Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro Med EOS 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

max_mildh

Medlem
Hej!

Jag har försökt hitta svar men inte funnit fullt det svar jag söker än så jag ställer en fråga rakt ut.

Jag har en EOS 350d. Ganska tidigt när jag började fota med den märkte jag att detaljer och närbilder var min grej. Så då köpte jag ett Tamron 28-75 objektiv (i och med att det stod macro på det tänkte jag att man kunde gå riktigt nära, och det tyckte jag också att man kunde till en början (är nöjd med objektivet som standard till både vy och hyfsat närmande bilder, men nu vill jag ha ett riktigt macro. Dvs. jag vill kunna fota småkryp och myror.

Har läst lite om problemet med skärp djup osv i macro foto och jag är amatör men vill pröva med riktigt närgångna bilder ändå.

Min fråga: är det ingen ide att ge sig in på macro foto med en eos 350d eller ska man sattsa på fullformat innan man börjar köpa fina objektiv?

Om man kan ge sig in på macro med eos 350d så är tips på objektiv välkomna (fotta insekter)...

Tack på förhand!

MVH Max Mildh

Det går alldeles utmärkt med din kamera.

Jag skulle föreslå att du skaffar en uppsättning mellanringar till ditt objektiv. Då kommer du väldigt mycket närmare.

Fullformat måste du inte alls ha för makro.
Däremot behöver du makroobjektiv eller försättslinser för macro eller mellanringar.
Makroobjektiv finns det många och inga av de kända märkena är dåliga.
För insekter kan det vara en fördel med längre brännvidd, typ 150mm, på makroobjektivet så du får lite längre avstånd till krypen.

Makroobjktiv finns för din kamera från tillverkare som
Sigma , Canon, Tamron, Tokina

Edit
jaha jag var lite långsam som vanligt :)

Jag har en 350D och fotar massor med makro med det och det funkar utmärkt! Men om du tänkt fota insekter är mitt råd att köpa ett makro med lite längre brännvidd. Jag har ett 60 och det känns lite kort till det.

Jag fotade massor med makro med min 300D och det gick alldeles utmärkt. Med 350D borde det ju gå minst lika bra.

Jag själv är galet nöjd med Canons 100mm. Kanske lite kort för insekter, men å andra sidan kort nog för att fota med på frihand. Du får väl passa på när insekterna är upptagna med något, så att de inte blir skrämda...

Bilagor

• pigor.jpg
    pigor.jpg
    66.1 KB · Visningar: 262
Den bilden?

Hej!

Den där bilden som du postade på nyckelpigorna. Var den tagen med en 100mm lins? för i sådana fall är det ju ungefär på den nivån jag vill ligga (tydliga insekter i helbild nivå).

Jag frågade min morbror som är här (han är fotograf), och han föreslog att köpa till några "ringar" för att förlänga objektivet och komma närmare, samtidigt som man får en mer "flexibel" utrustning.

Någon som har erfarenhet eller en kommentar av dessa "mellanlägg". Spelar det ingen som helst roll mellan dyra och billiga då de inte har någon optik? Får man sämre kvalité, om så är fallet, är den förbi sebar för en amatör som mig själv?

Ser fram emot ett konstruktivt svar med köpråd. Har ett begagnat mellanlägg på blocket på g.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Kenko-Extension-Tube-Set-Review.aspx

Den på blocket var kenko.

PS. Har ett Tamron 28-75mm nu...

MVH Max Mildh

Pigorna är tagna med 100 mm, men den är beskuren en del då inte ens ett (vanligt) makroobjektiv fyller ut en bild med två pigor.

Mellanringar är billiga och ger bra resultat. Nackdelen är att du har ett väldigt snävt avståndsområde att röra dig inom när mellanringen sitter på. Med ett makroobjektiv kan du fokusera fritt (med autofokus) mellan oändligheten och ner till jättenära utan att sätta på eller ta av mellanringar eller annat.

Skaffa en billig mellanring och testa och se om du tycker om att fota makro. Skaffar du sedan ett makroobjektiv kan du ju sätta mellanringen på det och komma ännu närmare.

makro

Hej! Har plåtat mkt makro med min 350 och det funkar kanon. Hade först ett 60 mm men med det kommer man alldeles för nära. Bytte till ett sigma 150/2,8 som är superskarpt. Kan verkligen rekommendera denna kombi. Visserligen kostar det en hel del men du kommer att bli supernöjd. Köpte själv mitt begagnat så det kan oxo va ett alt.
Problemet är väl i så fall att hitta ngt inom närområdet. Lycka till!
/Stefan

Jag brukar inte ta extremmakro, eller vad man ska kalla det, så jag tycker EF-S macro 60 mm f/2,8 USM fungerar bra för mig. Går utmärkt som porträttoptik också.
Med längre brännvidd kommer jag ofta ohanterligt långt bort från det jag vill fotografera. Dessutom är det inte sånt som flyger bort, så det spelar ingen roll av den anledningen heller.

Till flugor fungerar flugsmällaren bättre... :)

Jag känner igen mig i dina funderingar när det gäller att köpa ett makroobjektiv, det känns som att man kanske låser sig lite. Så trodde jag också. Men jag kan säga att mitt makro sitter nästan alltid på kameran och jag använder det till allt. Har haft det till att fotografera arkitektur, landskap, partybilder osv. Man är inte låst till makro och extremt korta skärpedjup utan jag tycker att det passar finfint till det mesta! Visst funkar det med mellanringar också men då skall man hålla på med att ta av och på för när du väl har mellanringen där kan du BARA fokusera i närområdet vilket inte är fallet med makro.

ANNONS
Götaplatsens Foto