Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MACK-warranty

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Ska köpa lite objektiv till min 300D.

Har sett att firmorna i USA har MACK-warranty för runt 25 dollar. Gäller denna garanti i Sverige? Antar att svaret är nej tyvärr..

Vad är momsen på objektiv, är det 6,7 %? Gäller samma på telekonverters?

Vilket fraktsätt ska man ta?

// Jocke

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
momsen är 25%
Tullen ligger nog i närheten av 6,7% + någon hundring i avgifter.

Aha, så det är 25 % + 6,7 %?

Aj satan, där skenade priserna rejält.. då betalar man ju för amerikansk moms, svensk moms och sen tull på det :(

// Jocke

Naj.. du betalar ingen amerikansk moms. priserna på t.ex. B&H är utan den lokala skatten.

Du betalar 3.2% i tull och 25% i moms.. men jag fattar inte varför jag svarar så omständigt...

jag har ju redan avhandlat ärendet i en artikel här på FS..
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761

MACK garantin bygger på att du skickar dina prylar till USA. Och du får stå för frakten i båda riktningarna. Det är ingen riktig garanti utan snarare som en försäkring som har en egen verkstad där reparationerna sker. MACK är desutom sina egna skadereglerare så det är inte säkert att MACK tar en skada som Canon anser vara garantiärende.

OK, tack! Det är de 25 % många försöker komma bort ifrån alltså.. hmm, usch va dyrt det blev nu :)

// Jocke, som precis hade beslutat sig..

Köp från tyskland

istället. Inom EU betalar du nämligen vanligtvis det säljande landets moms, och Tyskland har både låg moms och allmän prisnivå. Plus att man slipper micklet med garantiproblemen.

/F

Re: Köp från tyskland

flutte skrev:
istället. Inom EU betalar du nämligen vanligtvis det säljande landets moms, och Tyskland har både låg moms och allmän prisnivå. Plus att man slipper micklet med garantiproblemen.

/F

De linserna jag ska ha har världsgaranti och då kan jag lämna in dem i Hägersten :)

USA är trots momsen och tullen billigare än Tyskland..

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto