Annons

Behöver snabb hjälp med kundavtal!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka då? De som lever på sitt foto brukar vilja ha betalt. Att få bilder publicerade med namn är inte mycket värt jämfört med betalt för bilderna.

Det är ganska kortsiktig tänkt.

Om ett stort software företag kör en reklamkampanj kan det lätt kosta några miljoner (online, print, anonser osv). Om man kan vara med på ett hörn får man publicitet och spridning som man själv aldrig skulle har råd med att betala. Tänk dig bara om man skulle ser ett foto tagen av dig, varje gång man starta Lightroom i ett halvt år. Sedan är det upp till dig att drar nytta av det, till exempel genom en bra webbplats, så folk hitta dig när dem börja googla.

Jag säger inte att du skall skänka bort alla dina foton, men ibland är det bra att avväga den långsiktigt nytta mot en kortfristig vinst. Med ett bra ryckte kan du nästa gång säljer dina foton till alla andra kunder till ett högre pris.
 
Viktigare än betalningen skulle vara för mig att mitt namn blir publicerad. Många professionella fotografer skulle betala en massa penger för denna reklamen du får gratis, det är ett unikt tillfälle. Att vilja pruta om priset är nog ingen bra idé för då välja dem ett annat foto.

Jag tror att väldigt få professionella fotografer (om ens någon) tycker att namnpublicering är viktigare än ekonomisk ersättning generellt. Det är bara i väldigt speciella fall där det finns ett större värde att få sitt namn publicerat. I det här fallet har jag svårt att se att fotografen skulle ha någon kommersiell nytta av en namnpublicering.
 
Alla tillfällen är väl unika på sitt sätt.

Varför skulle just denna exponering vara värd många (säkra) tusen för att kanske få sälja något i en osäker framtid?

För att man får något mycket värdefullt tillbaks (publicitet).

Tänk dig att du fick sätta ditt autograf under ett porträtt du har tagit av en kändis. Fotot blir publicerat världsvid. Då krävs det inte så mycket fantasi att du får nya kunder som har kanske andra finansieller möjligheter än dina nuvarande kunder.

Jag skulle säger ett sådan tillfälle är mera unik än att tar ett passfoto för grannen.
 
För att man får något mycket värdefullt tillbaks (publicitet).

Tänk dig att du fick sätta ditt autograf under ett porträtt du har tagit av en kändis. Fotot blir publicerat världsvid. Då krävs det inte så mycket fantasi att du får nya kunder som har kanske andra finansieller möjligheter än dina nuvarande kunder.

Jag skulle säger ett sådan tillfälle är mera unik än att tar ett passfoto för grannen.

Nu är det ett företag som utvecklar program. Tillåt mig tvivla på att reklamvärdet är större än de tusentals kronor som erbjudits, få har ens hört talas om företaget.

Det är rätt vanligt att det erbjuds exponering istället för pengar. Bra sätt att få folk att jobba gratis mot tvivelaktigt värde. Kan du bygga min nya websajt mot att du får skriva ditt namn längs ner på sidan? Tvätta min bil och klippa mitt gräs mot att jag nämner dig på facebook? Fota och redigera 100 produktbilder mot omnämnande på Instagram?
 
ANNONS