Annons

Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Behöver ett begagnat macro 1:1 till min D5D.

Tamron 90mm är ju ett givet val men nästan hopplöst att få tag i begagnat till vettigt pris.

Varit med och bjudigt på flera sådana på ebay globalt men de har gått till mycket höga priser.

Vad finns för andra alternativ till Minoltan?

Ett till 50mm vill jag helst inte köpa.

Andra alternativ?

Varför inte ett begagnat Minolta Orginal 100mm/2,8 macro? Bra kvalitet rakt igenom.

Eller Sigmas nya 70mm/2,8 macro. Skarpare finns nog inte. Men de finns knappast begagnade ännu eftersom de är så nya. Jag köpte ett på eBay.de för ca 3200 SEK med frakt från England. Därmed tillkom ingen moms eller tull. Jag är mycket nöjd med objektivet efter att tidigare haft ett Minolta 100mm.

Du kan också köpa ett Sigma 105 mm/2.8 EX på eBay för drygt 1 500 kr. Jag fick tag på ett som var som nytt för 1 700 kr. Objektivet har fått fina omdömen i flera tester.

Jag har ett Sigma 150/2,8 och är lite missnöjd med den mekaniska kvaliten. Känns som att det är lite för mycket plats för det priset(nypris köp). Sedan så tappar den säkert 2 steg i ljus vid närgrännsen, men det kanske är vanligt förekommande vid makro?

Har man bara ljus nog och får in fokus så blir det riktigt skarpa bilder.

Okej det finns tydligen en del alternativ att välja på till Minoltan.
Dock verkar det vara rätt tunnsått med begagnat till Minolta.
Även på ebay.

Sorry, såg att det var ett skrivfel, jag har Sigma 105, inte 150.

Det finns en hel del 3:e parts gluggar beg. du bör komma undan för 1000-1500kr för ett exemplar på tradera/ebay/blocket.

ANNONS
Götaplatsens Foto