Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurad av Scanpix - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Folkesson

Medlem
Hej!

Jag var på plats och fotograferade då Annika Östberg kom till kvinnoanstalten i Frövi efter 28 år i fängelse i USA.

Skickade in några bilder till Scanpix - blev uppringd och de sa att de ville köpa en bild för vidare distribution till andra medier. Jag frågade flera gånger: Ni köper bilden för ett fast pris, men jag får väl fortfarande provision då ni säljer den vidare? och ja mycket riktigt, det skulle jag få.

Nu har försäljningsrapporten kommit och där står endast det fasta priset på ynka 1500:- för en bild som gått ut till ett tio-tal tidningar i Sverige. Jag borde väl på provision för det, eller?

Till råga på allt har jag även hittat en utav mina andra bilder, som jag skickade in i samma veva, publicerad. Men den finns inte med i försäljningsrapporten och vi har inte kommit överens om att de får använda bilden.

Någon som har lite goda råd?

Så är det... tror jag

Tyvärr är det så...
Om jag fattat det hela rätt så har de köpt en prenumerationsbild. Detta är en bild media kan använda utan extra kostnad, utöver den prenumerationsavgift de redan betalt. Och då lär priset vara rätt, 1500.- per bild. Men inget extra per användning.
Dina övriga bilder gissar jag ligger ute så media har tillgång till dem, men för de får de betala per användning.

Har själv gjort liknande, då en bild som varit med i ett tiotal tidningar inbringade 1500.- totalt.

Skulle någon vet bättre hoppas jag ni rättar, men detta är min erfarenhet.

Låter mycket troligt att det förhåller sig på det viset. Att de övriga inte kommit in kan beror på lite olika saker. Dels så är det inte säkert att deras egna försäljningsrapporter är klara så att de vet vad som är sålt och inte.

Det andra är att ifall du inte har metataggat dina bilder så är det inte så självklart att de vet vem bilden tillhör. Då tar det tid innan de listat ut det och i värsta fall så vet de inte det förrän du hör av dig igen.

Men det smartaste är nog att ringa och snacka med dem och reda ut det hela. De hanterar sånt här var och varannan dag.

/Maverick

Inte så att jag vill försvara agerandet från Scanpix som gjort att du känt dig lurad, men kan det inte vara så enkelt som att den som sålt bilderna inte har känt till vad "inköparen" har kommit överens med dig om?
Att det blir fel när medarbetare på olika hörn i organisationen inte har rätt information eller missförstår varandra låter inte så vansinnigt konstigt i mina öron, och det inträffar säkert på varje arbetsplats med mer än en person i verksamheten.

Varför inte ta kontakt med någon på Scanpix och ta reda på vilken praxis man har och berätta hur du blivit bemött. Kanske kan du få någon kompensation?

Hmmm... de bilder jag har hos Scanpix har jag aldrig fått betalt för av dem så att säga, bara provision när de används. Redovisningen kan ta tid, så det kan vara värt att kolla om det inte bara är så att din ersättning släpar efter.

Dom har nog med all säkerhet lagt ut bilden till prenumirater. Dvs de media som har abbonemang.

Ibland käns det hårt och man tror att man skulle fått mer om du fått provis på den. MEN jag kan lova att alla 10 tidningarna som använt den nu inte skulle använt den om det var tvungna att betala för den. Så du har nog inte alls förlorat så mycket som du tror!!

ANNONS
Götaplatsens Foto