Annons

Många nya intressanta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
jonwam skrev:
Tycker det borde gå i alla fall att göra ett SLR objektiv med bättre ljusstyrka än 2,8. Det är ju trots allt ganska vanligt i digitalkompakter (både Canon G5/6 och Sony F828 har f/2,8 har jag för mig).

Så varför inte till en DSLR?

Kortare brännvidder finns det gott om som är ljusstarkare än 2,8. T.ex. 50/1,8 ja tom. 50/1,0. Ska du ha ett teleobjektiv som är ljusstarkare, så blir det väldigt stort och tungt. Kolla på Canons 200/1,8-monster eller bara skillnaden på 300/4 och 300/2.8 i vikt.

Som jag har fattat det så kan man få mer ljus genom ett rör på två sätt. Kapa det eller öka diametern.

jonwam skrev:
Otydligt av mig, zoomobjetiv hade jag tänkt att skriva...
Ja, de är sällsyntare. Men det går inte riktigt att jämföra med digitalkompakter rakt av eftersom de har så mycket kortare brännvidder. Kort brännvidd ger mindre glas och är billigare och enklare att tillverka. Små sensorer måste också ha större bländare för att få tillräckligt hög upplösning. Men samtidigt finns det inga digitalkompakter som verkligen har så stora bländare att de motsvarar småbildsobjektivens, om man räknar om.

jimh skrev:
Hur menar du då? Det finns ju många objektiv som är ljusstarkare än f/2.8.

Jag tycker det är mer underligt att det inte finns f/0.5 och liknande på de lyxigare digitalkompakterna. Det skulle ju delvis lösa både problemen med brus på höga känsligheter och att det inte går att få korta skärpedjup.

Hur menar du här? Korta skärpedjup går väl att åstadkomma hur enkelt som helst på digitala systemkameror. Eller menar du att faktorn 1,5/1,6 skulle vara så avgörande?

Problemet är påtagligare på kameror med små sensorer, även om det är kraftigt överdrivet även där...

mvh Janne

Loj skrev:
Hur menar du här? Korta skärpedjup går väl att åstadkomma hur enkelt som helst på digitala systemkameror. Eller menar du att faktorn 1,5/1,6 skulle vara så avgörande?

Problemet är påtagligare på kameror med små sensorer, även om det är kraftigt överdrivet även där...
Ja, det jag skrev om var ju som sagt digitalkompakter. Men jag håller inte med om att det är överdrivet det allra minsta.

Lars Johnsson skrev:
Givetvis så kan han inte det. Men han vill kanske se på exif datan först..........
Inga som helst problem, fixa testbilder så kan jag säga vilket som är tagen med vilken.
Jag har en 120-300/2.8 att erbjuda för testet.

sagan skrev:
Tokina AT-X 12-24/4
Tokina AT-X 100/2,8
Tokina AT-X 17-45/4
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD Asph

http://www.cyberphoto.se/justnu.html

Då finns det (snart) 4 olika extremvidvinklar att välja på till 1.5x resp. 1.6x sensorkamerorna för canon/nikon.

Sigma 12-24
Tamron 11-18
Tokina 12-24
Canon 10-22 resp. Nikon 12-24.

Då borde priserna går ned till mer rimliga nivåer oxå.

Någon som vet något om när Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II släpps på den svenska marknaden?

Såg att jag hade skrivit fel, men nu är det ju för sent att editera inlägget. Så det får bli ett nytt.

När släpps
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD Asph på den svenska marknaden?

bombdrop skrev:
Såg att jag hade skrivit fel, men nu är det ju för sent att editera inlägget. Så det får bli ett nytt.

När släpps
Tamron SP 11-18/4,5-5,6 Di II LD Asph på den svenska marknaden?

Jag skulle vilja veta när båda två kommer ut på marknaden och till vilket pris?
Läste om dem i senaste "FOTO", hade dock missat informationen i den här tråden. Tråden är två månader gammal så ngt besked har kanske kommit?

/Johan

jimh skrev:
Jag tycker det är mer underligt att det inte finns f/0.5 och liknande på de lyxigare digitalkompakterna. Det skulle ju delvis lösa både problemen med brus på höga känsligheter och att det inte går att få korta skärpedjup.

Att konstruera objektiv med större öppning än runt f/0.65 är väldigt svårt och redan där har man mycket stora problem med kromatisk aberration (för att inte tala om vanliga aberrationer). Att dessutom göra en zoom är förmodligen helt ogörligt. Dessutom löser det inte problemet så bra som man kan tro eftersom ljusstrålarna från objektivets ytterkant får en väldigt brant vinkel mot CCDn, och därmed reflekteras bort i stor utsträckning. Ökningen i apertur motsvaras alltså inte av en lika stor ökning i ljusmottagning på sensorn. Utöver dessa problem blir ljusdetektionen polarisationskänslig vilket kan leda till märkliga effekter.

Även om det vore möjligt att göra ett f/0.5-objektiv så skulle det förmodligen bli så dyrt och så stort och klumpigt att man lika gärna kan sätta in en större sensor med större pixlar.

Johannes

hansen2 skrev:
Jag skulle vilja veta när båda två kommer ut på marknaden och till vilket pris?
Läste om dem i senaste "FOTO", hade dock missat informationen i den här tråden. Tråden är två månader gammal så ngt besked har kanske kommit?

/Johan

Enligt Cyberphoto släpps i alla fall Tokina AT-X 12-24/4 Pro i januari. D
e anger inget pris men BH-Photo anger priset till $500. Översatt till svenska marknaden gissar jag att priset blir ca 5000 kr.

Och Tamrons 11-18mm ytterligare lite billigare pga kortare zoom, inte fast f4.0 och inte "pro".

såg siffran $350kr på nätet, men priset i Sverige blir väl fortfarande strax under tokinas 12-24...

ANNONS
Götaplatsens Foto