Annons

Många nya intressanta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Där har du fördelen med fast optik därimot...de finns i ljusstarkare varianter.

Någon ljusstarkare zoom än f/2.8 finns inte vad jag vet.

Jodå, men man ska givetvis jämföra optik med samma ljusstyrka, annars kan ju aldrig resulaten bli likvärdiga/jämförbara.

sagan skrev:
Jodå, men man ska givetvis jämföra optik med samma ljusstyrka, annars kan ju aldrig resulaten bli likvärdiga/jämförbara.

Så man får bara jämföra med de fasta objektiven som inte är bäst.
Men även ett 200/2,8 är bättre än ett 70-200/2,8.

Ska vi kanske återgå till ämnet för tråden? "Fast eller zoom" har ju redan avhandlats i en 23 sidor lång, numera stängd, tråd. Ingen är väl intresserad av en repris på den...?

Tycker det borde gå i alla fall att göra ett SLR objektiv med bättre ljusstyrka än 2,8. Det är ju trots allt ganska vanligt i digitalkompakter (både Canon G5/6 och Sony F828 har f/2,8 har jag för mig).

Så varför inte till en DSLR?

jonwam skrev:
Tycker det borde gå i alla fall att göra ett SLR objektiv med bättre ljusstyrka än 2,8. Det är ju trots allt ganska vanligt i digitalkompakter (både Canon G5/6 och Sony F828 har f/2,8 har jag för mig).

Så varför inte till en DSLR?
Hur menar du då? Det finns ju många objektiv som är ljusstarkare än f/2.8.

Jag tycker det är mer underligt att det inte finns f/0.5 och liknande på de lyxigare digitalkompakterna. Det skulle ju delvis lösa både problemen med brus på höga känsligheter och att det inte går att få korta skärpedjup.

ANNONS
Götaplatsens Foto