Annons

Macro god damn it!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tajma

Aktiv medlem
Ja, rubriker försvinner ju lätt i mängden. ;) Vill ha tips på fintecknande och knivskarpt macro 2,8 kortzooom. Skall paras med en D700. Alltså INTE fast! Tacksam för tips!

Fridens!

Ida
 
Det finns inga äkta makrozoom med f/2,8. Nikon är de enda som någonsin gjort en äkta makrozoom mig veterligt. Men det är inte f/2,8 och inte billigt och går till 1:2. Nikon micro nikkor 70-180/4,5-5,6. Alla andra zoomar må ha kort närgräns men är inte optimerade för makroarbete.
 
Det finns inga äkta makrozoom med f/2,8. Nikon är de enda som någonsin gjort en äkta makrozoom mig veterligt. Men det är inte f/2,8 och inte billigt och går till 1:2. Nikon micro nikkor 70-180/4,5-5,6. Alla andra zoomar må ha kort närgräns men är inte optimerade för makroarbete.

70-180 avbildar nog 1:1, men tillverkas inte längre. Sigma brukar lite slarvigt kalla sina kortzoomar för macro, vilket naturligtvis är fel. Men hyffsad närgräns och avbildningsskala har några av dom.

Nikon 24-85/2,8-4 är en hygglig kompromiss mellan normalzoom och "macro". Den avbildar 1:2.

/K
 
Det finns inga äkta makrozoom med f/2,8. Nikon är de enda som någonsin gjort en äkta makrozoom mig veterligt. Men det är inte f/2,8 och inte billigt och går till 1:2. Nikon micro nikkor 70-180/4,5-5,6. Alla andra zoomar må ha kort närgräns men är inte optimerade för makroarbete.

Äsch då! :(
 
70-180 avbildar nog 1:1, men tillverkas inte längre. Sigma brukar lite slarvigt kalla sina kortzoomar för macro, vilket naturligtvis är fel. Men hyffsad närgräns och avbildningsskala har några av dom.

Nikon 24-85/2,8-4 är en hygglig kompromiss mellan normalzoom och "macro". Den avbildar 1:2.

/K

Ok, tack för tips, ska kolla in den! :)
 
Inga av dessa Sigma eller Nikkor 24-85 kommer dock vara knivskarpa, i synnerhet inte i närområdet. Det är svårt och dyrt att optimera för att fungera på nära håll och på avstånd.
 
Du vill inte ha en zoom utan ett fast och då funkar alla macroobjektiv. De är skarpa och reltivt ljusstarka allihop. Själv kör jag Nikon 105/2,8 VR och kan inte klaga. Funkar strålande bra med 1,4 konverter och då har jag plötsligt ett ca 150mm. /FW
 
Du vill inte ha en zoom utan ett fast och då funkar alla macroobjektiv. De är skarpa och reltivt ljusstarka allihop. Själv kör jag Nikon 105/2,8 VR och kan inte klaga. Funkar strålande bra med 1,4 konverter och då har jag plötsligt ett ca 150mm. /FW

Nu var det ju tvärtom. ;)
 
Ja, rubriker försvinner ju lätt i mängden. ;) Vill ha tips på fintecknande och knivskarpt macro 2,8 kortzooom. Skall paras med en D700. Alltså INTE fast! Tacksam för tips!

Fridens!

Ida

Produkten då frågar efter finns inte och går troligen inte att tillverka heller...
 
För makro är zoom-funktionen knappast viktig. Vill du ha högsta kvalitet på makrobilderna bör du köpa ett fast makro.

Om du är ute efter en zoom för allmänt bruk där du även kan få hyfsade makrobilder, kan du köpa någon lämplig zoom med hyggligt kort närgräns. Komplettera sedan med en närbildslins som man skruvar på framför objektivet. Den bör vara av akromatisk typ, annars blir det dålig kvalitet på bilderna. Kostar ca 1000 kr.

Hälsningar
Lars
 
För makro är zoom-funktionen knappast viktig. Vill du ha högsta kvalitet på makrobilderna bör du köpa ett fast makro.

Om du är ute efter en zoom för allmänt bruk där du även kan få hyfsade makrobilder, kan du köpa någon lämplig zoom med hyggligt kort närgräns. Komplettera sedan med en närbildslins som man skruvar på framför objektivet. Den bör vara av akromatisk typ, annars blir det dålig kvalitet på bilderna. Kostar ca 1000 kr.

Hälsningar
Lars

Matnyttig info! Tusen tack för det Lars!
 
Tror du inte på folket här? Kolla t.ex. Cyberphoto, som listar 13 st makro-objektiv, men inte ett enda av dem är zoom. Du får nog sluta leta.

Per.

Eh jo, varför skulle jag inte göra det? Om det inte går att tillverka får jag väl tycka att det är synd? Inte direkt konstruktivt svar..
 
Bälg

Med en omvänd 20 2.8 och PB6 kan du säkert få lite av den zoom du söker men den kombon vill gärna ha en hel del extraljus:)
 
Ja, rubriker försvinner ju lätt i mängden. ;) Vill ha tips på fintecknande och knivskarpt macro 2,8 kortzooom. Skall paras med en D700. Alltså INTE fast! Tacksam för tips!

Fridens

Ida

Brukar använda en 25 mm mellanring till mitt 70-200, vet inte vilken maximal skala detta ger, men anväder det relativt ofta som komplement till mitt 100/2.8 macro. Det ger lite bättre arbetsavstånd när man fotar insekter som brukar avlägsna sig när man sticker ett objektiv i snoken på dem : )
 
Nu tror jag att raison d'être med Nikons makrozoom var att kunna ändra förstoringsgrad utan att behöva flytta ens just perfekt låsta och inställda stativ om nan ville ha ett lite annat utsnitt. Med en fast glugg måste man ju ändra fokusavstånd för att ändra bildsnitt vilket är lite bökigt med kameran på stativ. Så tanken var god men försäljningen av deras dyra makrozoom var visst ingen höjdare.
 
Om man trots allt vill ha kort macro-zoom med 2.8 så är kanske Sigmas 18-50/2.8 med avbildningsskala 1:2 det närmsta man kommer? Ingen toppskärpa på 50mm och 2.8, men nedbländat ett par steg är det riktigt trevligt kortmakro.

Avbildningsskalan är ju inte ett lika träffsäkert mått nuförtiden som det var på den analoga tiden, då det alltid innebar samma sak så länge man höll sig till ett givet filmformat. I den digitala eran vore kanske "bildpixlar per cm av motivet" eller nåt sånt ett alternativt mått för att beskriva det som man oftast vill åt, dvs hur "nära" man kommer sitt motiv. Och det beror ju inte bara på objektivets avbildningsskala, utan också på vilket hus man monterat det på - med dagens tätpackade (ApsC-)sensorer har man ofta bra möjligheter att avbilda små motiv med hög upplösning, även med lite lägre avbildningsskala på objektivet. Idag kan vi tom skapa bilder med mobiltelefonen som knappast var möjliga med systemkamera och "äkta makroobjektiv" för några år sedan..
 
ANNONS