Annons

LR-bibliotelet tömt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Fattar inte vad jag gjort. Jag har haft säkert 10 000 bilder i mitt LR-bibliotek, sorterade efter datum. Senast var jag inne i söndags kväll och laddade upp några bilder för att få printade hos Crimson. Efter att ha varit bortrest några dagar gick jag in på LR igen och biblioteket var helt tömt, såväl på alla fodrar samt kollektioner jag valt u för visning. Bilderna finns gudskelov kvar på disken, men hela LR-biblioteket är tömt. Jag antar jag lyckats göra ngt fel, men vad i hesikes då? Det kommer vara ett arbete på flera fulla veckor, kanske månader att få det i ursprungligt skick. Visst, jag kan inte LR perfekt, men jag har jobbat med det i typ 2år.
PS När jag nu importerat de först bilderna från tre olika dagar lägger sig inte varje dag i en egen folder, som tidigare. Hur gör jag?

Ngt upprörd Khalad

Vilket operativystem kör du?

Kör du någon backup-programvara regelbundet som kopierar din hårddisk?

Har du låtit Lightroom utföra den schemalagda backupen som är default?

Vet du hur man söker efter filer på datorn? I så fall sök efter *.lrcat på alla hårddiskar. Hittar du något?

Har du kolla i papperskorgen? Ser du någon mapp som heter Lightroom där?

Min gissning är att det INTE är kört och att din ursprungliga katalog finns någonstans.

Mvh
Anders

Fattar inte vad jag gjort. Jag har haft säkert 10 000 bilder i mitt LR-bibliotek, sorterade efter datum. Senast var jag inne i söndags kväll och laddade upp några bilder för att få printade hos Crimson. Efter att ha varit bortrest några dagar gick jag in på LR igen och biblioteket var helt tömt, såväl på alla fodrar samt kollektioner jag valt u för visning. Bilderna finns gudskelov kvar på disken, men hela LR-biblioteket är tömt. Jag antar jag lyckats göra ngt fel, men vad i hesikes då? Det kommer vara ett arbete på flera fulla veckor, kanske månader att få det i ursprungligt skick. Visst, jag kan inte LR perfekt, men jag har jobbat med det i typ 2år.
PS När jag nu importerat de först bilderna från tre olika dagar lägger sig inte varje dag i en egen folder, som tidigare. Hur gör jag?

Ngt upprörd Khalad

När alla förändringar man gjort på sina bilder ligger i en enda databas (om man inte skapar fler efter hand), så har man en situation där man har s.k. "single point of failure". Då måste man säkra denna regelbundet precis som föregående talare säger och det regelbundet. Alternativet är program som lägger alla förändringarna i parallella filer till ditt orginal ner i filsystemet. En del gillar det bättre just av detta skäl. Men sköter man detta med att ta backup så är databaslösningen typ LR en effektivare lösning hanteringsmässigt.

Tror tyvärr inte att du skapat en ny databas av misstag. Annars kunde ju det vara en förklaring men det känns lite för långsökt.

Filen heter default "Lightroom Catalog.lrcat" (i alla fall i version 1.4) och den ligger C:\Documents and Settings\Ditt eget användarnamn\My Documents\My Pictures\Lightroom

Så ser det i alla fall ut i min nyligen ominstallerade dator, om det kan vara dig till någon hjälp. Lycka till.

Senast ändrad:
Vilket operativystem kör du?

Kör du någon backup-programvara regelbundet som kopierar din hårddisk?

Har du låtit Lightroom utföra den schemalagda backupen som är default?

Vet du hur man söker efter filer på datorn? I så fall sök efter *.lrcat på alla hårddiskar. Hittar du något?

Har du kolla i papperskorgen? Ser du någon mapp som heter Lightroom där?

Min gissning är att det INTE är kört och att din ursprungliga katalog finns någonstans.

Mvh
Anders

Hej o tack för svar.

1 Jag kör Windows XP Professional
2 Kör back up då och då på en extern hårddisk men det är nog ngn månad sedan jag gjorde det senast.
3 Vet inte riktigt vad det är du menar LR:s default back up
4 Jo, jag vet hur man letar efter filer. Datorn hittade inte ngt vid sökning efter *.Ircat men när jag själv gick in på mina bilder hittade jag Lightroom och en Ircat-fil. När jag dubbelklickade på den var den inte uppgraderad till LR 2 (trots att jag uppgraderat mitt LR till LR2)
och då hittade LR-biblioteket en del - 1 117 för att vara noga - bilder (alla???) från 2006 och 2007 och dessa sorterade då LR-biblioteket in på datum och kanske 5 collections. Jag har inte fått in en enda bild från 2008 och uppskattar att jag fick in c:a 10% av allt jag hade.
5 Papperskorgen har ingen mapp som heter Lightroom

Mkt tacksam för all hjälp jag kan få.

Khalad

När alla förändringar man gjort på sina bilder ligger i en enda databas (om man inte skapar fler efter hand), så har man en situation där man har s.k. "single point of failure". Då måste man säkra denna regelbundet precis som föregående talare säger och det regelbundet. Alternativet är program som lägger alla förändringarna i parallella filer till ditt orginal ner i filsystemet. En del gillar det bättre just av detta skäl. Men sköter man detta med att ta backup så är databaslösningen typ LR en effektivare lösning hanteringsmässigt.

Tror tyvärr inte att du skapat en ny databas av misstag. Annars kunde ju det vara en förklaring men det känns lite för långsökt.

Filen heter default "Lightroom Catalog.lrcat" (i alla fall i version 1.4) och den ligger C:\Documents and Settings\Ditt eget användarnamn\My Documents\My Pictures\Lightroom

Så ser det i alla fall ut i min nyligen ominstallerade dator, om det kan vara dig till någon hjälp. Lycka till.

Tack för svar. Se mitt svar till Anders. Jag hittade som sagt en Ircat fil på just det ställe du säger men den visade sig inte hantera alla bilder, uppskattningsvis bara 10 % och inget från i år.. Det verkar som det jag hittade hade med uppgraderingen till version 2 att göra trots att jag använt LR en hel del sedan jag gjorde uppgraderingen.
Fortsatt tacksam för all hjälp/ Khalad

Gör en sökning på *.lrcat (med L, som i Lasse) och se om du hittar några fler. För jag håller med ovanstående talare. Någonstans måste de finnas, om du inte manuellt tagit bort dem.

Hej!
Kolla var du lagt din katalog genom att gå till
Edit-Catalog settings-General
Vid Location syns sökvägen till mappen där katalogen normalt ska ligga. Klicka på knappen "Show" för att gå till mappen.
Att katalogen för Lightroom 1 finns kvar är naturligt eftersom den inte tas bort vid uppgradering till Lightroom 2.

Christer

Gör en sökning på *.lrcat (med L, som i Lasse) och se om du hittar några fler. För jag håller med ovanstående talare. Någonstans måste de finnas, om du inte manuellt tagit bort dem.

Hej Daniel, tackar för svar. Jag sökte mkt riktigt på Ircat med I=stort i, begrep inte att det var l= litet l som i lasse. Under tiden har jag hittat tror jag alla lrcat-filer"manuellt", dvs genom att leta igenom hela Lightroom-filen i Mina bilder, så nu tror jag jag har alla foldrar och kollektioner i biblioteket - det visade sig fö bara vara c:a 5 000.
Min fundering just nu är att det verkar vara en rejäl röra (jag har ställt till med) i datorn. Går jag in i Lightroom (LR i forts) under Mina bilder finns förutom 2 filer Previews.lrdata (LR2 Catalog och LR2 Catalog-2) 3 filer med namnen LR2 Catalog,LR2 Catalog-2 samt LR Catalog. Dessutom en backup. Den senare innehåller en fil med ett datumnamn, 2007-08-20 2155 varför jag först inte gick in på den. När jag nu gjorde det, visade den sig innehålla ytterligare 2 Previews.lrdata-filer med namn som ovan samt 3 Catalogfiler, också med samma namn som ovan. När jag gick in på dom tog LR-programmet också in de datumfoldrar jag saknade tidigare. Ska det vara så många catalogfiler?

Hälsningar/ Khalad

Hej!
Kolla var du lagt din katalog genom att gå till
Edit-Catalog settings-General
Vid Location syns sökvägen till mappen där katalogen normalt ska ligga. Klicka på knappen "Show" för att gå till mappen.
Att katalogen för Lightroom 1 finns kvar är naturligt eftersom den inte tas bort vid uppgradering till Lightroom 2.

Christer
Hej Christer, tack för svar, se mitt svar till Daniel.

Det verkar som om du har skapat flera kataloger.
Normalt ska det bara finnas en "Lightroom 2 Catalog.lrcat"
Sen ser det ut som om du lagt backupen på samma ställe som originalkatalogen och det är inte så bra ifall det skulle hända din hårddisk något.

Christer

Det är lite knepigt att göra det här på distans! :)

Tricket är nu att hitta den katalogfil som är senast och korrekt.

Om du kan skriva ner vilka katalogfiler du har, deras namn, placering, storlek och tidsstämpel, ja då borde det vara förhållandevis enkelt att tala om vilken du med största sannolikhet skall använda.

När man väl klurat ut vilken det är så går det ju att innifrån lightroom välja File-Open Catalog.

När vi väl fått dig på banan blir nästa steg att läxa upp dig om vikten av korrekta backuper! :)

mvh
Anders

En sak till. Om backupen har fungerat - och inkluderat lrcat filen - så har du ju i alla fall en databas som är någon månad gammal på din externa disk som du kan använda i värsta fall.

Jag vet ju inte hur din backup är konfigurerad men om du kör backupen nu så finns en risk för att den gamla backupen skrivs över.

Alltså, ta en kopia på din backup, alternativt avvakta med att köra ytterligare backup tills du fått ordning på det hela.

mvh
Anders

PS. Jag råkade själv ut för en hårddiskkrasch i somras. Att återstalla Lightroom var tämligen enkelt eftersom jag hade en backup av catalog-filen. Jag missade dock en veckas jobb eftersom jag slarvat lite, men det kändes ganska skönt att alla bildfiler och alla redigeringar fanns kvar!

3 Vet inte riktigt vad det är du menar LR:s default back up

Default är Lightroom inställt att fråga dig vid jämna mellanrum om programmet skall skapa en backup på databasen. Av din beskrivning verkar det dock som om du har denna funktion avslagen vilket är riktigt synd i det här fallet. :(

Mvh
Anders

Ett sätt att slippa bekymra sig om ifall katalogen kraschar är att se till att skriva ner allt i bildfilerna. Antingen automatiskt, går att ställa in, men slöar ner LR. Eller genom att markera de filer man taggat och developpat och välja menyn Metadata / Save metadata to file.

Blir man då av med katalogen, skapar man bara en ny och kastar in alla filerna, tar en kopp kaffe, och så är man uppe och flyger igen.

Men jag rekommenderar också en backup av katalogen, hängslen och livrem i alla lägen!

Default är Lightroom inställt att fråga dig vid jämna mellanrum om programmet skall skapa en backup på databasen. Av din beskrivning verkar det dock som om du har denna funktion avslagen vilket är riktigt synd i det här fallet. :(

Mvh
Anders

Tar tacksamt emot dina synpunkter! Som du kanske sett har jag löst problemet denna gång och jag har redan kört back-up på mina externa hårddisk. Ändå är det så in i vassen mkt som jag känner att jag inte behärskar. Fotat har jag gjort i mer än 50 år, så kameran - även dom digitala - är inte problemet, det är datakunskaperna som inte räcker till. Jag har lärt mig grunderna ganska bra, även program som LR så att jag kan redigera det viktigaste. Några av mina huvudproblem:
- Administration av bilderna, de har en tendens att hamna i olika arrangemang, ibland sorterade på årtal, ibland i datumfiler utanför årtalsfoldrarna för att inte tala om att jag tidigare kört Adobe Photoshop Album Starter Edition där de ligger under Adobe på ett antal olika sätt
- Lagra upp bilder på Fotosidan. Själva upplagringen är inget problem, men att krympa bildfilerna lagom mkt har jag gjort på olika sätt, alla väldigt omständliga. Har inte ett modernt program som LR en fkn där man enkelt kan komprimera filerna?
- Inhämtning av RAW-bilder från kameran. Har flera olika program men vet egentligen inte vilket det är som är i fkn när jag hämtar bilderna. Det tar också väldigt lång tid.- LR hänger sig ofta eller blir väldigt trögt, trots att jag vet att mina 5000 bilder inte är mkt, pratade nyligen med nå´n på Fotomässan som hade närmare 100 000 bilder i sitt LR-bibluitek utan problem

Begär nat-vis inte att du ska svara på allt det här, men jag skulle behöva ett tips om huir jag mer systematiskt kan lära mig jobba med de här frågorna. Oftast löser jag uppgifterna men till priset av långa tider på triviala uppgifter som gör att jag liksom inte hinner med det roliga - redigera bilderna, lägga ut en del på fotosidan för kommentarer mm

Hälsningar/ Khalad

Tar tacksamt emot dina synpunkter! Som du kanske sett har jag löst problemet denna gång och jag har redan kört back-up på mina externa hårddisk. Ändå är det så in i vassen mkt som jag känner att jag inte behärskar. Fotat har jag gjort i mer än 50 år, så kameran - även dom digitala - är inte problemet, det är datakunskaperna som inte räcker till. Jag har lärt mig grunderna ganska bra, även program som LR så att jag kan redigera det viktigaste. Några av mina huvudproblem:
- Administration av bilderna, de har en tendens att hamna i olika arrangemang, ibland sorterade på årtal, ibland i datumfiler utanför årtalsfoldrarna för att inte tala om att jag tidigare kört Adobe Photoshop Album Starter Edition där de ligger under Adobe på ett antal olika sätt
- Lagra upp bilder på Fotosidan. Själva upplagringen är inget problem, men att krympa bildfilerna lagom mkt har jag gjort på olika sätt, alla väldigt omständliga. Har inte ett modernt program som LR en fkn där man enkelt kan komprimera filerna?
- Inhämtning av RAW-bilder från kameran. Har flera olika program men vet egentligen inte vilket det är som är i fkn när jag hämtar bilderna. Det tar också väldigt lång tid.- LR hänger sig ofta eller blir väldigt trögt, trots att jag vet att mina 5000 bilder inte är mkt, pratade nyligen med nå´n på Fotomässan som hade närmare 100 000 bilder i sitt LR-bibluitek utan problem

Begär nat-vis inte att du ska svara på allt det här, men jag skulle behöva ett tips om huir jag mer systematiskt kan lära mig jobba med de här frågorna. Oftast löser jag uppgifterna men till priset av långa tider på triviala uppgifter som gör att jag liksom inte hinner med det roliga - redigera bilderna, lägga ut en del på fotosidan för kommentarer mm

Hälsningar/ Khalad

Medan jag ändå är igång en mer konkret (begränsad) fråga. När jag körde LR 1.4 hade jag aldrig ngt problem med att köra en bildvisning, oavsett jag matade bilderna automatiskt el manuellt. Efter att ha installerat LR 2 hänger sig alltid visningen, och ofta hoppar den tillbaka till första bilden efter att ha visat typ 5-10 bilder. Bug i programmet el också det en hanteringsfråga?

Khalad,

Min bakgrund är den motsatta, har bara fotat aktivt i 3 år men jobbat med datorer, speciellt databaser, i 30 år. Likväl så krävs det lite aktivt arbetande med ett program som Lightroom innan man förstår hur det är uppbyggt.

Det som gör att jag gillar Lightroom så bra är att det är förhållandevis enkelt att förstå hur programmet jobbar, var informationen lagras osv.

Beträffande din konkreta fråga ovan har jag inget svar. Jag känner inte igen det från min installation. Bildspelen funkar som de skall även i LR 2.1.

Jag har en liten textfil med mina tips och inställningar som jag använder i Lightroom. Jag har den som stöd för min egen setup och även som underlag när jag hjälper kompisar att komma igång med Lightroom. Om du vill ha den kan jag lägga upp den för nedladdning. Det blir ikväll isåfall.

Mvh
Anders

Khalad,

Min bakgrund är den motsatta, har bara fotat aktivt i 3 år men jobbat med datorer, speciellt databaser, i 30 år. Likväl så krävs det lite aktivt arbetande med ett program som Lightroom innan man förstår hur det är uppbyggt.

Det som gör att jag gillar Lightroom så bra är att det är förhållandevis enkelt att förstå hur programmet jobbar, var informationen lagras osv.

Beträffande din konkreta fråga ovan har jag inget svar. Jag känner inte igen det från min installation. Bildspelen funkar som de skall även i LR 2.1.

Jag har en liten textfil med mina tips och inställningar som jag använder i Lightroom. Jag har den som stöd för min egen setup och även som underlag när jag hjälper kompisar att komma igång med Lightroom.
Om du vill ha den kan jag lägga upp den för nedladdning. Det blir ikväll isåfall.

