Annons

Macro Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Per skrev:
För närstrid ja! Men vill man jobba på lite bättre avstånd från nervösa småkryp kan jag lova att den längre brännvidden på Sigma 150 är mycket värd!

/Per

Om du läser Rubriken så står det att han vill fotografera macro och porträtt.
Tycker inte du att 150mm är lite overdrive?

Damoor skrev:
Om du läser Rubriken så står det att han vill fotografera macro och porträtt.
Tycker inte du att 150mm är lite overdrive?

Jo du har rätt. Men i mitt tycke är redan 100mm på dslr för långt för traditionellt porträttfoto. I så fall skulle jag föredra ett bra macroobjektiv med vettig brännvidd, och komplettera det med ett billigt och bra 50/1,8 för porträtt.

/Per

Per skrev:
Jo du har rätt. Men i mitt tycke är redan 100mm på dslr för långt för traditionellt porträttfoto. I så fall skulle jag föredra ett bra macroobjektiv med vettig brännvidd, och komplettera det med ett billigt och bra 50/1,8 för porträtt.

/Per

Då är nog Tamrons 90/2,8 bättre? är ju så himla nära Canons 85/1,8

Om man vet att man kommer att fortsätta med kameror som har APS-sensor (300D-30D) så tror jag på Canons 60-makro när det gäller både makro och porträtt. I mitt fall blev det Canons 100-makro eftersom jag vet att jag kommer att köpa en kamera med fullformatssensor och 60-makrot passar inte på en sådan kamera.

Tamronet toppar sin upplösning på f4 men 90 mm är rätt mycket inomhus.

Finns det någon test på Sigma 70mm? Funderar på den eller Pentax D FA 50 som bara väger 250g.

Stefansteff skrev:
lägger denna tråd här där den hör hemma =)

Fråga om Makro objektiv,
ja har kollat runt & undrar vilket som är bäst/prisvärd av dessa? (vet ni nått annat objektiv så säg till)
syftet är makro fotografering & typ porträtt,
dvs insekter å liknande & allmänt foto objektiv.

Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1
Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

kamera är en Canon 350D.

/Stefan

Jag hade nog valt 60 macro 2,8 ifall du ska använda den till porträtt samt vanlig macroplåtning. Eftersom 350D har en brännviddsförlängning på 1,5? tror jag, så får du 90mm vilket blir perfekt för porträtt. med en 100 mm macro får du brännvidd 150mm vilket gär att öronen hamna mitt på kinden...
/ Gustav

ANNONS
Götaplatsens Foto