timofej
Aktiv medlem
Som säkert många känner till finns det en lowpass filter framför sensorn på digitala kameror. Undrar därmed hur mycket skärpa behåller man från skarp optik i detta fall? Jag förstår att det måste finnas skillnad mellan pro och konsument optik i alla fall men hur fungerar det rent tekniskt? Man måste ju lägga på USM i vilket fall för att "återskapa" den ursprungliga skärpan. Eller är oskärpan ett ackumulativt fenomen? Först förstör linsen bilden och sedan lowpass filtern, vilket blir svårare att återskapa? Finns det en bra artikel om detta? Gärna med bildexempel!
Hur stort måste man blåsa upp bilden för att se skillnaden? Alla foto på internet är ju rätt kraftigt förminskade. Innebär det inte att de kan vara lika skarpa med rätt PS behandling, oavsett optiken? OK, jag pratar inte om skakningsoskärpa, endast optisk. Vad gäller för utskrifter? Börjar man se skillnaden på A4?
Hur stort måste man blåsa upp bilden för att se skillnaden? Alla foto på internet är ju rätt kraftigt förminskade. Innebär det inte att de kan vara lika skarpa med rätt PS behandling, oavsett optiken? OK, jag pratar inte om skakningsoskärpa, endast optisk. Vad gäller för utskrifter? Börjar man se skillnaden på A4?