Mvh
Anders

Jättegärna!

Du kan hitta minna minnesanteckningar här

Hej Anders,

Tack för din info, mkt intressant. Du har ju en helt annan bakgrund vad gäller databashantering som måste vara idealisk för det här ändamålet. Nat-vis har jag någon liten dataerfarenhet - annars hade jag väl inte gett mig in på detta - men innan jag gav mig in på digitalfoto har den inskränkt sig till Officepaketet.

Ditt upplägg har ju egentligen inga konstigheter, det är bara en viss systematik och jag har många gånger tänkt i de här banorna. Problemet är att komma från mitt nuläge och - för mig som är osäker på så mkt i bildfilshanteringen - vara säker på att inget oönskat händer.

Jag gjorde en koll på hur Mina Bilder egentligen ser ut:

1 Mina bilder omfattar totalt 150 GB (161 GB - varför står förresten en annan siffra inom parentes?) och 42 900 filer

2 Mina bilder innehåller dels en mängd mappar, dels ett antal årtalsmappar med undermappar med datum, dels ett stort antal datum-mappar "direkt", dvs som inte ligger underårtalsmappar. Såvitt jag förstår är detta bildfilerna som LR utnyttjar. Här har jag klart för mig (tror jag) att jag haft olika inställningar på importfunktionen som gjort att bilderna ibland hamnat under årtal, ibland direkt på datum.

2 Sedan ligger en mapp Adobe under vilken bla Bilder importerade från digitalkamera ligger. Denna mapp är på 75 (80) GB med 25 600 filer och innehåller alla bilder jag importerat med Adobe Phtoshop Album Starter Edition, ett program jag använde innan jag skaffade LR. Under denna ligger sedan både årtalsmappar och datummappar direkt.

3 Vidare en mapp som heter LR (Lightroom). Den är på 2.93 GB och jag har beskrivit innehållet tidigare i den här mailväxlingen med 3 Cataloge mappar direkt under LR och 3 Catalogemappar under en Backup mapp. Såvitt jag kan förstå innehåller LR-mappen inga bildfiler.

4 Vad som bla konfunderar mig är nu antalet filer,totalt alltså 25 600 st. Går jag in i LR-programmet finns där fn 5 265 bilder och i Adobe ...Album Starter Edition 13 050 objekt (bilder). Enl bildbehandlingsprogrammen finns alltså ungefär 18 000 bilder medan
huvudmappen Mina Bilder säger att det finns 42 900 filer. Eftersom jag vet att tex varje bildfil i LR till sig har associerat filer som Catalog, Previews och jag har för mig det är ännu ngt mer, antar jag det gäller Album Starter... också.

5 Fråga: Jag upplever LR fn är segt och dessutom hänger sig ibland.Skulle ett problem kunna vara att jag har tre catalogfiler (liksom tre i backupén) Jag vet vilken av dem som nu placerar alla de 5 265 bilderna i LR, de två övriga "styr" färre (men alltså delvis samma) bilder: Kan jag kasta dem inkl motsvarande backup-filer?

6 Huvudfrågan är nat-vis vad/hur jag kan flytta bildfilerna. Jag vet att bilderna som jag kopplat till Album Starter Edition kan jag inte flytta, det misstaget har jag gjort en gång. Gör jag det, hittar inte själva bildprogrammet bilderna (förstår att det kan lösas genom att importera dom igen, men då har jag tappat alla redigeringar). Dom här bilderna har jag så småningom tänkt importera till LR så jag bara arbetar med ett program, men då vill jag först se att LR arbetar smidigt, dvs inte segt och utan att hänga sig. Då får jag också ta jobbet med att redigera de bra bilderna på nytt. LR-bilderna har jag flyttat ngn gång utan att det gett motsvarande problem. Fråga: Kan jag tex flytta in de "datummappar" som inte ligger under årtalsmapparna under årtalsmapparna utan att det ger problem?

7 Till sist en helt annan fråga: Hur komprimerar jag bilder bäst när jag vill ladda upp dem till Fotosidan? Jag har gjort det med några få bilder, minns jag rätt gjorde jag det via PS, ganska omständligt. Kör ibland Aperture och iPhoto på min MacBook och där är det väldigt enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto