Annons

Måste med en licenserad produkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Om man tänkt skaffa F-skattesedel behöver man väl, vid fotoredigering, en licenserad produkt?

Adobe Photoshop är nog ganska dyrt för någon som vill ha det på hobbynivå, men det finns ju även Corel Paint Shop Pro XI, som kanske kan vara aningen billigare?

Hur har ni gjort ni som har företag på hobbynivå?
 

therre

Aktiv medlem
om du inte är väldigt duktig på photoshop så passa då på att gå kursen med digtalbildbehandling som högskolan i jönköping ger då kan du köpa extended edition för 2700 med kommersiell licens.
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2007/sa-koper-du-billigare-photoshop-om-du-ar-lararestudent-hosten-2007/

Ah! Ska faktiskt gå den i januari ;)

Men om jag köper PSP XI (tycker det är ett bra program) får man väl licenserad produkt för typ tusenlappen, or am I wrong?
 

heliflyer

Aktiv medlem
79 usd kostar den på hemsidan med en bok
http://store.corel.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10302&mpe_id=14404&jspStoreDir=Corel&intv_id=40553&partNumber=OL_PU12&evtype=CpgnClick&langId=-1&catalogId=10103&ddkey=ClickInfo
men ska du nu gå kursen så är det dumt att dra på sig ett program till som fungerar lite annorlunda sedan är photoshop standard programmet för photo editering.
det går ju även köpa billigare licenser med då är dom bara för stundenter
och får egentligen inte användas för kommersiellt bruk.
 

therre

Aktiv medlem
79 usd kostar den på hemsidan med en bok
http://store.corel.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10302&mpe_id=14404&jspStoreDir=Corel&intv_id=40553&partNumber=OL_PU12&evtype=CpgnClick&langId=-1&catalogId=10103&ddkey=ClickInfo
men ska du nu gå kursen så är det dumt att dra på sig ett program till som fungerar lite annorlunda sedan är photoshop standard programmet för photo editering.
det går ju även köpa billigare licenser med då är dom bara för stundenter
och får egentligen inte användas för kommersiellt bruk.
Brukar fakiskt föredra PSP XI (X2), men kanske efter kursen jag gått då jag lärt mig mer om PS att jag aldrig lämnar det. Har förstått också som du skriver, att det är det programmet man anvnder mest för fotoredigering.
 

Muni

Aktiv medlem
Skitsnack att bara företagare skall använda licensierade produkter. DET GÄLLER ALLA!! Hade fler köpt licenser på tex PSP eller nyttjat fri programvara hade nog Adobe fått se över sin prisbild, då konkurrensen kunat mätas på ett annat sätt.
Själv har jag valt Linux ocg bildbehandlar med fr programvara.
 

therre

Aktiv medlem
Skitsnack att bara företagare skall använda licensierade produkter. DET GÄLLER ALLA!! Hade fler köpt licenser på tex PSP eller nyttjat fri programvara hade nog Adobe fått se över sin prisbild, då konkurrensen kunat mätas på ett annat sätt.
Själv har jag valt Linux ocg bildbehandlar med fr programvara.
Absolut, du har rätt :) Själv har en kompis installerat mitt program, har faktiskt ingen aning om det är licenserat eller ej, kanske man kan kolla?
 

Enicar

Aktiv medlem
Absolut, du har rätt :) Själv har en kompis installerat mitt program, har faktiskt ingen aning om det är licenserat eller ej, kanske man kan kolla?
Det där lät väl lite väl naivt.
Du vet väl om du köpt programmet eller inte. Eller brukar din kompis köpa ett gäng licenser och sen åka runt och installera hos vänner?
 

therre

Aktiv medlem
Det där lät väl lite väl naivt.
Du vet väl om du köpt programmet eller inte. Eller brukar din kompis köpa ett gäng licenser och sen åka runt och installera hos vänner?
Ojdå, vaknat på fel sida? ;)
JAG har inte köpt programmet, om min kompis har det eller ej vet jag inte eftersom jag inte såg skivan då han installerade det, utan bad honom bara göra det.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Ett billigare och bra alternativ är PS Elements. Under 1000 lappen. Var en tråd nyligen om för- och nackdelar med Elements kontra CS. Kontentan är att för de flesta räcker Elements väl. Använde det själv till för ett år sedan.

