Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbookpro + PS CS3 = bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har hört att Photoshop CS 2 gick trögare att arbeta med på en Mac än på en PC, beroende på att Photoshop CS 2 inte var riktigt optimerat för Mac-datorer. Men, nu har jag hört att dessa problem är ett minne blott i och med att Photoshop CS3 har kommit. Stämmer detta? Alltså att PS CS 3 funkar lika bra på en Mac som en PC?

Jag har redigerat en del skannade bilder på 120Mb styck i CS3 och kan knappast säga att det är segt. Det går precis så fort som jag vill att det ska göra, digitalbilder från D200 genererar heller inga väntetider. CS3 är en fröjd, klart rekommendabelt! Snabbt och bra på första generationens MBP med 2Gb minne.

jobbar meed RAW-filer från Canon 1Dsmk2.....och min MBP 2,13GHz med 2 Gb RAM och CS3 jobbar snabbare än min PowerMac 2x2,5 med 4 Gb RAM och CS2......

Riktigt trevligt faktiskt....

dovearea skrev:
PS CS2 på Mac funkar verkligen uselt. Fullt av buggar. Badbollen tuggar på under långa stunder med jämna mellanrum. Jag har precis återgått till CS2 efter att betalicensen på CS3 upphörde och jag hade lyckats förtränga hur kasst CS2 funkar.

CS3 är en fröjd enligt mig och jag kommer inhandla det så fort som den svenska versionen finns tillgänglig.

Vad är detta för onyanserat uttalande?
CS2 fungerade utmärkt på Mac dvs med G4 och G5 .

PS2 fungerade inte optimalt med en Intel mac eftersom PS 2 får gå genom Rosetta som översätter gamla koden till intelmac.
Mikael

Du menar alltså att cs2 skulle vara sämre optimerat till G5 än cs3 till intel. Själv har jag inte haft några problem med cs2 och de maccar jag har .
Och jag har haft Photoshop och mac sedan början av -90talet, dvs inte ens tänkt tanken eller varit med om att cs2 skulle fungera sämre med G4 eller G5 än cs..
Har du haft tillräckligt med minne i dina burkar?
Mikael

Senast ändrad:
Du menar att cs 3 skulle behöva mindre minne för att uträtta samma sak som cs 2 och där båda är optimerade för antingen g4. g5 eller Intel?

Mikael

ThomasC skrev:
jobbar meed RAW-filer från Canon 1Dsmk2.....och min MBP 2,13GHz med 2 Gb RAM och CS3 jobbar snabbare än min PowerMac 2x2,5 med 4 Gb RAM och CS2......

Riktigt trevligt faktiskt....

Därför har jag Macbook pro 2.33 som första arbetsstationen numera, samt att den åker med när jag är ute och far.
Firewirediskar, Eizo CG21 , scannrar och kameror och en liten skinande låda på skrivbordet istället för en stor tung sak på golvet.
Enda nackdel är att inte mac vet vad en "docka"är.
Mikael

dovearea skrev:
Alldeles nu fick jag badboll när jag körde lagningspenseln. Badbollen varade kring 30 sekunder.

Jag glömde även nämna att pekaren ändras inte när jag för den över paletterna. Jag är van att få fram pilen där, men jag har hela tiden kvar utseendet för det verktyg jag har valt. Det blir rätt besvärligt att hitta rätt då man använder stora penslar.

Jag ska dock se om jag hittar några lösningar. Är det bara jag som har dessa problem med CS2 lär det väl vara något lokalt knas.

Det är nog hos dig som någonting inte är rätt ställt. Jag skulle ominstallera PS+ slänga alla gamla plist filer.
Kolla minnestilldelningen
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto