Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Louis Vuitton - Canon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har väl en rätt dåligt fungerande demokrati, om vi med demokrati menar folkstyre. Ju mer marknadsliberal politiken blir desto mer av en oligarki blir staten.
Det har även visat sig att vi inte ens har beslutsjämlikhet vilket är en fundamental grund i en demokrati. Folkomröstningar kan vara rådgivande och är omröstningen beslutande och vi röstar "fel" så röstar vi tills vi röstar "rätt".

En demokrati skall heller inte svärtas ner av, om än en liten, privilegieätt.

Jag tror kungahuset gör en del nytta för Sverige genom marknadsföring, representation, statsbesök och annat. Förstås svårt att räkna på effekten men det är definitivt inte enbart en kostnad. Dom smäller lite högre utomlands än ett besök av Mona Sahlin...

Så kanske det är lite bra att politikerna har en, om än minimal, annan spelare att förhålla sig till ibland och inte får sitta "högst upp" alltid. Dom kan behöva sitta en pinne ner nu och då.

Det är mest ett principiellt problem tycker jag. Pengarna kungahuset kostar är peanuts jämfört med vad politikerna slarvar bort med kortsiktighet och inkompetens, och stordelen skulle finnas kvar för t.ex underhåll av slott oavsett om monarkin avskaffas. Det blir väl någon landshövding som bor där istället.

Det har även visat sig att vi inte ens har beslutsjämlikhet vilket är en fundamental grund i en demokrati. Folkomröstningar kan vara rådgivande och är omröstningen beslutande och vi röstar "fel" så röstar vi tills vi röstar "rätt".
Folkomröstningar i Sverige är alltid rådgivande.

(Visserligen finns det i grundlagen en teoretisk möjlighet till beslutande folkomröstning i vissa specialfall, men någon sådan har aldrig förekommit.)

Vi har väl en rätt dåligt fungerande demokrati, om vi med demokrati menar folkstyre. Ju mer marknadsliberal politiken blir desto mer av en oligarki blir staten.

En demokrati skall heller inte svärtas ner av, om än en liten, privilegieätt.

Om du jamfor med andra lander, sa tycker jag att vi har en valdigt bra fungerade demokrati.

Du återkommer ofta till att gallupundersökningar visar att monarkin stöds av en majoritet. Gallupundersökningar är inte samma sak som att en fråga lyfts fram och debatterats av den svenska väljarkåren och dess företrädare. .

Motfråga: Av USA:s innevånare är en majoritet för dödsstraff. Innebär detta att dödsstraff är rätt?

Sen skriver du nåt intressant:
"Men det ar ju just det som ar demokrati, att Sverige varje gang det tas upp rostar for att behalla kungahuset. Mer demokratiskt kan det ju knappast bli!"
En klar majoritet av riksdagspartierna, som ju vi röstat fram, är för en republik. Det är bara KD och M som är emot.

Det är ju enbart av artighet mot er rojalister det nuvarande statsskicket består. Jag röstar för att vi kör över er, i sann demokratisk anda. Dessutom anser jag att Sverige bör ha en författningsdomstol. Inför en sådan domstol kommer den svenska monarkin att stå sig slätt.

Men det ar val som sa att dodsstraff ar ratt i USA for att deras kultur tillater det och forordar det.

Du kan ju inte ta en sociopolitisk fraga sa som dodsstraff och ta det till Sverige, som svensk, uppvaxt i Sverige, sa tycker jag inte om det. Men som amerikan, finns det till exempel ingen forstaelse for varfor Sveriges vagar ar sa sma..

Det är varken konstigt eller ovanligt, det förekommer i många länder.

För övrigt kan man nog inte påstå att Sveriges statschef saknar inflytande, även om den formella makten är begränsad.

Man behöver inte avskaffa monarkin, det räcker att demokratisera den. Dvs återinföra det traditionellt svenska valkungadömet.

Man behöver inte avskaffa monarkin, det räcker att demokratisera den. Dvs återinföra det traditionellt svenska valkungadömet.

Håller med! Om vi nu nödvändigtvis ska ha monarki så kan vi återgå till den ursprungliga ordningen. Det var Gustav Vasa som införde arvrike, innan dess valdes kungen (i drygt 200 år skedde detta vid Mora stenar utanför Uppsala).

Det är varken konstigt eller ovanligt, det förekommer i många länder.

För övrigt kan man nog inte påstå att Sveriges statschef saknar inflytande, även om den formella makten är begränsad.

Kungen ar ju enligt lag forbjuden att yttra sig i politiska arenden, det skulle jag vilja pasta ar nastan en definition av saknar inflytande. Eller har jag missuppfattat nagot?

Kungen ar ju enligt lag forbjuden att yttra sig i politiska arenden, det skulle jag vilja pasta ar nastan en definition av saknar inflytande. Eller har jag missuppfattat nagot?

Nu gör han det ändå, och varför skulle han inte det.
Han kan ju inte åtalas. Om det nu är ett brott så förstår jag än mindre den mängd sympatier han har.

diplomater har också immunitet ..släpp det.
Och skulle kung karl banan begå mord så skulle den lagen rivas upp ganska snabbt.
Ni är avundsjuka på hans fina bilar bara.

Jag skulle nog vilja hävda att det är precis tvärtom. Just för att statschefen har så stort inflytande är han förbjuden att använda detta i politiska frågor.

Just för att han inte har någon formell makt. Sveriges kungahus är bara som ett smycke. Som ett kuttersmycke på en fin båt.

Vissa av dem dessutom ett mycket vackert smycke. Nix, jag avser inte kungen eller Carl Philip nu......Inte heller tronarvingen...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto