Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macro, lika bra från långt avstånd som nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

klawida

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående brännvidder på objektiv. Min fråga kan tyckas löjlig och och amatörmässig. Jag är väldigt ny inom detta ämne och skulle vara tacksam för ett utförligt och bra svar på min fråga. Jag har kollat in sigma objektiv 70-300/4-5.6 dg macro canon. Vad jag undrar är om siffrorna 70-300 är alltså riktiga brännvider som det skulle vara som på vilket annat objektiv som hellst? Kan man fota lika bra med ett macroobjektiv på långt avstånd som nära också?

Javisst. Det är inga som helst problem.
Detta objektiv är väldigt "allround".

Man ska veta att samtidigt blir kvaliteten lite av en kompromiss. Objektivet är mycket bra på brännvidder upp till ca 250mm, därefter dalar skärpan en del. Autofokusen är inte så snabb men det är sällan ett problem, dock kan det vara bra att veta att den finns zoomobjektiv som fokuserar snabbare. Den versionen som heter "APO" har något bättre glas och ger lite bättre bildkvalitet.

Ja på alla dina frågor. 70-300mm är brännvidden som på vilket objektiv som helst. Macro betyder bara att du kommer så "nära" att du får en skaplig avbildningsskala tex 1:2 men det går lika bra att fota på längre avstånd.

papi skrev:
Ja på alla dina frågor. 70-300mm är brännvidden som på vilket objektiv som helst. Macro betyder bara att du kommer så "nära" att du får en skaplig avbildningsskala tex 1:2 men det går lika bra att fota på längre avstånd.

Det är jue hur bra som hellst, tack för informationen =)

ANNONS
Götaplatsens Foto