Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook - prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker MacBook är en lagom kompromiss mellan storlek på skärm och hur liten den är. Jag har en MacBook Pro och den hade gärna fått vara lika stor på utsidan som en MacBook.

Powerbook G4 har lika bred skärm som en MacBook. Kanske därför de känns lika stora.

Flash Gordon skrev:
Hej Anton,
Macen är ett bra val. De flesta PC har en så dålig skärm att det inte går att redigera bilder på dem. Jag ar själv haft en drös PC Lap tops och ingen av dem har jag vågat redigera bilder på. Det ser kass ut när man öppnar dem på en riktig maskin som är kalibrerad. Detta trots att jag försökt kalibrera lap top skärmen med Eye One.
Man måste ha en extra skärm för någorlunda resultat.
Macen har en skärm som är bra.
Kör själv fortfarande med PC om någon undrar.

Det går inte att redigera bilder på en macbook heller annat än i nödfall. Den har sorgligt dåligt omfång likt de flesta andra bärbara.

På frågan om den är prisvärd så skulle mitt svar vara nej. Jag skulle antingen gå upp och kika på en PRO-modell eller köpa en bärbar PC för samma pengar.

/Maverick

Jag svarar tvärtemot Maverick att att det går utmärkt att redigera bilder på en MacBook. Med en profilerad skärm får man en hyfsat bra uppfattning om hur bilden kommer att se ut på andra skärmar (och här är macen inte vare sig bättre eller sämre än t.ex. en Dell).

Är en Macbook prisvärd? Ja - för mig var den det. Jag fick en dator med bra komponenter för ett pris som ligger ungefär där motsvarande märkes-PC skulle ligga.

Maverick med flera har haft problem med ett antal macbooks som inte hållit måttet. Hårddiskar har krashat, skärmarna är dåliga, och minnet är för litet. Med den erfarenheten av MacBook förstår jag till fullo att man rekommenderar en PC i stället, men jag har lite svårt att tänka mig att alla MacBook skulle vara fullt så usla.

En dålig batch med klent bestyckade datorer känns mer rimligt i det här fallet, men jag har förstås ingen aning.

Gillar du OS X tror jag du gillar MacBook - för bildbehandling rekommenderar jag dock MacBook Pro för den bättre skärmens och högre upplösningens skull.

PerFogelberg skrev:
Jag tycker MacBook är en lagom kompromiss mellan storlek på skärm och hur liten den är. Jag har en MacBook Pro och den hade gärna fått vara lika stor på utsidan som en MacBook.

Powerbook G4 har lika bred skärm som en MacBook. Kanske därför de känns lika stora.

Vilken Pro har du? Om du har den som är 15" så är det inte stora diffen i storlek (om inte den har blivit större än den äldre Powerbook 15,4".. det är det jag menar,, att för sin skärm på 13,3" så borde Macbook ha varit ganska många mm,ar mindre i yttermått.

Faktiskt så var det lite "retromackänsla" att plocka fram en ny Macbook när man annars suttit och stirrat på Powerbook av senare modeller.

MVH Niclas,

Men komm ihåg att man inte kan välja bort glossy skärm på macbook, dett har gjort att jag väntar till pengarna finns till en macbook pro.

Har själv en Macbook privat, en ungefär motsvarande HP på jobbet och min fru har en Macbook Pro.

Utan att vara alltför partisk till min egen fördel;) så tycker nog att Macbook (ej pro) är rackarns prisvärd.
Fördelarna gentemot Pro är (tycker jag):
- tangentbordet som känns mer distinkt
- Vikt/storlek. MP _är_ större (En nackdel är såklart att skärmen är mindre än på MBP.)
- Priset.

Prestandamässigt springer Leoparden på Macbook cirklar runt min jobb-HP med Vista, även den 2GB minne. (Detta sagt utan att ha för avsikt att starta/fortsätta plattformskriget...)

Så: Jag tycker att MB är väldigt prisvärd och med en budget på 10 kkr och en extra sparslant för mer minne eller en enklare separat 20" skärm är det inget snack. Köp.

Niclasfoto skrev:
Vilken Pro har du? Om du har den som är 15" så är det inte stora diffen i storlek (om inte den har blivit större än den äldre Powerbook 15,4".. det är det jag menar,, att för sin skärm på 13,3" så borde Macbook ha varit ganska många mm,ar mindre i yttermått.
Jag har MacBook Pro 15,4". Den är ett par centimeter bredare än gamla Powerbook 15"

Jag refererar till min gamla Powerbook 15,4".. kanske den är lika eller typ lika stor som nya Pro 15,4". 3cm lät mycket.

Hur som helst så tycker jag också att det är lite smålustigt att inte Mac har kommit med en riktigt nätt bärbar. Den nya slimmade macbookvarianten tycker jag faller ut helt.. varför inte en 12"are med topprestanda och slimmat yttre. Då hade jag blivit sjuk!!

MVH Niclas,

Powerbook 15" har inte bredbildsskärm såsom MacBook Pro 15,4" har. Den har lika många pixlar på bredden som en MacBook.

För att återgå till ämnet så tycker jag MacBook är en riktigt prisvärd dator om man tittar på det man får.

Det enda negativa jag personligen har mot den är den blanka skärmen. Jag föredrar matt skärm.

ANNONS
Götaplatsens Foto