Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

peranders

Aktiv medlem
Inte alls eftersom man i 99,99% av fallen har Mac OSX på macen som då är operativsystem. Jag kan dock ha fel på procentsatsen, kan vara 99,0 eller 99,9%.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte alls eftersom man i 99,99% av fallen har Mac OSX på macen som då är operativsystem. Jag kan dock ha fel på procentsatsen, kan vara 99,0 eller 99,9%.
Jag skulle tippa på att den ligger under 99%, i mina kretsar har många köpt Mac:ar men väldigt få kör OS/X skulle tippa att det ligger på 20% bland dom jag känner, men jag är helt medveten om att det inte är en representiv siffra. Vill man ha en laptop med uppkösningen 1920x1200 så är MacPro:n det billigaste alternativet, även om man måste köpa operativsystem sepparat. Det är många Windowsianer som har märkt det.

/Karl
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
 

Antonic

Aktiv medlem
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
Inte bara äpplet som fattas tyvärr.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Inte bara äpplet som fattas tyvärr.
Nej det beror ju självklart på vilken modell du väljer. En bärbar dator eller en sådan iMac där allt är som ihopbakat i en stor skärm, där går man ju såklart miste om just designen på dessa.
Men frågan är ju om designen är värd det dubbla priset, för mig är funktionen och prestanda viktigare.
Men tänker du på någon specifik del som väger upp för det dubblerade priset?

I mitt fall byggde vi en mac pro. 24000 kostar macen, vår kostade knappt 12000, då hade vi även tryckt i mer och bättre minne, större och bättre hårddisk samt ett bättre grafikkort.
 

peranders

Aktiv medlem
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
Man är också lämnad ganska ensam. Man får ju ingen garanti direkt, varken på funktion eller på hårdvaran. Risken är också stor att man får problem med systemuppgraderingar och ett evigt meckande.
 

reboot81

Aktiv medlem
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
Detta betyder att man bryter mot OS X användaravtal som man godkänner vid installationen.
Så om du vill undvika risken att bli jagad av äppleadvokater livet ut bör du fundera över hur lämpliga dina inlägg är.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Man är också lämnad ganska ensam. Man får ju ingen garanti direkt, varken på funktion eller på hårdvaran. Risken är också stor att man får problem med systemuppgraderingar och ett evigt meckande.
Varför skulle du inte få någon garanti om jag får fråga? Du har väl precis lika mycket garanti som om du skulle köpa dig en dator från apple.
Om du vill behöva skicka in hela din dator som du gör nu, istället för enbart den felande komponenten, så kan du köpa dig ett färdigt ihopsatt datorpaket från affären.
Jag kan tillägga att sist jag hade problem med en komponent så fick jag en ny utskickad direkt utan att ens behöva lämna in den felande komponenten.

Varför skulle du få mer problem med systemuppgraderingar? Du har ju en exakt likadan dator med ett exakt likadant OS-X som om du satt med en mac. Enda skillnaden är äpplet på chassit. Om du vill ha det också så köp ett gammalt begagnat mac-chassi, då skulle nog inte ens självaste Steve Jobs kunna säga att det inte är en "riktig" mac.


Detta betyder att man bryter mot OS X användaravtal som man godkänner vid installationen.
Så om du vill undvika risken att bli jagad av äppleadvokater livet ut bör du fundera över hur lämpliga dina inlägg är.
För det första, om jag köper mig ett OS-X på en skiva, så tycker jag mig ha rätten att installera detta på vilken dator jag vill, precis som alla andra operativsystem som erbjuds.
Om det står annat i användaravtalet, så är det ju bara så fruktansvärt sniket av Apple så jag vet inte vad. Det skulle dock inte förvåna mig, absolut inte.

För det andra så kommer du inte få några äppleadvokater efter dig, det vet också du. Och nog tror jag inte att Apple grinar för att jag köper en produkt av dem.

Och även om det nu skulle vara en nedladdad version av OS-X som sitter i min hackintosh, så kan man väl fortfarande diskutera själva "hackintoshandet" här.
Att diskutera photoshop här på forumet verkar ju vara helt ok även fast man nog kan vara ganska säker på att minst hälften här sitter med piratkopierade versioner. Men detta behöver man ju inte ta upp i diskussionen, det viktiga är ju att diskutera programmet i sig och inte moralfrågan.
 

reboot81

Aktiv medlem
Varför skulle du inte få någon garanti om jag får fråga?
-Därför att du brutit mot användaravtalet. Då kan du inte räkna med hjälp från Apple om något skulle strula med OS X.

