Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv till Nikon D1x

Produkter
(logga in för att koppla)

LaSvedesina

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Sitter och kollar macro objektiv till Nikon och vet inte vilket som är det bästa. Kanske det finns någon här på fotosidan som kan hjälpa mig med vilket som är bästa köp för mig.
Vad jag kräver av objektivet är att jag ska kunna komma så nära som möjligt med bra skärpedjup. T.ex när jag ska fota en liten insekt, inuti en blomma, komma ännu nämre luft bubblorna som bilden det blåa sugröret jag la in här för ett litet tag sedan.

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

MVH Annika

Ett Tamron 90 f/2.8 borde väl klara av allt det du beskriver. D1x har väl dessutom 1.5x brännsviddsförlängning som borde ge dig 135mm f/2,8 vilket är HELT okej :)

Hej!

Jag håller också på att titta på macro/micro objektiv till Nikon. Har hittat deras Zoom 70-180 med micro funktion. Det ger visserligen inte den allra bästa närgränsen men en allsidighet som inget annat objektiv som jag sett har.

Är detta ett alternativ? Är det någon som har erfarenhet av detta alternativ?

/Erland

Micro Nikkor 60mm eller 105mm f/2.8 eller superobjektivet Micro Nikkor 200mm f/4.. Ligger runt 20.000:- Men vilken fin glugg! Värd varenda öre! Det finns inga genvägar till bra bilder, vet du..

Och har man en d1x så är inte 20tkr några problem. Ungefär som ett motljusskydd om man har en F90 eller något....;)

Tyvärr har jag ingen D1x ännu men hoppas på att den blir min snart....
En liten fråga till om Nikon Objektiv....

PC Micro 85mm vad är det för objektiv?
Vad står PC för?
Kan jag använda den på en D1x?

Ciao Annika

ANNONS
Götaplatsens Foto