Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många nya intressanta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Där har du fördelen med fast optik därimot...de finns i ljusstarkare varianter.

Någon ljusstarkare zoom än f/2.8 finns inte vad jag vet.

Jodå, men man ska givetvis jämföra optik med samma ljusstyrka, annars kan ju aldrig resulaten bli likvärdiga/jämförbara.

sagan skrev:
Jodå, men man ska givetvis jämföra optik med samma ljusstyrka, annars kan ju aldrig resulaten bli likvärdiga/jämförbara.

Så man får bara jämföra med de fasta objektiven som inte är bäst.
Men även ett 200/2,8 är bättre än ett 70-200/2,8.

Ska vi kanske återgå till ämnet för tråden? "Fast eller zoom" har ju redan avhandlats i en 23 sidor lång, numera stängd, tråd. Ingen är väl intresserad av en repris på den...?

Tycker det borde gå i alla fall att göra ett SLR objektiv med bättre ljusstyrka än 2,8. Det är ju trots allt ganska vanligt i digitalkompakter (både Canon G5/6 och Sony F828 har f/2,8 har jag för mig).

Så varför inte till en DSLR?

jonwam skrev:
Tycker det borde gå i alla fall att göra ett SLR objektiv med bättre ljusstyrka än 2,8. Det är ju trots allt ganska vanligt i digitalkompakter (både Canon G5/6 och Sony F828 har f/2,8 har jag för mig).

Så varför inte till en DSLR?
Hur menar du då? Det finns ju många objektiv som är ljusstarkare än f/2.8.

Jag tycker det är mer underligt att det inte finns f/0.5 och liknande på de lyxigare digitalkompakterna. Det skulle ju delvis lösa både problemen med brus på höga känsligheter och att det inte går att få korta skärpedjup.

ANNONS
Götaplatsens Foto