Vid installationen har du accepterat användarvillkoren, de finns att läsa på http://www.apple.com/legal/sla/
För OS X 10.7, punkt 1, del I: "Other Use Restrictions. The grants set forth in this License do not permit you to, and you agree not to, install, use or run the Apple Software on any non-Apple-branded computer, or to enable others to do so."

Men nu anser du dig ha rätt att göra vad du vill oavsett vilka avtal du ingått.
 

arneri

Avslutat medlemskap
För det första, om jag köper mig ett OS-X på en skiva, så tycker jag mig ha rätten att installera detta på vilken dator jag vill, precis som alla andra operativsystem som erbjuds.
Inte för att det är speciellt svårt att få tag på en OS X skiva, men säljare brukar vara ganska påstridiga att du skall bevisa att du har en Apple-dator.

För övrigt är väl OSX inte speciellt märkvärdigt om man inte har Mac HW? Tänker närmast på pekplattan som som för mig är avgörande.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
-Därför att du brutit mot användaravtalet. Då kan du inte räkna med hjälp från Apple om något skulle strula med OS X.

Vid installationen har du accepterat användarvillkoren, de finns att läsa på http://www.apple.com/legal/sla/
För OS X 10.7, punkt 1, del I: "Other Use Restrictions. The grants set forth in this License do not permit you to, and you agree not to, install, use or run the Apple Software on any non-Apple-branded computer, or to enable others to do so."

Men nu anser du dig ha rätt att göra vad du vill oavsett vilka avtal du ingått.
Okej, då fick jag nu min farhåga över att apple faktiskt är ett av de mest pengakåta företagen i världen bekräftad.

Hur som, jag förstår att detta i sådant fall är fel enligt Apple's tycke. Det där är dock för Lion, jag har än så länge enbart kört in Snow Leopard (Lion är dock inga som helst problem). Men antar att de är lika snikna med sina gamla operativsystem.

Men ärligt talat skiter jag faktiskt blanka fanken i det. Så det är ju upp till var och en hur moralisk man vill vara i detta.
Ibland laddar jag även ned musik.

Men allvarligt talat, hur jäklarns sniket är det inte av Apple, att även fast jag köper deras operativsystem, så vill de ändå sätta dit mig för att jag använder det på en maskin som jag byggt själv istället för en av deras 100% överprisade, identiska lådor?

Om jag nu skulle vilja ha svar om något om OS-X från apple går det säkert ändå, jag behöver ju inte nämna något om min hackintosh, samt att söker jag ett svar på ett problem så hittar jag det på forum och sällan på apple's egna, väldigt grundläggande sida för problemlösning.


Inte för att det är speciellt svårt att få tag på en OS X skiva, men säljare brukar vara ganska påstridiga att du skall bevisa att du har en Apple-dator.

För övrigt är väl OSX inte speciellt märkvärdigt om man inte har Mac HW? Tänker närmast på pekplattan som som för mig är avgörande.
Ja, hittills har vi ju kommit fram till att det blir lite av en moralisk fråga. Apple tillåter dig inte att installera sitt operativsystem på någon annan än deras egna 100% överprisade och i övrigt identiska datorer, även fast jag köpt den av dem.
Om du inte kan komma över den moraliska biten så får du köpa en över dubbelt så dyr dator av Apple.

Vilken pekplatta tänker du på? Allt som man kan sätta i en mac kan du sätta i din hackintosh, förutsatt att den har rätt sorts port, men jag antar att plattan är USB-ansluten?

Viktigt här är ju dock att påpeka att du får välja dina komponenter noggrant. Det finns listor med kompatibla komponenter, alltså identiska komponenter som sitter i macburkarna. Mac köper ju in sina komponenter också.

Detta gäller ju såklart inte laptops. En sådan kan ju oftast inte en vanlig hemmasnickrare sätta ihop själv.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Men allvarligt talat, hur jäklarns sniket är det inte av Apple, att även fast jag köper deras operativsystem, så vill de ändå sätta dit mig för att jag använder det på en maskin som jag byggt själv istället för en av deras 100% överprisade, identiska lådor?

Om jag nu skulle vilja ha svar om något om OS-X från apple går det säkert ändå, jag behöver ju inte nämna något om min hackintosh, samt att söker jag ett svar på ett problem så hittar jag det på forum och sällan på apple's egna, väldigt grundläggande sida för problemlösning.



Ja, hittills har vi ju kommit fram till att det blir lite av en moralisk fråga. Apple tillåter dig inte att installera sitt operativsystem på någon annan än deras egna 100% överprisade och i övrigt identiska datorer, även fast jag köpt den av dem.
Om du inte kan komma över den moraliska biten så får du köpa en över dubbelt så dyr dator av Apple.

