Annons

Macro objektiv till Sony Alfa 100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Funderar på att köpa ett macro objektiv till min Sony Alfa 100.

Någon som kan ge några tips?

Kommer framförallt att fotografera insekter samt växter.

Tack på förhand,

Jacek

Jag hade i min ägo en Sigma 105 efter mycket velande fram och tillbaka. Jag läste i forum och ställde irriterande många frågor om vilken man skulle satsa på: Sigma eller Tamron.

Som sagt valde jag till slut Sigma. Dagen efter att jag fått hem den hittade jag ett test på nätet

http://www.nnplus.de/macro/Macro100E.html

Detta fick mig att tveka. Hade jag valt fel till slut iaf?

Jag ringde Scandinavian och de var såpass schyssta att jag fick byta in Sigmat mot Tamron rakt av.

Det blev en lång väntan men jag har inte ångrat mitt byte. Tamron är superskarpt och inte alls så plastigt som många påstår. Jag tycker att den känns väldigt gedigen och fungerar mycket bra.

Jag använder visserligen D7D men det borde inte vara någon skillnad om du ska ha den till en A100.

Nu har Sigma kommit med ett macro på 70mm. Den har fått mycket bra kritk den med men jag har inte själv sett bilder tagna med den.

Mvh
Petri

Om inte pengar är något problem så hade jag köpt ett Sony 100mm f2.8 Macro, sägs vara aningens bättre än Tamrons, även om Tamrons sägs vara väldigt bra det med.

Säljs en del begagnade Minolta 100mm Macro på ebay om du vill komma billigare undan, men försök isf att hitta någon av de nyare modellerna eftersom de ska vara 40% snabbare i autofokusen än orginal-obejektivet.

ANNONS