Du kan hitta minna minnesanteckningar
här
Hej Anders,
Tack för din info, mkt intressant. Du har ju en helt annan bakgrund vad gäller databashantering som måste vara idealisk för det här ändamålet. Nat-vis har jag någon liten dataerfarenhet - annars hade jag väl inte gett mig in på detta - men innan jag gav mig in på digitalfoto har den inskränkt sig till Officepaketet.
Ditt upplägg har ju egentligen inga konstigheter, det är bara en viss systematik och jag har många gånger tänkt i de här banorna. Problemet är att komma från mitt nuläge och - för mig som är osäker på så mkt i bildfilshanteringen - vara säker på att inget oönskat händer.
Jag gjorde en koll på hur Mina Bilder egentligen ser ut:
1 Mina bilder omfattar totalt 150 GB (161 GB - varför står förresten en annan siffra inom parentes?) och 42 900 filer
2 Mina bilder innehåller dels en mängd mappar, dels ett antal årtalsmappar med undermappar med datum, dels ett stort antal datum-mappar "direkt", dvs som inte ligger underårtalsmappar. Såvitt jag förstår är detta bildfilerna som LR utnyttjar. Här har jag klart för mig (tror jag) att jag haft olika inställningar på importfunktionen som gjort att bilderna ibland hamnat under årtal, ibland direkt på datum.
2 Sedan ligger en mapp Adobe under vilken bla Bilder importerade från digitalkamera ligger. Denna mapp är på 75 (80) GB med 25 600 filer och innehåller alla bilder jag importerat med Adobe Phtoshop Album Starter Edition, ett program jag använde innan jag skaffade LR. Under denna ligger sedan både årtalsmappar och datummappar direkt.
3 Vidare en mapp som heter LR (Lightroom). Den är på 2.93 GB och jag har beskrivit innehållet tidigare i den här mailväxlingen med 3 Cataloge mappar direkt under LR och 3 Catalogemappar under en Backup mapp. Såvitt jag kan förstå innehåller LR-mappen inga bildfiler.
4 Vad som bla konfunderar mig är nu antalet filer,totalt alltså 25 600 st. Går jag in i LR-programmet finns där fn 5 265 bilder och i Adobe ...Album Starter Edition 13 050 objekt (bilder). Enl bildbehandlingsprogrammen finns alltså ungefär 18 000 bilder medan
huvudmappen Mina Bilder säger att det finns 42 900 filer. Eftersom jag vet att tex varje bildfil i LR till sig har associerat filer som Catalog, Previews och jag har för mig det är ännu ngt mer, antar jag det gäller Album Starter... också.
5 Fråga: Jag upplever LR fn är segt och dessutom hänger sig ibland.Skulle ett problem kunna vara att jag har tre catalogfiler (liksom tre i backupén) Jag vet vilken av dem som nu placerar alla de 5 265 bilderna i LR, de två övriga "styr" färre (men alltså delvis samma) bilder: Kan jag kasta dem inkl motsvarande backup-filer?
6 Huvudfrågan är nat-vis vad/hur jag kan flytta bildfilerna. Jag vet att bilderna som jag kopplat till Album Starter Edition kan jag inte flytta, det misstaget har jag gjort en gång. Gör jag det, hittar inte själva bildprogrammet bilderna (förstår att det kan lösas genom att importera dom igen, men då har jag tappat alla redigeringar). Dom här bilderna har jag så småningom tänkt importera till LR så jag bara arbetar med ett program, men då vill jag först se att LR arbetar smidigt, dvs inte segt och utan att hänga sig. Då får jag också ta jobbet med att redigera de bra bilderna på nytt. LR-bilderna har jag flyttat ngn gång utan att det gett motsvarande problem. Fråga: Kan jag tex flytta in de "datummappar" som inte ligger under årtalsmapparna under årtalsmapparna utan att det ger problem?
7 Till sist en helt annan fråga: Hur komprimerar jag bilder bäst när jag vill ladda upp dem till Fotosidan? Jag har gjort det med några få bilder, minns jag rätt gjorde jag det via PS, ganska omständligt. Kör ibland Aperture och iPhoto på min MacBook och där är det väldigt enkelt.