Vilken pekplatta tänker du på? Allt som man kan sätta i en mac kan du sätta i din hackintosh, förutsatt att den har rätt sorts port, men jag antar att plattan är USB-ansluten?

Viktigt här är ju dock att påpeka att du får välja dina komponenter noggrant. Det finns listor med kompatibla komponenter, alltså identiska komponenter som sitter i macburkarna. Mac köper ju in sina komponenter också.

Detta gäller ju såklart inte laptops. En sådan kan ju oftast inte en vanlig hemmasnickrare sätta ihop själv.
Ja, Apple är jäkligt snikna som kräver typ 300 sek för en installations-CD med bruks som du kan installera på flera burkar. Windows tar typ 1000 sek för billigaste versionen som kan installeras på en burk. OS X har "fullt" nätverksstöd. Du måste köpa Windows Professional för att nå likvärdig nätverksstöd.

Jovisst talar jag Laptop. Mac Pro är knappast intressant för normalanvändaren. Sedan SSD gjorde sitt intåg går det att få hyggliga prestanda med en laptop.

Kör du Hackintosh? Vad vill du komma åt? Vitsen med Apple Mac är att du får en väl integrerad lösning. Designen bidrar, men är inte avgörande.

Varken iMac eller MBP tycker jag är överprisade. De är prisvärda. Mac Pro kan jag hålla med om är överprisad för mina behov.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Ja, Apple är jäkligt snikna som kräver typ 300 sek för en installations-CD med bruks som du kan installera på flera burkar. Windows tar typ 1000 sek för billigaste versionen som kan installeras på en burk. OS X har "fullt" nätverksstöd. Du måste köpa Windows Professional för att nå likvärdig nätverksstöd.

Jovisst talar jag Laptop. Mac Pro är knappast intressant för normalanvändaren. Sedan SSD gjorde sitt intåg går det att få hyggliga prestanda med en laptop.

Kör du Hackintosh? Vad vill du komma åt? Vitsen med Apple Mac är att du får en väl integrerad lösning. Designen bidrar, men är inte avgörande.

Varken iMac eller MBP tycker jag är överprisade. De är prisvärda. Mac Pro kan jag hålla med om är överprisad för mina behov.
Just för att de tvingar en att köpa deras datorer. Vansinne säger jag. Varför ska jag inte kunna köra OS-X på en dator jag själv valt?
Och frågan är ju hur många som behöver den där extra nätverksfunktionen? Jag har då aldrig behövt den, är nog mest för företag. Och behöver man den får man köpa professional.
Jag betalar gärna lite extra för att få installera mitt köpa OS på vilken maskin jag vill, det jag sparar in på burken gör ju att OS-skivan kan kosta ett par tusen extra om det skulle vara så utan problem.
Tänk så skulle ett liknande avtal finnas med i Microsoft Windows, att det bara fick installeras i deras egna "Windowsdatorer". Fast det kanske hade varit OK om skivan varit 700kr billigare?

Ja med laptop så får man ju hålla sig till de olika färdigbyggda alternativen, så är det ju även i PC-världen. Dock går det bra att köra in OS-X på vissa icke-apple-laptops också.

Jag kör Hackintosh samt Windows-dator.
Vad jag vill är att upplysa folk om att man kan få en dator med OS-X utan att behöva köpa en från Apple.
Sedan var väl själva syftet med denna tråden redan från början att få igång en liten debatt, så blir det alltid i frågan om PC eller MAC är det bästa valet. Här kommer jag då med ett mellanting där du kan ha båda två i samma dator till halva priset av en Mac.

Jag har ingen bra koll på deras laptops, ska ta och kika på det och jämföra lite priser.
Imac har ju en designmässig fördel(nackdel?, svårt att serva och uppgradera själv) då den ju mer eller mindre är byggd som en laptop med en jättestor skärm samt extern tangentbord eller mus.
Om man kan tänka sig att ha en vanlig burk bredvid skärmen samt några extra sladdar så är även här hackintosh ett alternativ.
Men vill man ha en iMac med dess kompakthet så blir det nog till att köpa en från Apple.

Du säger själv att designen inte är avgörande, vad är det då som egentligen lockar med en genuin macdator? När du kan få allt utom själva designen med en hackintosh, till under halva priset.
 
Senast ändrad:

jelu1661

Aktiv medlem
Jösses, vilken total begreppsförvirring.

Jag använder DSLR men vill byta till Nikon för Sigma gör bättre objektiv och EF är klumpigt.
 
ANNONS