Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Märklig oskärpa på bilder
- Trådstartare JanneO
- Start datum
matthi
Aktiv medlem
Fokus ligger långt bak, back focusJag får ibland underlig oskärpa på bilden med min Olympus M10 Mk 2. Inte frekvent men ibland. Se bifogad. Nedre halvan av bilden klart oskarp. Är det någon som sett något liknande eller vet vad det är?
hornavan
Aktiv medlem
Numer är jag mestadels Sony-fotograf, men under helgen plockade jag fram min OM-1, som har överlägsen känsla.
MEN fler bilder än normalt var oskarpa.
I mott fall berodde det på att fokuspunkterna flyttat sig och i mina dåliga ögon blev det fel.
Jag lutar mot att något liknande hänt dig. Fokuspunkten har stigit till väders och bommar skärpan där den borde vara.
MEN fler bilder än normalt var oskarpa.
I mott fall berodde det på att fokuspunkterna flyttat sig och i mina dåliga ögon blev det fel.
Jag lutar mot att något liknande hänt dig. Fokuspunkten har stigit till väders och bommar skärpan där den borde vara.
Jonas gbg
Aktiv medlem
Back focus... Tror ni fokus på halsduken i nacken är så långt bak att ingenting annat är i fokus?
Skakningsoskärpa... Nog brukar skakningsoskärpa påverka hela bilden?! (åtminstone om man inte roterar kameran kring en punkt som hamnar på sensorn.)
Fokuspunkten... Den ligger någonstans på halsduken i närheten av kvinnans nacke. Jag tror inte fokuspunkten farit iväg utanför bildytan.
Jag tror fortfarande på IBIS-mekanismen.
Skakningsoskärpa... Nog brukar skakningsoskärpa påverka hela bilden?! (åtminstone om man inte roterar kameran kring en punkt som hamnar på sensorn.)
Fokuspunkten... Den ligger någonstans på halsduken i närheten av kvinnans nacke. Jag tror inte fokuspunkten farit iväg utanför bildytan.
Jag tror fortfarande på IBIS-mekanismen.
Frekeman
Aktiv medlem
Nog är det allt nåt som rört sig och skapat oskärpan. Om det sen är skakningsoskärpa med nån typ av vridning eller nåt problem med IBIS vet jag inte. Du kunde ha varit lite mer generös med bildinformation och då hade det varit lättare att svara.Inte rörelse oskärpa. Kamran har IBIS och det är bara halva bilden som är oskarp
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Tycker det ser jättemärkligt ut.
Det stämmer att slutartiden är lång, men var det det skulle väl rörelseoskärpan synas över hela bilden.
Oskärpan ligger liksom i olika plan. Först det uppenbara, oskarp förgrund, skarp bakgrund. Men kolla t.ex. på sjalen. Bakkanten/högerkanten är relativt skarp utom sista rutorna, medan framkanten inte är det. Kvinnans hår som hänger ner är rejält oskarpt men det är bättre på huvudet. Allt hår är ju på ungefär samma avstånd också. Hon lär väl inte ha skakat bara på hårtopparna.
Brukar det som är utanför skärpedjupet se ut så här? På dina lyckade bilder, menar jag. Tycker själva kvalitén på oskärpan ser konstig ut också, om det bara är frågan om att fokus ligger fel.
Det stämmer att slutartiden är lång, men var det det skulle väl rörelseoskärpan synas över hela bilden.
Oskärpan ligger liksom i olika plan. Först det uppenbara, oskarp förgrund, skarp bakgrund. Men kolla t.ex. på sjalen. Bakkanten/högerkanten är relativt skarp utom sista rutorna, medan framkanten inte är det. Kvinnans hår som hänger ner är rejält oskarpt men det är bättre på huvudet. Allt hår är ju på ungefär samma avstånd också. Hon lär väl inte ha skakat bara på hårtopparna.
Brukar det som är utanför skärpedjupet se ut så här? På dina lyckade bilder, menar jag. Tycker själva kvalitén på oskärpan ser konstig ut också, om det bara är frågan om att fokus ligger fel.
jag&bilden
Aktiv medlem
Det ser lite ut som när en linsgrupp inte sitter korrekt i den optiska linjen.
Kanske om optiken har vibrationskorrigering som inte ligger rätt i sin tänkte position eller så kanske optiken fått en smäll så en grupp hamnat fel?
Kanske om optiken har vibrationskorrigering som inte ligger rätt i sin tänkte position eller så kanske optiken fått en smäll så en grupp hamnat fel?
Hans Österlind
Aktiv medlem
I ett VR system kan linselement eller eller sensorn ibland göra plötsliga och ryckiga kompensationer, troligtvis för att någon av dem nått sin bortre gräns för hur långt det kan kompensera en långsam glidning åt endera håll. Detta är väldigt tydligt vid panorering vid filmning. Jag tror att du har otur då och då med en kompensation plötsligt mitt i en exponering. Det är ovanligt med halvsuddiga bilder men jag tror det hela beror på vissa system kanske är programmerade att vänta med kompensation till efter en exponering är klar. Då med ett helsuddigt resultat snarare än en bild som är suddig till hälften vilket ser konstigare ut. Vid filmning är detta inte möjligt för då eventuellt resten av filmen blir suddig i den panorerade riktningen.
hampusm
Aktiv medlem
Det ser ut som ett problem med bildstabiliseringen. Skulle jag gissa så håller bildstabiliseringen i objektivet på att haverera, medans IBIS i kameran är ok. För det är väl ett objektiv med stabilisering?
Edit: Dubbelkolla att kameran är inställd på att låta objektivets IS samverka med kamerans IBIS. Har för mig att det är en inställning som finns på Olympus.
Edit: Dubbelkolla att kameran är inställd på att låta objektivets IS samverka med kamerans IBIS. Har för mig att det är en inställning som finns på Olympus.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ingenting i bilden är skarpt så det är definitivt rörelseoskärpa.
Men desto längre ner i bild vi tittar desto mer oskärpa är det.
Det innebär att det inte BARA är rörelseoskärpa.
Verkar som att det är en lins i objektivet som inte linjerar med focalytan i ögonblicket.
Om vi sen har en rätt slö slutartid, som det verkar vara så får Jag känslan av att utläsningen av sensorn tar tid på sig.
Ungefär som att slutaren går sakta samtidigt som kameran rör sig och desto längre ifrån utläsningens start ger desto mer rörelseoskärpa.
Men det är bara mina gissningar.
Men desto längre ner i bild vi tittar desto mer oskärpa är det.
Det innebär att det inte BARA är rörelseoskärpa.
Verkar som att det är en lins i objektivet som inte linjerar med focalytan i ögonblicket.
Om vi sen har en rätt slö slutartid, som det verkar vara så får Jag känslan av att utläsningen av sensorn tar tid på sig.
Ungefär som att slutaren går sakta samtidigt som kameran rör sig och desto längre ifrån utläsningens start ger desto mer rörelseoskärpa.
Men det är bara mina gissningar.
Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Det är ju lite svårt att testa iom att det bara händer ibland. Eller händer det tillräckligt ofta?
Du skulle ju kunna testa att ta, säg, 100 bilder med kort slutartid för att eliminera rörelseoskärpa, bara smälla av dem på samma motiv, och se om några får det här problemet.
Har några bilder problem, gör om serien med all IS av.
Du skulle ju kunna testa att ta, säg, 100 bilder med kort slutartid för att eliminera rörelseoskärpa, bara smälla av dem på samma motiv, och se om några får det här problemet.
JanneO
Aktiv medlem
Det är definitivt inte var hundrade bild. Mera sporadiskt.Det är ju lite svårt att testa iom att det bara händer ibland. Eller händer det tillräckligt ofta?
JanneO
Aktiv medlem
Det är inte genom fönster.Du har inte fotat genom ett fönster? Det kan ge lite sådana effekter