Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, misstänkte att det var något åt det hållet eller att du skrivit fel på cm och mm. 18cm är nämligen ungefär den närgräns man får på ett 50mm makroobjektiv. Hur som helst så påverkar närbildslinserna på samma sätt oberoende av vilken typ av objektiv man monterar dem på.
 
Fotografering av mikrofiche

Jag har fotograferat ett antal mikrofiche med en Nikon 4500 med en närgräns av 20 mm. ( Från objektivet räknat ) Tyvärr räcker inte sensorn och fyra megapixel till för fiche som är förminskade ca 40 ggr av sidor i kyrkoböcker.

Nu har jag planerat att anskaffa en Nikon D300, som har en alldeles utmärkt LCD för makro med förstoringsmöjlighet.

Nu är frågan. Vilket kombination av objektiv, mellanring och ev. närbildslins kan vara mest lämpligt och detta till minsta möjliga kostnad och med bibehållen autofokus.
 
Re: Fotografering av mikrofiche

Raison skrev:
Jag har fotograferat ett antal mikrofiche med en Nikon 4500 med en närgräns av 20 mm. ( Från objektivet räknat ) Tyvärr räcker inte sensorn och fyra megapixel till för fiche som är förminskade ca 40 ggr av sidor i kyrkoböcker.

Nu har jag planerat att anskaffa en Nikon D300, som har en alldeles utmärkt LCD för makro med förstoringsmöjlighet.

Nu är frågan. Vilket kombination av objektiv, mellanring och ev. närbildslins kan vara mest lämpligt och detta till minsta möjliga kostnad och med bibehållen autofokus.
Nikons 60 mm lär vara br för dokument då den skall vara väldigt raktecknande. Ihop med crop 1,5X samt en särskild macrobälg så borde det mesta vara täckt.
 
Fotografering av microfiche

Att använda Nikons bälg har jag uppfattat som mycket krångligt och dyrt. Kan man inte montera ett antal mellanringar så att man kommer ner till ett avstånd mellan objekt och lins på ca 20 mm med fungerande autofokus ?
 
Att arbeta med Nikons bälg behöver in varken bli speciellt dyrt eller krångligt. Då och då ser man begagnade som är till salu. Vanligtvis i nyskick. Priset brukar ligga på 1500 - 2000kr.

Du kan få samma utdrag med mellanringar som med bälg, men bälgen är oftare enklare att använda om man vill riktigt nära. Det är bara att dra ut den så långt som man behöver. Med mellanringar får man ofta växla fram och tillbaka mellan olika kombinationer innan man hittar det som blir lagom.

Med bälgen tappar man visserligen autofokusen, men den har du förmodligen inte så mycket nytta av.

En annan fördel med de flesta bälgar är att du kan skjuta hela paket fram och tillbaka för att på enklaste sätt kunna ställa in skärpan. Med andra ord en inbyggd makrosläde .
 
close-up linser

kanske skall passa på att fråga om filter till macroobjektiven också, close-up filter. ge mig era bästa tips!!
/elin
 
De stora fördelarna med "Makrofilter" är:

- Enkla att använda. Bara att skruva på längst fram på objkektivet.

- Inget ljusbortfall.

- AF, ljusmätning och allt annat fungerar precis som vanligt.

- Tar liten plats. Man kan alltid ha dem med liggandes i en ficka i kameraväskan.

- De går att använda flera på varandra för ökad effekt.

- En av de billigaste metoderna att komma närmare motivet.

Några nackdelar är:

- Du kommer inte så värst nära.

- Skärpan försämras. Speciellt om flera filter används på varandra.

- Du måste använda olika storlekar eller adapterring om du använder flera objektiv med
olika filtermått.



De säljs vanligtvis i set om tre filter med olika styrkor. Flera prislägen finns och oftast brukar bildkvaliteten hänga med skillnaderna på prislapparna.
 
ang. linser

jo, jag kanske skulle nämna att jag har close-up set, från hoya. men jag har läst att det är mycket "akromatisk aber....." har glömt bort totalt vad det heter, hoppas si kan tolka det
i all afall, liksom vad finns det på fotomarknaden för riktigt bra linser?
/elin
 
skillnad??

är det nån som vet vad det är för skillnad på Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 (med autofokus)

och

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF???


/elin
 
närmare

så jag kommer asså närmare med 70? (jag vet inte vad det är med mig just nu men jag tycks ha glömt bort allting, det bara står still i huvudet)
så jag kan vara längre bort från objektet och ändå komma närmare?
/elin
 
Re: skillnad?

nelirotger skrev:
nån som vet skillnaden på Tamron AF 90/2,5 Macro och Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1?
Vad jag kan hitta så ger inte 90/2,5 en avbildningsskala på 1:1 utan 1:2. Sen saknar det den extra antireflexbehandlingen som ska förhindra ghosting på digitalkameror.
 
Jag har ställt några frågor, troligen i en annan tråd, angående Nikons 105mm microobjektiv.

Jag var idag hos SP i Mölndal och provade det nya VR. Till min förvåning så ändras bländaren ju närmre närgränsen man kommer och på 314mm så är största bländare 4,2 eller något i den stilen.

Två frågor:
1) Är detta generellt för makroobjektiv vid användning på en DX-kamera, eller överhuvudtaget?
2) Fungerar det på samma sätt på den äldre 105:an utan VR?

Tacksam för svar!
 
Hej Elin!

Detta har inte förtydligats i tråden innan (tror jag) men närgränsen räknas från sensorn så för att räkna ut hur nära ett motiv kan vara frontlinsen får du subtrahera objektivets längd.

Mitt Tamron 90 2.8 har en närgräns på 29cm MEN eftersom att objektivets längd räknas bort samt att det blir ganska långt vid fokusering kring närgränsen så är det inte långt kvar från motivet till frontlinsen. Några cm kanske.
 
ANNONS