Och att kompisen köpt programmet ger inte dig rätt att använda det ...
 

therre

Aktiv medlem
Ett billigare och bra alternativ är PS Elements. Under 1000 lappen. Var en tråd nyligen om för- och nackdelar med Elements kontra CS. Kontentan är att för de flesta räcker Elements väl. Använde det själv till för ett år sedan.

Och att kompisen köpt programmet ger inte dig rätt att använda det ...
Hej!

Ah, Elements använde man på skolan någon gång. Tror dock det blir PSP XI, som också låg kring tusenlappen istället för PS som kostar drygt 10' ;)
 

Muni

Aktiv medlem
Gratis är gott ;)

Jag använder Gimp, som räcker för de allra flesta och Raw Therapee för råkonvertering. Programmen finns för flera olika plattformar och är översatta till Svenska.
 

cakon

Aktiv medlem
Om man tänkt skaffa F-skattesedel behöver man väl, vid fotoredigering, en licenserad produkt?


Hur har ni gjort ni som har företag på hobbynivå?
F-skattsedel kan tilldelas den som bedriver eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet. Näringsverksamhet kännetecknas av varaktighet, självständighet och vinstsyfte. Om du bedriver en hobbyverksamhet kan du inte få F-skattsedel.
 

therre

Aktiv medlem
F-skattsedel kan tilldelas den som bedriver eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet. Näringsverksamhet kännetecknas av varaktighet, självständighet och vinstsyfte. Om du bedriver en hobbyverksamhet kan du inte få F-skattsedel.
Vad jag menar är att det blir på hobbynivå, inte som heltidsjobb, utan när det passar :) Ursäkta om jag var otydlig där.
 

heliflyer

Aktiv medlem
varför köpa psp då du ska gå kursen och vill du ha en laglig photoshop så köper du antingen
Education Box

Educationboxen är exakt som den “vanliga boxen” men är billigare. Den säljs till skolor, lärare eller studenter.

* Både för lärare och studenter
* Innehåller serienummer i lådan
* Både engelska och svenska versioner
* Kan användas även i kommersiellt bruk

Photoshop CS3 Extended: 2700kr
går alltså bra även för yrkes bruk

eller Student Edition

En liten minibox (som en DVD) utan tryckta manualer (digitala i PDF).

* Endast till för studenter
* Serienummer begärs i efterhand (ca 7 dgr tar det)
* Endast engelska versioner
* Ej för kommersiellt bruk

Photoshop CS3 Extended, Student Edition: 1995kr

vet inte vad cs4 kostar men förmodligen ungefär detsamma
så några 10000 behöver du inte läga ut.
 

therre

Aktiv medlem
varför köpa psp då du ska gå kursen och vill du ha en laglig photoshop så köper du antingen
Education Box

Educationboxen är exakt som den “vanliga boxen” men är billigare. Den säljs till skolor, lärare eller studenter.

* Både för lärare och studenter
* Innehåller serienummer i lådan
* Både engelska och svenska versioner
* Kan användas även i kommersiellt bruk

Photoshop CS3 Extended: 2700kr
går alltså bra även för yrkes bruk

eller Student Edition

En liten minibox (som en DVD) utan tryckta manualer (digitala i PDF).

* Endast till för studenter
* Serienummer begärs i efterhand (ca 7 dgr tar det)
* Endast engelska versioner
* Ej för kommersiellt bruk

Photoshop CS3 Extended, Student Edition: 1995kr

vet inte vad cs4 kostar men förmodligen ungefär detsamma
så några 10000 behöver du inte läga ut.
Aha! Tack! Jag vet ju inte än vad jag kommer tycka om PS, dessutom går ju det man lär sig där att applicera på ex. PSP XI så helt onödig är ju inte kursen, även om jag just inet köper PS sedan, men det är ju bra att veta att det inte behöver vara så dyrt att köpa PS :)
 
ANNONS