Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många nya intressanta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Tokina AT-X 12-24/4
Tokina AT-X 100/2,8
Tokina AT-X 17-45/4
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD Asph

http://www.cyberphoto.se/justnu.html

Då finns det (snart) 4 olika extremvidvinklar att välja på till 1.5x resp. 1.6x sensorkamerorna för canon/nikon.

Sigma 12-24
Tamron 11-18
Tokina 12-24
Canon 10-22 resp. Nikon 12-24.

Då borde priserna går ned till mer rimliga nivåer oxå.

Intressant!

Men varför kommer det inga fasta brännvidder i vidvinkelområdet för 1,5x-sensorer? För många så fyller zoom en större funktion på ett tele än på ett vidvinkelobjektiv där det ofta räcker med att ta ett par steg framåt eller bakåt för att komponera bilden.

rideg skrev:
Intressant!

Men varför kommer det inga fasta brännvidder i vidvinkelområdet för 1,5x-sensorer? För många så fyller zoom en större funktion på ett tele än på ett vidvinkelobjektiv där det ofta räcker med att ta ett par steg framåt eller bakåt för att komponera bilden.
En mycket bra och relevant fråga. Visserligen har zoomarna blivit bättre, mycket bättre, men med nödvändighet medför en zoom många interna glas-luft övergångar som gör objektivet känsligt för motljus.
Svaret är väl att det är den sortens objektiv som efterfrågas p.g.a. enkelheten och människans inneboende lathet. Med zoom så slipper man ta steg framåt eller bakåt, det är ju bara sååå "jobbigt"....
Jaja.
Us

rideg skrev:
Intressant!

Men varför kommer det inga fasta brännvidder i vidvinkelområdet för 1,5x-sensorer?

Fasta 14mm finns ju, men det vore kul att komma ännu längre "ned"...

Sonnaren skrev:
Svaret är väl att det är den sortens objektiv som efterfrågas p.g.a. enkelheten och människans inneboende lathet. Med zoom så slipper man ta steg framåt eller bakåt, det är ju bara sååå "jobbigt"....
Jaja.
Us

Tala för dig själv du, din latmask... ;-)
Jag knatar gärna, men i bland är det inte möjligt. Har så att säga inte alltid "ryggen fri". Dessutom är det ju andra saker som man påverkar genom sitt objektivval än objektens storlek...

mvh Janne

Loj skrev:
...................Tala för dig själv du, din latmask... ;-)
Jag knatar gärna, men i bland är det inte möjligt. Har så att säga inte alltid "ryggen fri". Dessutom är det ju andra saker som man påverkar genom sitt objektivval än objektens storlek...

mvh Janne
Tittar du i min kameraväska finns inget zoomobjektiv så långt ögat når. Nix, nicht, nada, rien, assintnå. Inte något av någon brännvidd.
Däremot hittar du världens bästa vidvinkelobjektiv. och det har fast brännvidd, 38 mm.
Us

En fast 11 millimeter tror jag skulle intressera många. Med en bildvinkel på 103 grader diagonalt motsvarar det en 18 millimeter (c:a) för 135-formatet. Fast med ett ännu större skärpedjup.

rideg skrev:
Intressant!

Går du ett par steg framåt eller bakåt så ändrar du perspektivet och därmed bilden (!), har du zoom kan du själv välja både perspektivet och utsnittet.

Tycker det är bättre att fotografen bestämmer perspektiv och utsnitt än att utrustningen gör det åt fotografen.

Jag ser ingen anledning till att välja fast optik om det finns bra zoomar, zoomar ger helt andra möjligheter till att komponera bilderna exakt som man vill ha dem.

sagan skrev:
Går du ett par steg framåt eller bakåt så ändrar du perspektivet och därmed bilden (!), har du zoom kan du själv välja både perspektivet och utsnittet.

Tycker det är bättre att fotografen bestämmer perspektiv och utsnitt än att utrustningen gör det åt fotografen.

Jag ser ingen anledning till att välja fast optik om det finns bra zoomar, zoomar ger helt andra möjligheter till att komponera bilderna exakt som man vill ha dem.

Jag håller med om resonemanget när det gäller teleobjektiv. Men när det gäller vidvinklar vill jag begränsa antalet frihetsgrader när jag komponerar bilden. Med vidvinkel vill jag ha full koll på skärpedjupet, och med en zoom (som sällan har skärpedjupsmarkering) har man dålig koll på detta.

sagan skrev:

Fast eller zoom? ;-)

sagan skrev:

Om du vill ha den bästa bild-kvaliteten eller den bästa bokeh så är det en bra anledning att välja fast optik

De bästa zoomarna ger precis lika bra bildkvalitét som fasta objektiv.
Snygg bokeh oxå.

ANNONS
Götaplatsens Foto