Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR-justeringar i andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har under flera år använt Bridge för behandling av rawfiler men tänkte försöka gå över till Lightroom, som "alla" säger är bättre. Men eftersom jag då och då återfaller vill jag gärna att justeringarna i LR ska synas i Bridge (och eventuellt andra program). Jag konverterar till DNG vid importen men det räcker tydligen inte. Måste jag ha en xmp-fil också? Eller hur ska jag bete mig. Jag vill ju inte behöva exportera varje fil.

Eftersom det är samma motor så går det bra att växla mellan LR och Photoshop, kommunikationen sker via XMP-filer.

Det bildas inga XMP-filer när du använder DNG, metadata sparas inbäddat i DNG-filen.

Jag jobbar mycket i LR. Du kan spara metadata till filen. Markera bild, Ctrl-S sparar metadata till filen.

Jag testade med en Rawbild i CR2, gjorde en ändring i LR, sparade med Ctrl-S, uppdatera visningen i Bridge, och ändringen syns nu i Bridge.
Gjorde en ändring i Camera Raw i Photoshop, Från LR, gör Syncronize Settings, nu syns ändringen jagh gjorde i Photoshop.

Lycka till.

Lotta

OK, så det finns ingen automatisk variant, man måste göra en insats. det var det jag undrade. Och kommandot ctrl+S jag inte kände till.

Jodå, du kan säga till LR att automatiskt spara information till XMP. Finns under inställningarna. Då sker Ctrl-S automatiskt så att säga.

ANNONS
Götaplatsens Foto