götaplatsens Foto